2022-07-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Jag läste lite på nätet och fick tipset att maxa grafikinställningarna, så det gjorde jag. Spelet flyter lika bra som innan och min cpu sjönk från 85 till 75c, det är helt klart bättre

Ju högre upplösning du kör, ju mer lägger du över på din GPU och vise versa. Så har du ett bra grafikkort så borde det funka precis som du skrev. Själv är det precis tvärtom. Fet processor, men kass GPU så jag tappar ungefär 10 fps mellan 1080p och 1440p
Citera
2022-07-20, 08:06
Medlem
Nämen se på fasen.. detta hade jag då rakt inte koll på. Sitter på ett gammalt AMD RX5700 och när jag kör 1440p så ligger jag på ynka 26-28 FPS på tex hurston/loreville. Hade uppdaterat mitt moderkort x570 till senaste version för att testa SAM och se ifall det gjorde nån skillnad. I samband med detta uppdaterade jag även GPUns grafikprogram adrenalin. När jag var inne i adrenalin så såg jag av en ren slump denna uppskalningsteknik som kunde aktiveras med en knapp. Programmet sa att det kommer skala upp spelet till 1440p oavsett vilken upplösning jag väljer i spelet. Jag gick in i star citizen och gick från 1440p till 720p och bara sådär så funkade det direkt. Jag kom upp i 49 FPS och programmet i bakgrunden skalade upp alltihopa till 1440p. Visst, man såg att grafiken var lite suddigare, men har man ett gammalt grafikkort som jag så är fps:en viktigare än kvalitén. Detta skall tydligen även fungera med motsvarande teknik från Nvidia som jag förstår det.

Det kanske bara e jag som missat detta, men jag trodde att spelet var tvunget att ha stöd för denna uppskalningstekniken, men det kanske inte behövs och att programmet i bakgrunden gör alltihopa?
Citera
2022-07-20, 18:11
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Nämen se på fasen.. detta hade jag då rakt inte koll på. Sitter på ett gammalt AMD RX5700 och när jag kör 1440p så ligger jag på ynka 26-28 FPS på tex hurston/loreville. Hade uppdaterat mitt moderkort x570 till senaste version för att testa SAM och se ifall det gjorde nån skillnad. I samband med detta uppdaterade jag även GPUns grafikprogram adrenalin. När jag var inne i adrenalin så såg jag av en ren slump denna uppskalningsteknik som kunde aktiveras med en knapp. Programmet sa att det kommer skala upp spelet till 1440p oavsett vilken upplösning jag väljer i spelet. Jag gick in i star citizen och gick från 1440p till 720p och bara sådär så funkade det direkt. Jag kom upp i 49 FPS och programmet i bakgrunden skalade upp alltihopa till 1440p. Visst, man såg att grafiken var lite suddigare, men har man ett gammalt grafikkort som jag så är fps:en viktigare än kvalitén. Detta skall tydligen även fungera med motsvarande teknik från Nvidia som jag förstår det.

Det kanske bara e jag som missat detta, men jag trodde att spelet var tvunget att ha stöd för denna uppskalningstekniken, men det kanske inte behövs och att programmet i bakgrunden gör alltihopa?

Ja, det är kul när man hittar inställningar som funkar bra, spelet är väl inte så optimerat än, så man får hitta saker som funkar. Jag har inte spelat på ett tag, jag väntar på wipen så man kan börja spara ihop pengar till nya skepp. Har du hört något om när patchen kommer?
Citera
2022-07-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Ja, det är kul när man hittar inställningar som funkar bra, spelet är väl inte så optimerat än, så man får hitta saker som funkar. Jag har inte spelat på ett tag, jag väntar på wipen så man kan börja spara ihop pengar till nya skepp. Har du hört något om när patchen kommer?

Ingen vet när den släpps mer än CIG. med det sagt så gick ptu:n med den versionen som skall patchas i samband med wipen, ut till alla för 2 dagar sedan. När allmänheten får tillgång till en ptu så brukar det bara vara nån vecka eller två på sin höjd innan ptu:n övergår till live, och med den också wipen.

Nåt som är rätt coolt i ptu:n är att dom testade upp till 100 spelare på servrarna för några dagar sedan, vilket har flutit på relativt väl. Mycket goda nyheter må jag säga. Man pratar ju om att bland annat servermeching skall lösa problematiken för servern då folk skall kunna hoppa mellan dessa olika shards sömlöst utan att ens veta att man byter server och på så vis minska trycket på en enskild server. Jag har bara hört rykten, men det finns folk som menar på att CIG redan påbörjat vissa implementationer av denna teknik. Om det är sant vet jag inte, men skulle detta vara produkten av deras arbete så ser det verkligen lovande ut. Servermeching version 1 skall komma ut i slutet av detta året enligt roadmappen.
Citera
2022-07-21, 09:23
Medlem
Citat:

Jag svarar mig själv. Jag fick svar av en annan spelare som förklarade det på detta vis:

"På amd finns två sorters upscaling.
En i drivers, och en som måste göras kompatibel med den specifika titeln.
Du har nog hittat den i driver, som jag tror heter fsr, eller något.
Den funkar bra för det mesta, inte perfekt, inte riktigt bra, men bra.
Tror den funkar för allting i fullscreen mode, där drivers/software känner igen den som fullscreen."

