2012-10-13, 00:47
Medlem
grumgrums avatar
Jag har länge tänkt på detta hur mycket som helst, hur ologiskt det än är. Jag har fått för mig att grönögda människor har en annan sinnesstämning än blåögda. Att dem är mer jordnära, empatiska och har varmare personligheter. Någon slags äkta värme. Lite klyschigt att påstå att grönögda människor är mer speciella, men det känns verkligen som att det ligger något i det. Alla grönögda personer jag känner har ett slags lugn jag inte kan förklara. De förstår sig på vissa sinnesstämningar.. Kan inte beskriva. Har tanken någonsin slagit er?
Citera
2012-10-13, 01:03
Medlem
yedis avatar
Har aldrig funderat på det och känner folk med alla ögonfärger som finns i princip och enligt mig så ha det inget gemensamt med personligheten hos personen.

Men om din teori stämmer så var det ju bra för mig själv. Är grönögd.
Citera
2012-10-13, 01:16
Medlem
Ja precis, det låter ologiskt i stor skala. Jag tror nog att du lurar dig själv till att tro att gröna ögon ligger i stadiet med personlighetsdrag, eftersom du själv nog i högsta sannolikhet tycker gröna ögon är attraktivt.
Citera
2012-10-13, 01:42
Medlem
Ja, fast nej..finns ingen som bekräftar fast vi grönögda vet detta
Citera
2012-10-13, 02:24
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack
Ja precis, det låter ologiskt i stor skala. Jag tror nog att du lurar dig själv till att tro att gröna ögon ligger i stadiet med personlighetsdrag, eftersom du själv nog i högsta sannolikhet tycker gröna ögon är attraktivt.
Vad menar du att jag lurar mig själv?

Jag har faktiskt inga tycken om just ögonfärg, det beror på person till person och hur färgen passar med hårfärg och resten av kroppen. Färg på ögonen är absolut ingen dealbreaker för mig.
Citera
2012-10-13, 02:55
Medlem
Utseendet påverkar helt klart vilken bild vi har av oss själva, så det påverkar vår personlighet, och även en sån liten sak som ögonfärg kan ha påverkan. Men jag tror att det är bara då om vi är medvetna om det. Om man aldrig tänkte på sitt utseende så skulle det inte påverka vår personlighet.

Jag har typ gröna ögon, med lite blandning av 'hazel'.
Citera
2012-10-13, 09:31
Medlem
1Ls avatar
ja! Och alla som har mörka ögon är aggressiva, det har jag också märkt. Och alla albinos som inte har någon ögonfärg verkar lite flummiga. Och folk med ljusbruna ögon är tråkiga. Blåa ögon är elaka.
Citera
2012-10-13, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum
Jag har länge tänkt på detta hur mycket som helst, hur ologiskt det än är. Jag har fått för mig att grönögda människor har en annan sinnesstämning än blåögda. Att dem är mer jordnära, empatiska och har varmare personligheter. Någon slags äkta värme. Lite klyschigt att påstå att grönögda människor är mer speciella, men det känns verkligen som att det ligger något i det. Alla grönögda personer jag känner har ett slags lugn jag inte kan förklara. De förstår sig på vissa sinnesstämningar.. Kan inte beskriva. Har tanken någonsin slagit er?
Jag har slagits av många tankar som inte är filosofi: som att människor från mars förmodligen har gröna fötter...sådana där spekulationer hör till naturvetenskaperna: psykologin, läkarvetenskapen, eller fysiken.

