2022-10-12, 20:47
Medlem
Neroxxs avatar
Helt galet vilken lång utvecklingstid detta spel har haft. Hur kommer det sig att det tagit sån lång tid, hade man för stora planer eller kom det nya saker som man ville ha i spelet? Företaget har ju stöd från spelarbasen så egentligen kan de väl dra ut på det sålänge de har pengar kvar. Tror dock att det är smart att släppa en solid grund och sedan bygga på allt vartefter det är färdigt.

Pengar spelare betalat in kommer ju inte gå tillbaka och det känns spontant som att det tar många år innan vi får se att de redan betalande spelarbasen blir besvikna. Andra behöver ju egentligen inte bry sig då det inte varit med och foundat spelet.
Senast redigerad av Neroxx 2022-10-12 kl. 20:54.
Citera
2022-10-13, 07:54
Medlem
Existents avatar
Längesen jag kollade på hur spelet såg ut, men jag var väldigt taggad när de började att announca det hit och dit, och även släppa gameplay trailers. Har väll egentligen inga problem med att de fortsätter att utveckla spelet men efter så mycket tid och pengar så kan man ju börja undra.

Men ja jag vet inte, tycker många spel sätter sig i Alpha och senare Beta under 5-10 år samtidigt som de bygger ut spelet och förmodligen om de kan, förbättra det men det e ju väldigt lång tid för att nå färdig produkt. Känns lite mer som ett marknadsförings/live-service fenomen som man börjar se mer och mer av. En del spel är ju onekligen bra även om de är i Alpha eller Beta. Men ändå, finns något där som får mig att tänka till en extra gång iallafall.
Citera
2022-10-13, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Helt galet vilken lång utvecklingstid detta spel har haft. Hur kommer det sig att det tagit sån lång tid, hade man för stora planer eller kom det nya saker som man ville ha i spelet? Företaget har ju stöd från spelarbasen så egentligen kan de väl dra ut på det sålänge de har pengar kvar. Tror dock att det är smart att släppa en solid grund och sedan bygga på allt vartefter det är färdigt.

Pengar spelare betalat in kommer ju inte gå tillbaka och det känns spontant som att det tar många år innan vi får se att de redan betalande spelarbasen blir besvikna. Andra behöver ju egentligen inte bry sig då det inte varit med och foundat spelet.

Det som har tagit så lång tid är ju att de är första i sitt slag med den här typen av spelstrategi i MMO nivå med avancerade rymdstrider ner till invasion av rymdstationer och baser. Samt att det ska inte finnas någon server begränsning men det finns ändå med att servarna ska jobba sömnlöst mellan varandra utan några loading screens. Eftersom det är så mycket nytt på så många nivåer så ställer det helt andra krav på hårdvaran såsom kodningen att lösa problemen som ingen annan har kämpat med.

Sen har de ju varit smarta att låta spelarbasen köpa in sig så man håller en kontinuerlig belastning på servarna så man vet att spelet är stabilt under en viss gräns och när de vill stresstesta servarna och spelet så släpper de sina gratis vecka för att pika allt för att se om hårdvaran och kodningen håller måttet.
Citera
2022-10-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Lågkonjuktur står inför dörren och även om CIG har dragit in ohyggliga summor i backing så har man även utgifter av liknande storlek. Detta alltså samtidigt som man utvecklar i snigelfart. Förr eller senare kommer man nå en punkt där ingen är villig att kasta mer pengar i det svarta hålet som är Star Citizen och jag är då övertygad om att detta kommer ske långt innan Roberts och hans klåpare lyckats skapa ett färdigt spel.

Kan man inte säga titta på hur länge Spotify gick med förlust och man fortsatte pumpa in pengar.
Citera
2022-10-13, 10:02
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Det som har tagit så lång tid är ju att de är första i sitt slag med den här typen av spelstrategi i MMO nivå med avancerade rymdstrider ner till invasion av rymdstationer och baser. Samt att det ska inte finnas någon server begränsning men det finns ändå med att servarna ska jobba sömnlöst mellan varandra utan några loading screens. Eftersom det är så mycket nytt på så många nivåer så ställer det helt andra krav på hårdvaran såsom kodningen att lösa problemen som ingen annan har kämpat med.

