2012-10-14, 21:50
Medlem
Jag har hittat en lägenhet jag är intresserad av i en av sveriges större städer. I de centralare delarna. Jag har idag strax över 40 000 kommer ha strax över 75 000 om två veckor.

Utgångspriset är på 1 200 000sek.
Avgiften är på 2500sek plus driftkostnader på ca 350sek/mån.
Jag är fast anställd. Kan visa att jag har sparat större summor än 100 000 tidigare - kan hantera pengar. Har en inkomst på mellan 18 000 till 20 000 mån innan skatt. Får på detta även bonus i slutet av varje år. (vilket aldrig varit mindre en 10 000)

Kommer med flytten även kunna visa att jag kommer spara 2500 sek/mån i mindre bensinkostnader.
Har föräldrar som kan vara borgenärer.

Frågan är om ni tror jag kan klara detta? Om jag skulle kunna få lån? Och vilken bank jag borde vända mig till?

Tack på förhand
Citera
2012-10-14, 22:53
Medlem
Tror att du skulle ha större chans ifall du hade hela handpenningen du tror inte att du kan låna upp de sista 105000 av dina föräldrar istället för att ha dem som borgenär?
Citera
2012-10-14, 22:55
Medlem
Nu kan du bara låna 85% av köpesumman men visst kan man ta ett lån till för att täcka de 15%, nu har du en skitlön så jag undrar ifall du kommer få låna de summorna.
Citera
2012-10-15, 09:48
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms.x
Jag är fast anställd. Kan visa att jag har sparat större summor än 100 000 tidigare - kan hantera pengar.
Vad du har sparat ihop tidigare i ditt liv känns inte riktigt relevant om du spenderat pengarna. Som någon skrev tidigare i tråden så är inte din lön den bästa och med tanke på det så har jag svårt att tänka mig att du skulle få låna miljonbelopp utan borgensman.

(Inte för att låta som en besserwisser men en borgenär är någon som lånar ut pengar till skillnad från en borgensman som går i god för någon och åtar sig betalningsskyldighet för lånet om låntagaren inte skulle sköta sina inbetalningar)

Ang. din besinkostnad är det inte något du kan ta med i beräkningarna även om det så klart innebär mer pengar över varje månad. Huruvida du skulle klara det eller ej är svårt att svara på då vi inte har någon insikt i hur din ekonomi (läs: utgifter) ser ut men som sagt, med tanke på din lön kan det bli ganska kärvt. En bruttolön på 18K innebär en utbetald lön på 12-13K.

Har du satt ihop en budgetkalkyl där du räknat på alla tänkbara kostnader och utgifter? Om du t.ex. skulle bli arbetslös dippar din inkomst under 10K-strecket. Lägg till oväntade utgifter och räntehöjningar så lever du verkligen på marginalen. Mitt tips är att du tar hjälp av någon kunnig person och sätter dig ner och räknar på om du verkligen skulle klara av ett så pass stort lån.
Citera
2012-10-15, 10:19
Medlem
Där ser ni mina vänner varför man ALLTID ska pengar undan sparade. Man vet aldrig när dröm lägenheten dyker upp.
Personligen så tycker jag att om man inte har pengar till att betala 15% handpenning så är det fel lägenhet/hus/villa man tittar på.

Men du verkar verkligen vilja ha denna lägenheten och jag tror faktiskt att någon, om inte flera, banker kommer att bevilja dig ett lån.
Lycka till och ge inte upp.
Citera
2012-10-15, 11:27
Medlem
idiamindadas avatar
Med dina föräldrar i ryggen kommer detta fungera, det är inte så hemskt stora pengar det rör sig om. Det är alltid samma sak, man köper ett boende som man tycker är rätt dyrt, sen biter man ihop de första åren och sen inser man att det inte var så dyrt! Du har inget du kan sälja så du kan casha 15%?
Citera
2012-10-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Med dina föräldrar i ryggen kommer detta fungera, det är inte så hemskt stora pengar det rör sig om. Det är alltid samma sak, man köper ett boende som man tycker är rätt dyrt, sen biter man ihop de första åren och sen inser man att det inte var så dyrt! Du har inget du kan sälja så du kan casha 15%?

I det här fallet så skulle hon behöva sälja av för 105 000. Bankerna är mycket hårdare idag och som ensamstående med en ganska låg inkomst tror jag att det blir svårt att få ett bostadslån på 1 020 000 msek som det blir även om du kan skaka fram 15% till kontantinsats.

Från Nordeas bokalkyl:
Citat:
Boendekostnad per månad
Ungefärlig boendekostnad 5 579kr/mån
-"- vid 1%-enhet högre ränta 6 174kr/mån
-"- vid 3%-enheter högre ränta 7 364kr/mån
-"- vid 5%-enheter högre ränta 8 554kr/mån

Ett alternativ, även om jag inte rekommenderar det överhuvudtaget, är att dina föräldrar tar ett blancolån, alternativt lånar upp eventuellt övervärde i sin bostad till din kontantinsats. Fortsätt spara blir mitt tips. Det är ju inte omöjligt att du träffar en partner och då kan ju både behov och prioriteringar ändras.
Citera
2012-10-15, 17:25
Medlem
Antagligen så måste du spara ihop dina 15% för att banken ska godkänna lånet. Du får nog inte lånet ensam men det bör väl gå bra tillsammans med dina föräldrar om deras ekonomi inte är körd i botten. Idag heter det inte borgenär utan medkreditör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in