• 1
  • 2
2012-10-13, 15:28
Medlem
k1zleezs avatar
Jag har länge funderat över ordet "Svenne", jag har inte någon aning vart ordet ursprungligen kom ifrån men jag antar att det var ett ord som uppkom med invandringen (?).

Jag tänkte hålla mig kort, men som alla vet är ju ordet "neger" ett laddat ord, ett skällsord för svarta och är ju så jävla tabu att använda i Sverige idag. Men svenne är ju ett helt okej ord att använda. Hur kommer det sig? För Svenne är ju ett lika kränkande ord mot oss svenskar/vita, som neger är mot ja svarta.

Som jag vet är det ju ofta när en invandrare är förbannad som ordet svenne kommer upp, "jävla svenne" "svenne hora" osv osv..

Så då är min fråga, bör inte Sverige tabulägga ordet svenne och lagföra det som kränkning precis som om en vit använder ordet neger till en svart?

Mvh!
Citera
2012-10-13, 15:35
Medlem
Svenne är väl deras ord för blatte.
Kan ju tycka det är lite konstigt att det tar hus i helvete med ordet blatte mot en blatte. Men inte Svenne mot en Svensk.
Citera
2012-10-13, 15:39
Medlem
k1zleezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Svenne är väl deras ord för blatte.
Kan ju tycka det är lite konstigt att det tar hus i helvete med ordet blatte mot en blatte. Men inte Svenne mot en Svensk.

Ja, alltså visst man reagerar ju inte lika starkt på ordet svenne, men kan inte det vara för att det ordet är relativt nytt ändå? Och kanske att svenskar har mer tålamod och inte bryr sig lika mycket?
Citera
2012-10-13, 15:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1zleez
Ja, alltså visst man reagerar ju inte lika starkt på ordet svenne, men kan inte det vara för att det ordet är relativt nytt ändå? Och kanske att svenskar har mer tålamod och inte bryr sig lika mycket?

Ett vanligt begrepp för att utmärka svensken i gemen är ju "medel-Svensson". Ett smeknamn för Svensson kan vara "Svenne". Jag har oerhört svårt att se det som ett skällsord.
Citera
2012-10-13, 15:45
Medlem
Citat:

Ligger nåt i det ja.
Invandraren är känd för att dra till med könsord så fort den blir ifrågasatt.

-Blatte: Det kostar 50kr för en pizza.
-Svensk: Nej de kostar 55 nu.
-Blatte: "Din jävla horunge jag ska knulla din mamma" kosta 50 igår din "svenne fitta."
Citera
2012-10-13, 17:26
Medlem
Tjennstroums avatar
För mig så är svenne en manlig oskuld (den som har sin svendom kvar, för vidare information se här). Det verkar däremot som att vissa invandrare använder det som skällsord för svenskar. Så betydelsen beror väl lite på vem som använder det. I och med Promoes Svennebanan-låt så antar jag att ordet även nyligen har börjat användas även av svenskar av den sydligare eller storstadliga sorten som något neutralt ord för medelsvensson.
Citera
2013-01-30, 17:15
Medlem
s_jimmies avatar
Och här har vi en "Svenne" som inte ens kan använda Google för att hitta ursprunget av ordet Svenne..
och sen gnäller ni att invandrare är outbildade...

Ja, allt hemskt och negativt som hänt och kommer hända i Sverige, är pga Invandrare.
Svensken vet inte hur man är elak, Svensken är bara snäll..
Citera
2013-01-30, 17:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag har länge funderat över ordet "Svenne", jag har inte någon aning vart ordet ursprungligen kom ifrån men jag antar att det var ett ord som uppkom med invandringen (?).
O nej. Svenne som substantiv är ursprungligen inte en förkortning av svensk utan av (medel-)Svensson, och kom fram i sextiotalets hippie- och modskultur som en motsvarighet till engelskans square, eller 1800-talet studentkulturs bracka. Svenne var den fantasilöse knegaren som man aldrig ville bli som. Det behövde inte vara ett substantiv utan minst lika ofta ett adjektiv. Nej det vill jag inte, det är så svenne, till exempel.

