Citat:
Ursprungligen postat av
BF_Sweden
Jag har läst in mig lite på det här spelet och sett på streamarna och så, och det jag undrar lite över är om de har redovisat hur pengarna de får in används. Det är ju en hiskelig massa pengar som de har nu. Om man jämför med Elite som har runt 2.4 miljoner och ändå menar att de ska ge ut ett konkurrenskraftigt spel så har ju SC mer än tio gånger mer. Så...har de varit öppna gentemot investerarna i hur de använder pengarna?
Edit: Jag läste brevet från Roberts nu angående fördröjningen av dogfighten. Det som kan bli lite roligt är att de kommer att visa upp hur långt de har kommit genom att spela mot varandra och så i en stream på fredag klockan 18 svensk tid.
Nja, Elite Dangerous kommer att kosta mycket mera än vad crowdfunding pengarna gett. De har externa investerare och är börsnoterade så det spelet kommer att landa på en bra bit över 10 miljoner dollar.
Här kan du föjla deras aktie kurs, notera hur den rusade efter alfan släptes...man skulle gärna har varit insider där, från 96 till 150 pund på 2 veckor
http://www.londonstockexchange.com/exchange/prices-and-markets/stocks/summary/company-summary.html?fourWayKey=GB00BBT32N39GBGBXASQ1
Vad gäller Star Citizen så har de varit tydliga med hur dyrt det är att utveckla spelet, Chris Roberts sa redan innan crowdfunding kampanjen att spelet skulle kosta över 20 miljoner dollar. Enbart demoprototypen som syns i pitch videon till spelet kostade 1 miljon dollar. I den summan ingår inte licenskostnaderna för Cry Engine som bara de ligger på 1 miljon. Varje skepp kostar i rena utvecklingskostnader 50-100.000 dollar och de ska bygga massor dessa.
De har 5 stora avdelningar med dusintals anställda på varje, totalt kommer det att handla om flera hundra personer som ska bygga spelet.