• 1
  • 2
2012-10-12, 10:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Case: Ett par flyttar in i en mycket fin bostadsrätt tillsammans. En av parterna (1) säljer sin gamla lägenhet och får på så sätt ihop 1 miljon i kontantinsats. Den andra (2) parten har ingen kontantinsats och kommer inte lägga någonting.

Lägenheten de flyttar in i kostar 4 miljoner kronor och har en avgift på 1000 kr.

Lånet blir alltså på 3 miljoner (amorteringsfritt), vilket ger ungefär en momentan räntekostnad på ca 6000 kr per månad (efter skattereduktion).

Fråga: Hur mycket ska (1) betala och hur mycket ska (2) betala varje månad? Vilken är den mest rättvisa lösningen?
Senast redigerad av kurt-sune 2012-10-12 kl. 11:09.
Citera
2012-10-12, 11:01
Medlem
anden9301s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Case: Ett par flyttar in i en mycket fin bostadsrätt tillsammans. En av parterna (1) säljer sin gamla lägenhet och får på så sätt ihop 1 miljon i kontantinsats. Den andra (2) parten har ingen kontantinsats och kommer inte lägga någonting.

Lägenheten de flyttar in i kostar 4 miljoner kronor och har en avgift på 1000 kr.

Lånet blir alltså på 3 miljoner (amorteringsfritt), vilket ger ungefär en momentan räntekostnad på ca 6000 kr per månad.

Fråga: Hur mycket ska (1) betala och hur mycket ska (2) betala varje månad? Vilken är den mest rättvisa lösningen?

1 äger bostaden till ett värde på 1 miljon därefter 50% av det som betalas in.

1 & 2 betalar 50% var varje månad

Bara min tanke på det hela.
Citera
2012-10-12, 11:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anden9301

Lånet amorteras inget på, utan bara räntan betalas....

Citat:

50% av vaddå?
Citera
2012-10-12, 12:31
Medlem
Varför tar man inte två lån?
Person 1 betalar en miljon med pengarna från den tidigare lägenheten, och lånar en miljon som betalas ränta på.
Person 2 lånar två miljoner och betalar räntan på det.

Så delar man på avgiften för lägenheten á 500kr var.
Citera
2012-10-12, 12:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFM
Varför tar man inte två lån?
Person 1 betalar en miljon med pengarna från den tidigare lägenheten, och lånar en miljon som betalas ränta på.
Person 2 lånar två miljoner och betalar räntan på det.

Så delar man på avgiften för lägenheten á 500kr var.

Men om bara ena personen ska stå som ägare och lån inte är möjligt? Hur mycket betalar var och en då?
Citera
2012-10-12, 12:43
Medlem
Citat:
Men om bara ena personen ska stå som ägare och lån inte är möjligt? Hur mycket betalar var och en då?

om ni flyttar ihop som sambos och det bara är du som ska stå som ägare då tycker jag att du tar alla lån, tar alla räntekostnader och så betalar din numera sambo halva månadsavgiften.
Citera
2012-10-12, 12:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
om ni flyttar ihop som sambos och det bara är du som ska stå som ägare då tycker jag att du tar alla lån, tar alla räntekostnader och så betalar din numera sambo halva månadsavgiften.

Jaha, hon ska bo för 500 spänn? En motsvarande hyreslägenhet kostar minst 7000 kr? Vad är det rimliga med det?
Citera
2012-10-12, 13:01
Medlem
Citat:
Jaha, hon ska bo för 500 spänn? En motsvarande hyreslägenhet kostar minst 7000 kr? Vad är det rimliga med det?

eftersom du står för alla lån och allt ägande tycker jag inte att du ska blanda in henne i den delen.
så försök lösa det här utan att blanda in lån/räntor utan försök att räkna ut vad du och hon skulle betala för motsvarande lägenhet då och be henne betala hälften.
det är ju du som ägare som tar all risk om borätten skulle sjunka i värde, men det är också du som får all vinst om den stiger i värde. om du blandar in henne i räntorna så ska väl hon också börja 'äga' andelar i lägenheten och det låter komplicerat att räkna på.
Citera
2012-10-12, 13:06
Medlem
Citat:

NI bor för 7000 i månaden.