I och med att sextitalshippiesarna sedan länge allihop antingen har blivit svennar eller knarkat ihjäl sig, och således inte längre har något behov av ett särskiljande ord för den föraktliga ordentlighetens representanter, blev ordet svenne ledigt, och genom dess likhet med svensk lånade det sig väl till att användas som motsvarighet till blatte/svartskalle.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
För mig så är svenne en manlig oskuld (den som har sin svendom kvar, för vidare information se här).
För mig är detta en sven, inte en svenne. De båda begreppen som idag betecknar sexuell oskuld för de olika könen, sven och jungfru, markerade ju samma ålder och (höga) sociala tillhörighet i slutet av medeltiden
Citera
2013-01-30, 19:43
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Svenne som substantiv är ursprungligen inte en förkortning av svensk utan av (medel-)Svensson, och kom fram i sextiotalets hippie- och modskultur som en motsvarighet till engelskans square, eller 1800-talet studentkulturs bracka. Svenne var den fantasilöse knegaren som man aldrig ville bli som.

Vill minnas att utrycket Medel-Svensson dök upp någon gång i mitten
av 50-talet i bland annat Lennart Hylands radioprogram "Stora famnen"
och "Karusellen".
Medel-Svensson var då icke menat som ett skällsord, snarare tvärt om.

Sedan kom ju Hylands hörna i TV som verkligen riktade sig till den
stora "medelsvenssonska" TV-publiken; vilket i stort var lika med hela det
svenska folket.
Det fanns ju bara en TV-kanal och vi var som en enda stor familj i ett gott
och lyckligt folkhem.
Fortkörning och lindrigt fusk med deklarationen var icke att tänka på.
Hyland var nog för de flesta en lika stor landsfader som Tage Erlander.

Sedan dök The Beatles och Rolling Stones upp och ungdomen fick (som du säger)
"nya perpektiv" och tyckte Hyland var – "jävla larvig!"
Det tyckte han måhända själv – med alla sina fåniga jippon.
Han var ju en mycket skicklig sportreferator/journalist och föregångsman
i TV-världen, men hans hycklande och tillgjorda Medel-Svensson-gullande
tog sannolikt på hans psyke.
Kanske det var därför han hade kortare, explosiva alkoholperioder
(ethylicus episodes) Mellan dessa skov gick det dock minst halvårslånga
perioder under vilka han var helnykterist. Icke ens en lättöl till maten.
Som bilförare och dikeskörare kallas ju Lennart Hyland i folkmun för Pi (3,14).

Alice Babs hade väl för övrigt på 50-talet en schlagerhit med:
"Du skall göra som Svenssons gör, (och inte skilja dig från mängden)".
I samband med högertrafikomläggningen 1967 hade Boris Lindqvist och Telstars
även en jättehit med "Håll dig till höger Svensson".

Edit: I våra dagar har vi ju TV-serien Svensson Svensson där uttrycket "Svensson"
inte är direkt nedsättande – snarare vänligt ironiskt.
Senast redigerad av FruGondol 2013-01-30 kl. 20:25.
Citera
2013-01-31, 06:56
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Vill minnas att utrycket Medel-Svensson dök upp någon gång i mitten
av 50-talet i bland annat Lennart Hylands radioprogram "Stora famnen"
och "Karusellen".

Ja, men SR och Wikipedia verkar oense om vem/var det först togs upp. Tidigt 50-tal stämmer dock.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4915213

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medelsvensson
Citera
2013-01-31, 14:05
Medlem
Käg Malaxs avatar
En del tidigare diskussion om ordet finns här: https://www.flashback.org/t965453
Citera
2013-01-31, 16:18
Medlem
psaks avatar
Jag skulle för min del aldrig använda det ordet som alltfler gör numera (t o m idiot-Gustaf Fridolin i senaste partiledardebatten), varför hjälpa till att normalisera ett ord som invandrarungar använder för att kränka svenskar med?
Dock hade det ju varit högintressant att veta vem som myntade det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in