Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
[/b]
Mig veterligen så är det väl endast vid någon slags leversjukdom som ögonen kan ändra färg?
Men du verkar veta bättre och även bäst än så, så "ovetenskapsman" du nu ändå äro?
Jag vet inte vad du menar med "oventenskapsman", men jag antar att det egentligen inte hör hit.
Du får Googla. Ögonfärgen har precis som hårfärgen med melaniner att göra. Ögon förändras alltså precis som hår, med ålder och yttre påverkan. Men skillnaden är inte lika uppenbar.
Ögonen kan inte ändra färg från tex blått till rött, men de kan ändra färgskala. Det är väldigt vanligt att bebisar har klarblå ögon vid födseln (förutsatt att föräldrarna inte båda har bruna ögon). Efter ca ett års ålder så brukar de anta samma färg som föräldrarnas, men ljusa anlag brukar vara recessiva.
Att ögonfärgen kan ändras med åldern, är egentligen ingenting jag orkar diskutera. Det är ett faktum och någonting som väldigt lätt kan observeras.
Saxat från wikipedia:
Ögonfärgen kan förändras. Ett barn kan födas med blå ögon, men när produktionen av proteinet melanin så småningom ökar när individen utvecklas, kan färgen efter cirka sex månader – ett år övergå till brun.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf%C3%A4rg