Sen har de ju varit smarta att låta spelarbasen köpa in sig så man håller en kontinuerlig belastning på servarna så man vet att spelet är stabilt under en viss gräns och när de vill stresstesta servarna och spelet så släpper de sina gratis vecka för att pika allt för att se om hårdvaran och kodningen håller måttet.
Det är motorn och inte servrarna som har lett till situationen CIG befinner sig i idag och det är i allra högsta grad självförvållat.
Citat:
Kan man inte säga titta på hur länge Spotify gick med förlust och man fortsatte pumpa in pengar.
Helt olika produkter, helt olika marknader och helt olika ekonomiska muskler bakom företagen. Du kan inte jämföra CIG som skapat ett halvtaskigt beta-spel med Spotify som nästan är marknadsledande i sin bransch.
Citera
2022-10-13, 16:00
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:

Absolut, sägsr inte att deras sätt är fel. Men tillslut tröttnar folk att vänta och ju längre tid dst tar ju större risk att spelare blir beavikna av produkten. Att vara transparant räcker nog en väldigt lång väg. Jag hoppas ju att det går bra och att spelet når en punkt där merparten är nödja.

Citat:

Har spotify någonsin gått plus?
Citera
2022-10-13, 16:20
Medlem
Citat:
Absolut, sägsr inte att deras sätt är fel. Men tillslut tröttnar folk att vänta och ju längre tid dst tar ju större risk att spelare blir beavikna av produkten. Att vara transparant räcker nog en väldigt lång väg. Jag hoppas ju att det går bra och att spelet når en punkt där merparten är nödja.

Har spotify någonsin gått plus?

Därför håller de ett löpande schema när saker och ting blir klart och rullar ut i olika patcher för att visa att man att arbetar på grejerna så man håller spelar basen lite alerta och gratis veckorna.

På Spotify så beroende var man tittar så har de gått med vinst 3q mellan 2018-2022. Men det är det jag menar det är pass så många stora som har pumpat in stora mänger med pengar till CIG så det är försent att vända för då är pengarna definitivt bortkastade.

Samt vi är *bara* 5år bort till full reales med nuvarande plan jag själv är med i de mer hängivna spelarbasen som kör sina stora träningar 1-2ggr månaden med 40+ spelare men vi får se om 1-2år om det är lika hängivna med att spela och om det har kommit mycket nytt.

Jag själv hoppar in lite nu och då för att uppleva miljön och grafiken.
Citera
2022-10-18, 20:30
Medlem
Citat:

Om jag fattat det rätt så började star citizen utvecklas samtidigt som cyberpunk gjorde. cyberpunk är förvisso snyggt men inte på långa vägar lika avancerat som star citizen. dessutom är cyberpunk endast singleplayer. Ändå var cyberpunk riktigt trasigt när det kom ut TROTS såpass många år av utveckling. Vi pratar alltså om ett singleplaylir nu. Tänk dig nu om cyberpunk skulle försöka slänga in multiplayer också. Hur många år tror du rockstar behövt lägga på för att släppa det isf?

Det är mycket möjligt att star citizen aldrig kommer släppas i det format som Chris roberts tänkt sig, men han försöker iaf och redan nu har vi matrial som ingen annan utvecklare lyckats med innan. Genom att syna andra utvecklades spel och utvecklingstid så kan man se att denna långa tid som star citizens utvecklingstid inte alls är utstickande om man ser till projektets storlek .

Nu har ju 3.18 släppts till evocati, även om det är små delar av den. Detta betyder att vi kan ha chans att få salvage lagom till jul om vi har tur. Hade projektet stått stilla så hade jag varit orolig. Nu tuffar det sakta men säkert framåt på framåt, och tillsammans med de 40 olika svenska organisationer som jag har kontakt med så skapar vi roliga event ihop medans vi väntar på ännu mer tillägg. Det är ju trots allt bara fantasin som sätter begränsningen i star citizen-sandboxet för tillfället och stora strider kan redan idag skapas mellan 120 spelare 🙂
Citera
2022-10-19, 00:15
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Om jag fattat det rätt så började star citizen utvecklas samtidigt som cyberpunk gjorde. cyberpunk är förvisso snyggt men inte på långa vägar lika avancerat som star citizen. dessutom är cyberpunk endast singleplayer. Ändå var cyberpunk riktigt trasigt när det kom ut TROTS såpass många år av utveckling. Vi pratar alltså om ett singleplaylir nu. Tänk dig nu om cyberpunk skulle försöka slänga in multiplayer också. Hur många år tror du rockstar behövt lägga på för att släppa det isf?

