2012-10-14, 00:32
Medlem
Har börjat fundera lite på en ögonoperation, men det är svindyrt.

Jag undrar, finns det någon fond eller dylikt man kan söka där dom kan bidra med en del av kostnaden eller kanske hela? Låter otroligt då en operation går loss på runt 30.000 verkar det som :/

Min dröm är att kunna se utan att behöva ha på mig obekväma glasögon som jag hela tiden mår dåligt i, eller linser som är jobbiga att ta ut och in samt att det kostar en hel del..

Frågan är, vad är möjligt att få ut i pengar och till vilka ändamål från fonder? Är det några speciella krav man måste uppfylla?

Förstår att förmodligen är för mycket pengar, men jag behöver se. Ett par nya glasögon vore inte helt fel det heller trots att jag inte gillar glasögon.

Jag är 20 år, har inget jobb och studerar. Min släkt har jag nästan ingen kontakt med, bara ett av mina päron lever och det är på existensminimum. Har ingen aning om vad jag ska göra :/
Senast redigerad av Moosoulini 2012-10-14 kl. 00:35.
Citera
2012-10-14, 00:36
Medlem
yedis avatar
Du får nog betala som alla andra. Såvida din dåliga syn inte beror på en skada, då kanske du kan få ut på försäkringen.
Citera
2012-10-14, 00:52
Medlem
trattfans avatar
Min brorsa fick halva kostnaden betalad av sitt universitet lol
Citera
2012-10-18, 22:55
Medlem
riXs avatar
Har du jobb kan du låta arbetsgivaren betala operationen och göra bruttolöneavdrag, så får du det skattefritt iaf.
Citera
2020-03-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riX
Har du jobb kan du låta arbetsgivaren betala operationen och göra bruttolöneavdrag, så får du det skattefritt iaf.

Kan du berätta mer? Aldrig hört talas om ett arbete som betalar operation endast terminalglasögon
Citera
2020-05-02, 22:21
Medlem
riXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattelatte91
Kan du berätta mer? Aldrig hört talas om ett arbete som betalar operation endast terminalglasögon

Detta var ju alltså år 2012, vet inte om det fungerar samma nu för tiden. Arbetsgivaren betalade fakturan och drog av på bruttolönen, man sparade alltså inkomstskatten. Slutkostnaden för arbetsgivaren blev 0.
Citera
2020-05-03, 15:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riX

Om du läser hela hans inlägg innan du svarar så hade du sätt att han inte har något jobb utan studerar för tillfället.
Citera
2020-05-06, 21:22
Medlem
Det finns månadslinser. Kan väl inte vara så svårt att byta en gång i månaden. Försämrade synen kommer tyvärr tillbaka efter laseroperationen.. Jag själv kör linser, visst var det svårt till en början men det är lätt att byta dagligen och billiga finns på nätet.
Citera
2020-05-06, 21:31
Bannlyst
Du sitter ju på banken. Bara låt din moneymaker jobba litt...
Citera
2020-05-06, 21:45
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosoulini
Har börjat fundera lite på en ögonoperation, men det är svindyrt.

Jag undrar, finns det någon fond eller dylikt man kan söka där dom kan bidra med en del av kostnaden eller kanske hela? Låter otroligt då en operation går loss på runt 30.000 verkar det som :/

Min dröm är att kunna se utan att behöva ha på mig obekväma glasögon som jag hela tiden mår dåligt i, eller linser som är jobbiga att ta ut och in samt att det kostar en hel del..

Frågan är, vad är möjligt att få ut i pengar och till vilka ändamål från fonder? Är det några speciella krav man måste uppfylla?

Förstår att förmodligen är för mycket pengar, men jag behöver se. Ett par nya glasögon vore inte helt fel det heller trots att jag inte gillar glasögon.

Jag är 20 år, har inget jobb och studerar. Min släkt har jag nästan ingen kontakt med, bara ett av mina päron lever och det är på existensminimum. Har ingen aning om vad jag ska göra :/

Kosmetiska operationer är en sådan sak som vuxna människor förväntas ordna själva. Skaffa dig ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in