@jahrusahem.
Det är inte polisens uppgift att "rehabilitera" de kriminella, eller se till att strafftiden utnyttjas konstruktivt.
Deras arbete är att fånga in dem, och vi får den sorts poliser efter vilken sorts kriminella vi har.
Klart som fn snuten är stöddig med det klientel de ska hantera. Blattar och fllödderflummare som är kränkta och oskyldiga..
Om man provar att bemöta dem som vilken yrkesman som helst blir man oftast bemött på samma sätt själv, med undantag förstås.
Jag vet att det är så av egen erfarenhet att det är så, jag tror inte heller att jag skulle palla en volta idag med tanke på vilka idioter som torskar och sitter idag.
Att vi skulle låta dem utföra någon samhälltjänst är inte en dum tanke, men jag tvivlar på att alltför många av dem duger något till ?
Låtsasgansters och småpundare som inte ens kan bädda en säng ?
Men att bara gapa efter hårdare straff och tag fungerar inte det heller.
Problemet är väl till en del att så länge de intagna inte själva kommer till någon insikt, eller vill bryta med droger eller sina kompisar så spelar det ingen roll vad som skulle erbjudas för alternativ under straffet.
(Jag vet att det heter kriminalvård, men vi kan väl vara överens om att det för det mesta handlar om straff eller förvaring ? )
Fler och mindre fängelser där det är lättare att kontrollera gruppen interner vad gäller droger och andra hyss är nog en förutsättning för att få någon ordning och reda.
Att vara tvungen att fullfölja kurser/utbildningar/terapi whatever med påbackning vid strul och arbetsvägran har vi väl redan om jag inte missminner mig.
Men om jag inte minns fel kan man få max 45 dagar eller liknande i påbackning, va fan spelar det för roll om man ska sitta i 3 år ?
Då fyller man den kvoten omgående, sen är det bara att börja räkna ner till muck..
Antalet möjliga dagar att utdela ska stiga i takt med det utdömda straffet.
Max 45 dagars påbackning vid ett utdömt straff på 30 dagar, och 2 år eller mer ? vid ett utdömt straff på 3 år ?
Påbackningen ska ligga utanpå eventuell halvtid..
Då "motiverar" det lite mer att lära sig följa rutiner och seder i ett samhälle.
Har de väl lärt sig att svälja stoltheten och inse att dessa regler även kan gynna dem, och att de så småningom åtnjuter samma respekt de förväntas visa mot andra så kan den kunskapen visa sig användbar i samhället utanför murarna..
Och förväxla nu inte respekt med fruktan som så ofta görs, respekt har inte med vapen och dominans att göra..
Respekt visar man även mindre och svagare grupper/människor.
Somliga får vi nog acceptera att det bara är att låsa in och kasta nyckeln..
(Imorgon kanske jag är på bättre humör och har liberalare åsikter.. Lycka till med att knäcka gåtan om brott och straff )
Detta kan vara fullt med stavfel och avbrutna meningar, ska korrläsa efter kaffet)