2012-10-14, 21:52
Medlem
TL;DR: Vad vill DU att en förskolllärare bör kunna inom teknologi och allmän datorhantering år 2012? Hur skulle Flashback gå till väga för att lära ut?

Min mamma är 56, hon är förskollärare. En av dem bästa. <3
Meeen på senaste tiden har hon klagat på okunnig personal som inte ens kan hantera digitalkameror, föra över bilderna till datorn, Office, e-maila dokument osv. Helt enkelt efter med modern teknik. Det är så synd eftersom det är barnen på förskolan som går miste om sin dokumenterade utveckling, om man kan kalla det så.
Det lustiga är att alla de andra kollegorna frågar min mamma om hjälp om det blir strul med datorerna, och det är knappt att min mamma kan - hon kan betydligt mer än de andra men det tar fortfarande tid. Det är inte effektivt nog. Och ringer oftast mig om hjälp!

Exempel på hennes "kompetens" (Windows):
Kan:
- Koppla in USB och föra över filer
- Föra över bilder från digitalkameror (hon fixar ALLA bilder åt ALLA barnen på ALLA avdelningar!!)

Kan inte:
- Hon vet inte när man ska eller inte ska enkel- eller dubbelklicka (fast hon listar ut på adra försöket dock) -> Hon har nästan (!!) lärt sig skillnaden på skrivbordet och aktivitetsfältet.
- Hon vet knappt hur stor makt man får om man högerklickar ;D
- Om hon sparar ett dokument i Word vet hon inte alltid vart dokumentet hamnar (eller att hon bör använda Spara som.. för att spara på en specifik plats).
- Om hon laddar ner ett dokument från internet vet hon inte att den hamnar i mappen Hämtade filer.
osv..

Men hon vill lära sig mer! Hon har motivitationen (till skillnad från de andra pensionärsgummorna)! Och jag har tid att hjälpa henne. Är bara inte helt säker på hur vi ska gå till väga. Kikade lite på adlibris; den här boken var bra för att lära sig Office tyckte jag (läste kurs på komvux, för att samla poäng, kunde allt redan) http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147075996

Vägg av text, som vanligt. Ber om ursäkt. Men om Flashback har förslag på andra böcker &/eller media (helst på svenska och som sträcker sig utanför Office) med ett lektions-upplägg så är jag tacksam för förslag!!
Citera
2012-10-15, 10:36
Medlem
kanske http://windows.microsoft.com/sv-se/w...etting-started

Windows 7 For Dummies (vet inte om den finns på svenska)

mvh
t
Citera
2012-10-15, 12:56
Medlem
Vuxna personer har framförallt problem med att de inte vågar att göra fel på en dator, medan barn lär sig snabbt genom att inte ha dessa hämningar.
Citera
2012-10-15, 16:33
Medlem
Öva och Öva. Gör några egna uppgifter på Windows hon sedan ska försöka komma ihåg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in