Den en personen står alltså för 1 miljon kontant insats och 3 miljoner i lån och ska äga lägenheten.

1000 kr i avgift låter lite även för en lågt belånad brf. Ingår sophämtning, värme och sånt i det?

Om den andra personen ska vara med och betala kapitalkostnaderna så borde det ske någon form av uppdelning av vinsten när ni säljer.

Smidigast hade nog varit att dela på ägandet och lånen. Den där miljonen som den ena hade som kontantinsats får avtalas om vid en framtida försäljning/separation.

Om inte detta går så dela så lika som möjligt. Den med lånen betalar räntan och den andre betalar hela avgiften, el, bredband, tv och sånt. Då blir det någorlunda jämt och om det skulle skita sig så kan den som inte har några lån käner sig inte lurad om den varit med och betalat lån osv.
Senast redigerad av Kalmar2004 2012-10-12 kl. 13:08.
Citera
2012-10-12, 13:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
eftersom du står för alla lån och allt ägande tycker jag inte att du ska blanda in henne i den delen.
så försök lösa det här utan att blanda in lån/räntor utan försök att räkna ut vad du och hon skulle betala för motsvarande lägenhet då och be henne betala hälften.
det är ju du som ägare som tar all risk om borätten skulle sjunka i värde, men det är också du som får all vinst om den stiger i värde. om du blandar in henne i räntorna så ska väl hon också börja 'äga' andelar i lägenheten och det låter komplicerat att räkna på.

Men hur kan det bli snack om att äga andelar när man inte amorterar? Lånet i exemplet är ju amorteringsfritt.

Tycker du själv att 500 kr är rimligt när en motsvarande hyreslägenhet kostar 7 000 per månad. Det skall tilläggas att det krävs en kötid på 40 år för att få en likadan hyresrätt.
Citera
2012-10-12, 13:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
NI bor för 7000 i månaden.

Den en personen står alltså för 1 miljon kontant insats och 3 miljoner i lån och ska äga lägenheten.

1000 kr i avgift låter lite även för en lågt belånad brf. Ingår sophämtning, värme och sånt i det?
Exemplet är bara hypotetiskt, men diskussionen är det intressanta då jag hört olika bud om hur man gör. I mitt exempel tänkte jag att värme/vatten/sophämtning ingår.

Vissa hävdar att man inte delar på räntekostnader, medan andra menar att man bör göra det.

Citat:
Om den andra personen ska vara med och betala kapitalkostnaderna så borde det ske någon form av uppdelning av vinsten när ni säljer.
Varför kan man utgå från att det blir vinst? Ska man då dela solidariskt på förlusten vid ett sådant scenario?

Citat:
Smidigast hade nog varit att dela på ägandet och lånen. Den där miljonen som den ena hade som kontantinsats får avtalas om vid en framtida försäljning/separation.
Det går inte att göra i det här fallet då bara den ena får lån och måste således äga lägenheten ifråga. Insatsen kan man ju avtala om det känner jag till.

Citat:
Om inte detta går så dela så lika som möjligt. Den med lånen betalar räntan och den andre betalar hela avgiften, el, bredband, tv och sånt. Då blir det någorlunda jämt och om det skulle skita sig så kan den som inte har några lån käner sig inte lurad om den varit med och betalat lån osv.
Ok ja de låter ju lite mer rimligt...
Citera
2012-10-12, 13:27
Medlem
Husings avatar
Citat:

Jag är mest inne på detta alternativ.

Person ett (1) och två (2) avtalar sinsemellan om att 1:s andel av lägenheten är 1/4 plus 1/2 av resten; 2:s andel är följaktligen hälften av 3/4.

Löpande delar man på alla kostnader som har med lägenheten att göra. Det finns då, som jag ser det, två alternativ för hur man fördelar kostnaderna. Antingen delar man hälften-hälften, eller så gör man upp om att man fördelar utefter hur mycket man tjänar. Ex: 1 tjänar 20.000 -- 2 tjänar 10.000. Därför betalar 1 två tredjedelar av de löpande kostnaderna och 2 en tredjedel. Observera att detta endast är ett exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in