Men det är klart allt som har med "tänkande" att göra då det ju är så pass ovanligt - ja nästan förbjudet ( åtminstone om det är självständigt och i Sverige ) måste ju förpassas till flumvetenskpen filosofi. Genom dina dumma inlägg förstärker du folks uppfattning om att inom filosofin är det bara att vräka ur sig vilket nonsens som helst...vi svarar...och gratis.
Senast redigerad av Tinman 2012-10-13 kl. 11:15.
Citera
2012-10-13, 11:58
Medlem
grumgrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack

Mycket sannolikt. Fast måste tillägga att gröngda inte bär på alla positiva egenskaper. Jag tror även att blåögda har en tendens att vara mer psykiskt starka. Fina, fast på ett annat sätt. Om jag fördelat alla positiva egenskaper hos de grönögda hade det varit mer uppenbart.
Citera
2012-10-13, 14:18
Medlem
unlimitedescapisms avatar
Det har med den enskildes genetik att göra. Härstammar de från samma släkt kan det stämma, men annars är det tillfälligheter.
Citera
2012-10-13, 22:21
Medlem
M_Wittmanns avatar
Tror inte det finns några vetenskapliga studier som undersöker om det finns någon korrelation mellan ögonfärg och temperament. Eller det finns förmodligen mängder av sådana studier från 30-40 talet som man idag förkastar som pseudovetenskapliga.

Den här typen av rasbiologiska studier föll ur mode, när det visade sig vad nazisterna hade haft för sig. Det är på sätt och vis lite synd. Även om det är osannolikt att ögonfärg skulle ha något samband med temperament, så vore det intressant att undersöka vetenskapligt.

Tyvärr så har många vetenskapsmän en högst ovetenskaplig inställning till sådana här frågor. Ställer du frågan, så kommer de fnysa och kalla för rasist och dumbom. Men en vetenskapsman bör aldrig avfärda en frågeställning eller avstå att undersöka någonting, bara därför att frågan är provocerande eller att någonting verkar osannolikt.

Ögon förändrar förövrigt färg i takt med att du åldras. I Skandinavien så föds nästan alla barn med blå eller ljusa ögon. Ögonen mörknar därefter ju äldre du blir. När du har blivit gammal, så brukar de åter ljusna lite och färgen blir utspädd (ögonfärgen blir lite vattnig).
Blå och gröna ögon kan alltså bli bruna med åren. Det verkar osannolikt att någon som är "mer jordnära, empatiska och har varmare personligheter" skulle få mindre av de egenskaperna med åren. Normalt blir vi människor just mer jordnära och empatiska ju äldre vi blir.
Citera
2012-10-13, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M_Wittmann
Tror inte det finns några vetenskapliga studier som undersöker om det finns någon korrelation mellan ögonfärg och temperament. Eller det finns förmodligen mängder av sådana studier från 30-40 talet som man idag förkastar som pseudovetenskapliga.

Den här typen av rasbiologiska studier föll ur mode, när det visade sig vad nazisterna hade haft för sig. Det är på sätt och vis lite synd. Även om det är osannolikt att ögonfärg skulle ha något samband med temperament, så vore det intressant att undersöka vetenskapligt.

Tyvärr så har många vetenskapsmän en högst ovetenskaplig inställning till sådana här frågor. Ställer du frågan, så kommer de fnysa och kalla för rasist och dumbom. Men en vetenskapsman bör aldrig avfärda en frågeställning eller avstå att undersöka någonting, bara därför att frågan är provocerande eller att någonting verkar osannolikt.

Ögon förändrar förövrigt färg i takt med att du åldras. I Skandinavien så föds nästan alla barn med blå eller ljusa ögon. Ögonen mörknar därefter ju äldre du blir. När du har blivit gammal, så brukar de åter ljusna lite och färgen blir utspädd (ögonfärgen blir lite vattnig).
Blå och gröna ögon kan alltså bli bruna med åren.
Det verkar osannolikt att någon som är "mer jordnära, empatiska och har varmare personligheter" skulle få mindre av de egenskaperna med åren. Normalt blir vi människor just mer jordnära och empatiska ju äldre vi blir.

Mig veterligen så är det väl endast vid någon slags leversjukdom som ögonen kan ändra färg?
Men du verkar veta bättre och även bäst än så, så "ovetenskapsman" du nu ändå äro?

ts: det går inte att kategorisera in folk på något vis alls utan det gäller att som själv flockdjur försöka hitta sin flock utan att försöka kategorisera alltför mycket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in