Det är mycket möjligt att star citizen aldrig kommer släppas i det format som Chris roberts tänkt sig, men han försöker iaf och redan nu har vi matrial som ingen annan utvecklare lyckats med innan. Genom att syna andra utvecklades spel och utvecklingstid så kan man se att denna långa tid som star citizens utvecklingstid inte alls är utstickande om man ser till projektets storlek .

Nu har ju 3.18 släppts till evocati, även om det är små delar av den. Detta betyder att vi kan ha chans att få salvage lagom till jul om vi har tur. Hade projektet stått stilla så hade jag varit orolig. Nu tuffar det sakta men säkert framåt på framåt, och tillsammans med de 40 olika svenska organisationer som jag har kontakt med så skapar vi roliga event ihop medans vi väntar på ännu mer tillägg. Det är ju trots allt bara fantasin som sätter begränsningen i star citizen-sandboxet för tillfället och stora strider kan redan idag skapas mellan 120 spelare 🙂

Ja, det cyberpunk lärde oss är väl att lång utvecklingstid inte är likvärdigt med ett väl fungerande spel. Sen kanske det är lite svårt att jämföra dessa projekt rakt av då de skiljer rejält i budget och personal gissar jag.

Jag hoppas ju dock att det går bra som sagt, i mitt flöde så är känslan att hypen lagt sig lite då spelet inte alls nämns så som det gjorde tidigare. Kunde vara segment på 5-30 min där man gick igenom X oxh Y, nu är det som högst någon mening som nämns om ens det. Detta behöver ju inte betyda något egentligen så man får väl ta det för vad det är. Men personer som tidigare pratade väldigt väl om spelet nämner det knappt idag.
Citera
2022-10-19, 08:55
Medlem
Citat:
Ja, det cyberpunk lärde oss är väl att lång utvecklingstid inte är likvärdigt med ett väl fungerande spel. Sen kanske det är lite svårt att jämföra dessa projekt rakt av då de skiljer rejält i budget och personal gissar jag.

Jag hoppas ju dock att det går bra som sagt, i mitt flöde så är känslan att hypen lagt sig lite då spelet inte alls nämns så som det gjorde tidigare. Kunde vara segment på 5-30 min där man gick igenom X oxh Y, nu är det som högst någon mening som nämns om ens det. Detta behöver ju inte betyda något egentligen så man får väl ta det för vad det är. Men personer som tidigare pratade väldigt väl om spelet nämner det knappt idag.

Så är det ju. Nyhetens behag så att säga. Med det sagt så kan även många av de som köpte in sig i spelet 2012-2013, nu skaffat familj, nytt jobb och kanske rentutav bytt hobby. Jag själv fick mitt första barn 2014 och tänkte "fan, nu kommer jag missa starten av star citizen för att jag är inne i småbarnsåren". RIGHT! har skaffat ännu fler barn sedan dess och dessutom hunnit gå högskola och bytt jobb. Nog finns det en stor risk att man ändras som person efter såhär många år och därmed tappar intresset för spelet. Samtidigt så möter jag nya spelare lite då å då med samma episka känsla i kroppen första gången de spelat star citizen, så spelet i sig är ju inte sämre idag än för tex 2 år sedan, snarare bättre.

Även om spelet för små framryckningar så går iaf jag igång på alla nyheter jag får från star citizen. En svensk organisation jag lirar med ibland (bluetech) visade mig denna filmen igår btw när en idris kom på besök ingame när de höll på med att göra film. Episkt 🙂

https://youtu.be/hnl1r4mthS4
Citera
2022-10-29, 11:12
Medlem
Intergalactic Aerospace Expo 2952 är 18-30 november.
Under samma tid blir det även ett Free-fly där man kan prova mer än 100 skepp.
Citera
2022-11-18, 21:53
Medlem
Då var ännu en freeflight igång 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här