Nån mer än jag som totalt missat detta? Detta gör ju att vi med sämre GPU:er också kan lira star citizen Med hög FPS och få en behaglig spel-session, istället för bildspel 😀
Citera
2022-07-29, 19:22
Medlem
3.17.2 live nu 😀
Citera
2022-08-07, 20:29
Medlem
För er som missat det så har Cloud imperium skruvat upp max antalet per server sedan patchen 3.17.2 släpptes, från 50 till 100 spelare.
Citera
2022-08-07, 21:18
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
För er som missat det så har Cloud imperium skruvat upp max antalet per server sedan patchen 3.17.2 släpptes, från 50 till 100 spelare.
Hej,
100 spelare/server är väl rätt långt ifrån deras originalmål väl? Skulle inte alla spelare vara på samma server (eller ja iallafall i samma värld)?
Citera
2022-08-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Hej,
100 spelare/server är väl rätt långt ifrån deras originalmål väl? Skulle inte alla spelare vara på samma server (eller ja iallafall i samma värld)?

Sanning med modifikation. Frågan man får ställa sig är vad en server och en instans är förnåt. Som jag förstår det så skall alla logga in på samma server i slutändan. Sen kommer servern i sin tur ha en massa så kallade shards under sig. Shards är ungefär som en instans kan man säga. I varje instans kommer det finnas plats för ett x antal personer eller skepp. Jag har för mig att jag hört siffran 100 skepp i samma instans typ 2014 eller dylikt, men hur många det kommer bli i slutänden vet ingen.

Men hur fungerar en shard då? Jo, då har CIG sagt att om man tar Stanton som exempel å så kör du omkring i crusader-området. Då kommer det området runt dig vara en instans. Nån planet och dess månar som är i närheten. När någon flyger in i din shard/område så kommer din och hans shard delas sömlöst så att ni kan träffa på varandra. Det kommer (förhoppningsvis) kännas som att alla miljoner är på samma instans , men igentligen så kommer vi hoppa mellan instanser utan laddningstid. Och det är väl det som är så coolt med 100 pers redan nu. Isåfall är det "bara" de där sömlösa hoppen mellan shardsen som behöver läggas in innan vi alla kan vara på samma server, vilket tyvärr är svårare sagt än gjort. Men nu har du ett hum om vad CIG lyckats med i alla fall 🙂
Citera
2022-08-07, 23:17
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Sanning med modifikation. Frågan man får ställa sig är vad en server och en instans är förnåt. Som jag förstår det så skall alla logga in på samma server i slutändan. Sen kommer servern i sin tur ha en massa så kallade shards under sig. Shards är ungefär som en instans kan man säga. I varje instans kommer det finnas plats för ett x antal personer eller skepp. Jag har för mig att jag hört siffran 100 skepp i samma instans typ 2014 eller dylikt, men hur många det kommer bli i slutänden vet ingen.

Men hur fungerar en shard då? Jo, då har CIG sagt att om man tar Stanton som exempel å så kör du omkring i crusader-området. Då kommer det området runt dig vara en instans. Nån planet och dess månar som är i närheten. När någon flyger in i din shard/område så kommer din och hans shard delas sömlöst så att ni kan träffa på varandra. Det kommer (förhoppningsvis) kännas som att alla miljoner är på samma instans , men igentligen så kommer vi hoppa mellan instanser utan laddningstid. Och det är väl det som är så coolt med 100 pers redan nu. Isåfall är det "bara" de där sömlösa hoppen mellan shardsen som behöver läggas in innan vi alla kan vara på samma server, vilket tyvärr är svårare sagt än gjort. Men nu har du ett hum om vad CIG lyckats med i alla fall 🙂

Ok tack
Har dom fixat hissarna än?
Citera
2022-08-08, 05:41
Medlem
Citat:
Ok tack

Tror inte det. Hörde att det är en ny ptu just nu som troligen är en hotfix, så den lär väl snart patchas in i live.
Citera
2022-08-08, 18:38
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ok tack

Jag hade bara problem med hissarna dagen efter dom släppte patchen, jag kommer ihåg att dom släppte en liten patch samma dag som kanske fixa några hiss-buggar? Jag har bara varit i Hurston sen dess, och CRU-L1, Daymar. Jag har inte haft någon hiss-bugg, fast jag har inte spelat så mycket.

Dom gjorde någon uppdatering av grafiken, så nu hjälper det inte att höja inställningarna på GPU för att sänka load på CPU. Så jag fick ta bort min boost på CPUn. Nu ligger den på 3.6ghz i stället för 5 ghz. Tempen gick ner från 90c till 60c. Spelet flyter lika bra som innan. Det är bara min kylning som är för dålig för min I9 9900K, det är första spelet som pressar den till max
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in