2012-10-13, 13:04
Medlem
NoggerTattoos avatar
Ja, jag sitter och funderar lite på hur vi ska lösa kriminalitetens kostnader!

Kanske att man tar alla kriminella till något läger och låter dom jobba som slavar?
och även mörda alla när de som inte orkar jobba
kanske anväda deras organ?

Hur tror ni man kan lösa detta? Ja jag är anspråkslös med detta är den enda lösningen.

Han ni några andra idéer på hur man ska kunna lösa detta på ett anspråkslöst sett?

Troligen fel subforum men detta är väll ändp lite "brottsbekämpning" om man ser det ifrån min sida
Citera
2012-10-13, 13:10
Medlem
När man har varit i USA så har man sett fångar som arbetar med att lägga asfalt.
Ganska bra tycker jag. Men det hade tyvärr inte fungerat i Sverige för man får ju inte konkurrera med befintliga företag.
Dock så är det ju folk som åkt fast för småsaker som står och jobbar med asfalten och inga värstingar.
Citera
2012-10-13, 13:17
Bannlyst
är du ens seriös? på kåken jobbar du redan för 10 spänn typ, det är väl rätt nära slaveri.

annars kan man ju ändra riktlinjer för hur polisen ska arbeta, visst inbringar pinnjakterna pengar, men vems pengar? och är det värt att satsa på att ge missbrukare böter som ändå hamnar hos fogden när det faktiskt sker brott runt omkring.

finns mycket man kan göra. att börja med ska man noga byta ut hela det övre skiktet hos poliserna som i dagens läge verkar bestå mest av ekonomilallare utan vidare erfarenhet av yrket. sen kan man kanske göra en riktig utbildning för poliser som kan mäta sig med universitetet, för som det är idag är det löjligt hur intagning och utbildning ser ut.

det är en svår fråga det här eftersom polismakten haft så lång tid på sig att bli den slutna maffialiknande organisation den är idag.
Citera
2012-10-13, 13:30
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morx
När man har varit i USA så har man sett fångar som arbetar med att lägga asfalt.
Ganska bra tycker jag. Men det hade tyvärr inte fungerat i Sverige för man får ju inte konkurrera med befintliga företag.
Dock så är det ju folk som åkt fast för småsaker som står och jobbar med asfalten och inga värstingar.
Lek med tankarna lite, skit i reglerna dom går att ändra på.

Detta hade väll minskat kriminaliteten också vilket är väldigt bra.
Citera
2012-10-13, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerTattoo
Lek med tankarna lite, skit i reglerna dom går att ändra på.

Detta hade väll minskat kriminaliteten också vilket är väldigt bra.
ja usa har inga problem med kriminalitet längre så där är du nog nåt på spåren
Citera
2012-10-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morx

Arbetsläger av denna typ är redan sedan många år i Sverige.
De intagna har sk arbetsplikt. Som ordet plikt säger, så är du tvungen att arbeta i någon form.

Vad gäller ditt påstående att arbetet i sverige inte får konkurera med befintliga företag är det ointressant eftersom det handlar om vad anstalten tar i betalt för arbetet som utförts.
Det är ju inte på det sättet att de intagna får ta del av den inkomsten.
Lagstadgad "lön" i Sverige för en intagen är 11:- timmen.

Är det en öppen anstallt så kan de mycket väl lägga asfalt som du säger. Slutna anstalter måste arbetet utföras inom murarna.
Det är alltså identiskt i Sverige, som i USA som du nämner.

Lars Nylen var på studiebesök i USA och gillade vad han såg, han har i mångt och mycket försökt skapa en kopia av amerikanska anstalter och hantering av intagna.

Straffarbete/arbetsläger är med andra ord defacto vad gäller anstalter i Sverige.
Jag tror ni sitter och drömmer om verkligheten.

Vad gäller betalningen anstalten tar för arbetsuppdragen, så går de pengarna oavkortat rakt in i anstaltens verksamhet.
Det är en aning missvisande att det är de intagna som kostar de skattepengar ni talar om. De intagna tillför pengar till myndigheten.
Däremot, det som kostar är KVV myndigheten som sådan och ärenden runt omkring.

