• 1
  • 2
2012-10-11, 21:52
Medlem
soFFturkEns avatar
Tjena flashback, det är så att vi har haft en rad inbrott i området där jag bor och några bekanta har haft ett inbrotts försök. Dom har borrat i dörren för att slå upp lås kolven, men deras hund har troligen börjat skälla och avskräckt dom. Nu undrar jag (ifall dom försöker här) hur jag kan hjälpa min son (14 år,vältränad) att försvara/skydda sig ifall detta skulle inträffa för honom. Kniv känns inte bra då det kan gå åt helvete ifall dom får tag i kniven.. Soft air gun? Känns orealistiskt men kan avskräcka.
Så Fb , hjälp mig!
Citera
2012-10-11, 21:54
Medlem
ni4ns avatar
Golfklubba? Batong? Baseball trä?
Sen tror jag att det finns nån form av laglig eller mindre laglig försvarssprej..
Citera
2012-10-11, 21:54
Medlem
Det bästa han kan göra är att springa därifrån, i det heliga Sverige är det sonen som åker på värre straff än tjyven tyvärr,
Citera
2012-10-11, 21:55
Medlem
Skaffa en hund!
Annars se till att dem inte tror det inte är någon hemma, svara telefon, lampor på etc.
Kanske skaffa larm eller något liknande som skrämmer iväg dem.
Citera
Medlem
Gorillabass avatar
Ett gammalt dammsugarrör innanför dörren sen är det, bara att börja veva! Fungerar precis som ett baseballträ. Alternativt som jag har, en golfklubba.
Citera
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soFFturkEn
Soft air gun? Känns orealistiskt men kan avskräcka.
Så Fb , hjälp mig!

Detta lär avskräcka banditerna: http://www.youtube.com/watch?v=vMDUOlWO4OA
Citera
2012-10-11, 22:04
Medlem
Vad är kriminella rädda för? - åka fast
Skrik att du pratar med polisen och att dom är här om några minuter

Våld ska han endast ta till om nödenkräver
Isf då med tårgas och ett stort vasst föremål
Citera
2012-10-11, 22:04
Medlem
Zverkers avatar
Att han skulle försvara stället med klubbor eller liknande kan jag inte rekommendera. Om inbrottstjuvarna visar sig vara påtända, beväpnade idioter kan det gå mycket illa för honom.

En brutalt stor siren utomhus som väcker upp halva grannskapet skulle jag tro är tro är det bästa och säkraste alternativet.
Citera
2012-10-11, 22:14
Medlem
soFFturkEns avatar
okey tack för alla svar, uppskattas!

Jag är själv skeptisk till det här med att använda golfklubbor, järnrör osv.. Eftersom (som zverker säger) det kan gå mycket illa i värsta fall.
Det där med siren är en bra idé , dock så har vi ett larm med siren redan, men oturligt nog så har batteriet dött och beställningen tar väldigt lång tid. Batteriet ska komma nästa vecka och då ska det i så fort det går.
Men det här med straff & vad som är acceptabelt för t.ex nödvärn och att ''försvara'' sitt eget hem. Hur långt får man gå och vad får man göra?
Han sitter ganksa mycket vid sin dator, som är på övervåningen och har ett stort fönster som pekar rakt ut mot det s.k ''centrumet''.
Krossa den rutan och skrika?
Citera
2012-10-11, 22:15
Medlem
Dasein08s avatar
Är själv fullvuxen och vältränad och skulle i första hand ringa polisen om jag fick inbrott. Det är av de anledningar andra redan har varit inne på:
1) Jag åker på värre straff än tjuven om jag skulle råka bryta ett hårstrå på honom
2) Påtända tjuvar är inte att leka med - i värsta fall känner de ingen smärta
3) Jag vet inte vad tjuven har för tillhyggen

Din son skall ABSOLUT INTE använda våld, utan ringa till polisen och/eller springa därifrån.
Citera
2012-10-11, 22:20
Medlem
soFFturkEns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasein08
Är själv fullvuxen och vältränad och skulle i första hand ringa polisen om jag fick inbrott. Det är av de anledningar andra redan har varit inne på:
1) Jag åker på värre straff än tjuven om jag skulle råka bryta ett hårstrå på honom
2) Påtända tjuvar är inte att leka med - i värsta fall känner de ingen smärta
3) Jag vet inte vad tjuven har för tillhyggen

Din son skall ABSOLUT INTE använda våld, utan ringa till polisen och/eller springa därifrån.

Håller med dig till 100% men ifall att en sådan situation skulle uppstå att han t.ex blir attackerad av GM vad är mest effektivt? försöka prata, ha t.ex kniv eller annat föremål till hand, försöka skada ögonen eller helt enkelt bara skrika och hoppas på det bästa?
Citera
2012-10-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soFFturkEn
okey tack för alla svar, uppskattas!

Jag är själv skeptisk till det här med att använda golfklubbor, järnrör osv.. Eftersom (som zverker säger) det kan gå mycket illa i värsta fall.
Det där med siren är en bra idé , dock så har vi ett larm med siren redan, men oturligt nog så har batteriet dött och beställningen tar väldigt lång tid. Batteriet ska komma nästa vecka och då ska det i så fort det går.
Men det här med straff & vad som är acceptabelt för t.ex nödvärn och att ''försvara'' sitt eget hem. Hur långt får man gå och vad får man göra?
Han sitter ganksa mycket vid sin dator, som är på övervåningen och har ett stort fönster som pekar rakt ut mot det s.k ''centrumet''.
Krossa den rutan och skrika?

Du får inte göra ett smack i stort sett, man har ju läst om hur folk skyddat sin borg, hamnar på kåken bara av att putta bort tjyven från tomten typ, gör du något så verkar det inte handla om hur tjuven var där och gjorde utan allting handlar om vad du gjort.

samma sak om du har hund hemma, tjyven tar sig in och blir biten av hunden, då är det du och hunden som gjort fel och inte tjyven, helt galet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in