Citat:
Ursprungligen postat av ms.x
Jag är fast anställd. Kan visa att jag har sparat större summor än 100 000 tidigare - kan hantera pengar.
Vad du har sparat ihop tidigare i ditt liv känns inte riktigt relevant om du spenderat pengarna. Som någon skrev tidigare i tråden så är inte din lön den bästa och med tanke på det så har jag svårt att tänka mig att du skulle få låna miljonbelopp utan borgensman.
(Inte för att låta som en besserwisser men en borgenär är någon som lånar ut pengar till skillnad från en borgensman som går i god för någon och åtar sig betalningsskyldighet för lånet om låntagaren inte skulle sköta sina inbetalningar)
Ang. din besinkostnad är det inte något du kan ta med i beräkningarna även om det så klart innebär mer pengar över varje månad. Huruvida du skulle klara det eller ej är svårt att svara på då vi inte har någon insikt i hur din ekonomi (läs: utgifter) ser ut men som sagt, med tanke på din lön kan det bli ganska kärvt. En bruttolön på 18K innebär en utbetald lön på 12-13K.
Har du satt ihop en budgetkalkyl där du räknat på alla tänkbara kostnader och utgifter? Om du t.ex. skulle bli arbetslös dippar din inkomst under 10K-strecket. Lägg till oväntade utgifter och räntehöjningar så lever du verkligen på marginalen. Mitt tips är att du tar hjälp av någon kunnig person och sätter dig ner och räknar på om du verkligen skulle klara av ett så pass stort lån.