Anstalten Tillberga (öppen) i Västerås tillverkar t.ex hus. Jobbar åt Huddikhus om jag minns rätt.
Anstalten Salberga (sluten) jobbar åt 3M med Svetshjälmar. Packa plåster, packa golvvärme delar.
Etc etc.

Eller för att slippa kommentarer om källa
http://www.kriminalvarden.se/Krimpro...sida-KrimProd/
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2012-10-13 kl. 13:54.
Citera
2012-10-13, 14:00
Medlem
provocative77s avatar
En sak som skiljer USA från Sverige är hur buset gör när de får polisen efter sig. I Sverige ger de oftast upp utan att någon kommer till skada. Ingen regel utan undantag.
I USA är det mer en regel än undantag att buset försöker gå fria genom att skjuta allt o alla.
Om vi sätter hårdare straff så kommer även buset att ta till grövre medel för att inte åka fast.
Det landet vill inte jag leva i.
Om någon brotsling skulle dö i en eldstrid så kan jag rycka på axlarna. Men TS, om din sambo/fru/barn skulle bli träffad o dö. Skulle inte även du ångra att vi skapade det samhället.
Citera
2012-10-13, 14:05
Medlem
@jahrusahem.
Det är inte polisens uppgift att "rehabilitera" de kriminella, eller se till att strafftiden utnyttjas konstruktivt.
Deras arbete är att fånga in dem, och vi får den sorts poliser efter vilken sorts kriminella vi har.

Klart som fn snuten är stöddig med det klientel de ska hantera. Blattar och fllödderflummare som är kränkta och oskyldiga..

Om man provar att bemöta dem som vilken yrkesman som helst blir man oftast bemött på samma sätt själv, med undantag förstås.

Jag vet att det är så av egen erfarenhet att det är så, jag tror inte heller att jag skulle palla en volta idag med tanke på vilka idioter som torskar och sitter idag.

Att vi skulle låta dem utföra någon samhälltjänst är inte en dum tanke, men jag tvivlar på att alltför många av dem duger något till ?
Låtsasgansters och småpundare som inte ens kan bädda en säng ?

Men att bara gapa efter hårdare straff och tag fungerar inte det heller.
Problemet är väl till en del att så länge de intagna inte själva kommer till någon insikt, eller vill bryta med droger eller sina kompisar så spelar det ingen roll vad som skulle erbjudas för alternativ under straffet.

(Jag vet att det heter kriminalvård, men vi kan väl vara överens om att det för det mesta handlar om straff eller förvaring ? )

Fler och mindre fängelser där det är lättare att kontrollera gruppen interner vad gäller droger och andra hyss är nog en förutsättning för att få någon ordning och reda.

Att vara tvungen att fullfölja kurser/utbildningar/terapi whatever med påbackning vid strul och arbetsvägran har vi väl redan om jag inte missminner mig.

Men om jag inte minns fel kan man få max 45 dagar eller liknande i påbackning, va fan spelar det för roll om man ska sitta i 3 år ?
Då fyller man den kvoten omgående, sen är det bara att börja räkna ner till muck..
Antalet möjliga dagar att utdela ska stiga i takt med det utdömda straffet.

Max 45 dagars påbackning vid ett utdömt straff på 30 dagar, och 2 år eller mer ? vid ett utdömt straff på 3 år ?
Påbackningen ska ligga utanpå eventuell halvtid..

Då "motiverar" det lite mer att lära sig följa rutiner och seder i ett samhälle.
Har de väl lärt sig att svälja stoltheten och inse att dessa regler även kan gynna dem, och att de så småningom åtnjuter samma respekt de förväntas visa mot andra så kan den kunskapen visa sig användbar i samhället utanför murarna..

Och förväxla nu inte respekt med fruktan som så ofta görs, respekt har inte med vapen och dominans att göra..

Respekt visar man även mindre och svagare grupper/människor.

Somliga får vi nog acceptera att det bara är att låsa in och kasta nyckeln..

(Imorgon kanske jag är på bättre humör och har liberalare åsikter.. Lycka till med att knäcka gåtan om brott och straff )

Detta kan vara fullt med stavfel och avbrutna meningar, ska korrläsa efter kaffet)
Senast redigerad av rexkex66 2012-10-13 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in