• 1
  • 2
2012-10-13, 20:48
Medlem
eskillawls avatar
Tjenare. Köpte en Canon 70-300 IS USM i USA förra månaden. Det är så att objektivet tar rent ut sagt kassa bilder. Totalt suddiga och dålig kvalité. Jag tog, dumt nog, ingen försäkring på objektivet när jag köpte det, men undrar vad de kan kosta att laga det om det nu skulle behövas. Eller har ni något förslag vad som kan vara fel?

Länkar en bild till er, tack så mycket!

http://i49.tinypic.com/nzm8ht.jpg
Citera
2012-10-13, 20:56
Medlem
Snyggs avatar
Beror väl lite på hur mycket inzoomat man har det? Kan tänka mig att bilder vid 300 brännvidd knappast blir någon höjdare utan stativ. Togs denna bild med 300?
Citera
2012-10-13, 20:58
Medlem
eskillawls avatar
Bilden är tagen med 235 i brännvidd. Dock ska det inte vara ens i närheten av så suddigt ens vid 300 i brännvidd enligt mina erfarenheter.
Citera
2012-10-13, 23:10
Medlem
GLYKOZs avatar
För det första är det en tämligen oskarp glugg från början, tycker också du skulle använt en kortare slutartid än 1/400 sek! Planet kommer väl i ca: 200 km/h när det landar. Så ett stativ och en panorering kan nog vara rätt metod.
Citera
2012-10-14, 10:42
Medlem
Paijters avatar
Känns mer som TS failat med slutartid. Testa igen med 1/1000 sekund i slutartid.
Citera
2012-10-14, 13:33
Medlem
Är inte säker på att det är slutartiden som spökar i detta fallet. Borde inte bilden få mer rörelseoskärpa och andra ghosting-effekter om det var fallet? Har själv samma objektiv och har råkat ut för liknande fokusfel. Det känns mer som att fokusen sitter fel, dvs hitom eller bortom den önskade fokuspunkten. På ett 550D-hus fick jag bra fokus, men inte alltid på ett 40D-hus.

Dessvärre har ju inte 400D microadjust på fokusen, annars skulle det kanske kunna justerat det hela. Kanske testa att fokusera manuellt på något svartvitt objekt med bra kontrast och i bra ljus för att kolla objektivets optiska egenskaper. Gör sedan om det, men då med autofokus.

Om du har något filter monterat på objektivet, så börja med att ta av det och testa. Har själv råkat ut för att UV-filter försämrar fokusen och skärpan.
Citera
2012-10-14, 16:35
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Är inte säker på att det är slutartiden som spökar i detta fallet. Borde inte bilden få mer rörelseoskärpa och andra ghosting-effekter om det var fallet? Har själv samma objektiv och har råkat ut för liknande fokusfel. Det känns mer som att fokusen sitter fel, dvs hitom eller bortom den önskade fokuspunkten. På ett 550D-hus fick jag bra fokus, men inte alltid på ett 40D-hus.

Dessvärre har ju inte 400D microadjust på fokusen, annars skulle det kanske kunna justerat det hela. Kanske testa att fokusera manuellt på något svartvitt objekt med bra kontrast och i bra ljus för att kolla objektivets optiska egenskaper. Gör sedan om det, men då med autofokus.

Om du har något filter monterat på objektivet, så börja med att ta av det och testa. Har själv råkat ut för att UV-filter försämrar fokusen och skärpan.
Microjustering är lönlöst på en zoom.

Efter att ha laddat ned bilden och öppnat den i DPP ser jag att tre av fokuspunkterna satt sig utanför planet och en i skärten. Om bildstabiliseringen varit aktiverad kan även den motverkat panoreringen.
Eftersom jag inte finner någon skarp punkt på hela bilden tror jag fortfarande på rörelseoskärpa.
Citera
2012-10-14, 17:29
Medlem
eskillawls avatar
Tack så mycket! Har varit ute och fotograferat idag. Ska direkt testa att ta av mitt UV-filter, inte ens tänkt tanken. Idag fotade jag på AV med bländare 7.1 samt ISO 200, bilderna blir bra när objektet står helt stilla, i rörelse blir det väldigt oskarpt.

Ska även testa objektivet på en annan kamera för att se om det är kameran det är fel på, vilket jag i och för sig inte misstänker ens.

Återkommer när jag testat att fota utan UV-filter!
Citera
2012-10-15, 14:14
Medlem
GLYKOZs avatar
Jag skull använda mig av att enbart använda en af-punkt för att sätta skärpan där jag vill ha den!
Citera
2012-10-15, 14:23
Medlem
eskillawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLYKOZ
Jag skull använda mig av att enbart använda en af-punkt för att sätta skärpan där jag vill ha den!
Tycker du jag ska prova med den centrala punkten isåfall?
Citera
2012-10-15, 16:09
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskillawl
Tycker du jag ska prova med den centrala punkten isåfall?
Ja.
Citera
2012-10-15, 17:40
Medlem
eskillawls avatar
Okej, tack. Återkommer när jag provat det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in