2009-09-30, 10:15
Medlem
Tunnlar i Kortedala Bergsjön?

Bifogar en bild som visar fjärrvärmedragningen i Bergsjön:
http://www.geting.se/viewimage.php?image=196129-FV Bergsjon.JPG

Där kan man kan se anslutningen från Sävenäs via Almanacksvägen, samt att FV verkar försvinna i berget vid Ljusårsvägens inslag. Ska väl tolkas som att FV fortsätter ner i tunneln mot Eriksbo. Kanske det möjligen skulle kunna finnas en tunnelgren härifrån till norra Kortedala? Får väl bege mig dit igen o kolla.

Tunnel från Kviberg med mer FV? Osannolikt. Av svanhalsarna att döma är det grova ledningar som går i marken därifrån, förbi Kviberg (och nämnda tunnelinslag), vidare norrut (skrev om detta i inlägg # 3248).

Tunnel till Bergsjön med mer FV? Skulle inte tro det. Erforderlig FV-försörjning verkar ytförlagd ser det ut som, men jag får hemskt gärna ha fel. (Bergsjön hade från början egna containerpannor, därefter panncentral, därefter anslutning till fjärrvärmenätet).
Senast redigerad av viewfinder 2009-09-30 kl. 10:27.
Citera
2009-09-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Bifogar en bild som visar fjärrvärmedragningen i Bergsjön:
http://www.geting.se/viewimage.php?image=196129-FV Bergsjon.JPG

Där kan man kan se anslutningen från Sävenäs via Almanacksvägen, samt att FV verkar försvinna i berget vid Ljusårsvägens inslag. Ska väl tolkas som att FV fortsätter ner i tunneln mot Eriksbo. Kanske det möjligen skulle kunna finnas en tunnelgren härifrån till norra Kortedala? Får väl bege mig dit igen o kolla.

Tunnel från Kviberg med mer FV? Osannolikt. Av svanhalsarna att döma är det grova ledningar som går i marken därifrån, förbi Kviberg (och nämnda tunnelinslag), vidare norrut (skrev om detta i inlägg # 3248).

Tunnel till Bergsjön med mer FV? Skulle inte tro det. Erforderlig FV-försörjning verkar ytförlagd ser det ut som, men jag får hemskt gärna ha fel. (Bergsjön hade från början egna containerpannor, därefter panncentral, därefter anslutning till fjärrvärmenätet).

Och förklaringen är troligtvis ganska enkel. Stadsdelen byggdes innan tunnlarna gjorde någon nytta.

Från Wikipedia:
"Bergsjön inkorporerades från Partille kommun 1928 och Angereds kommun 1930. Den östra delen uppfördes 1965-1968 med cirka 3 700 lägenheter, 3-8 våningars lamellhus. Den västra delen byggdes med en blandning av 10-våningars punkthus, radhus, villor och 3-8 våningars lamellhus, totalt uppfördes 3 100 lägenheter åren 1967-1971."

"Stadsdelen Kortedala byggdes under åren 1952-1957, och var tidigare ett bergsområde som inkorporerades från Angered 1930. Här byggdes ett bostadsområde med centrum, 3-8 våningars lamellhus, 8-11 våningars punkthus och ett mindre antal villor. Totalt uppfördes cirka 8 000 lägenheter under perioden. [3] Det var den 7 november 1953 som inflyttningen började i nya flerfamiljshusen på Månadsgatan och Kalendervägen i Kortedala."

Edit 1:
Att bergtunneln mellan Bergsjön och Eriksbo byggdes förklaras av att panncentralen som försörjde Bergsjön/Kortedala stod just i Eriksbo. Det syntes rester av den för något år sedan strax brevid inslaget i Eriksbo upp mot Hjällbo.

Edit 2:
www.urbanexp.se/temp/eriksbo.jpg
Senast redigerad av griffin 2009-09-30 kl. 11:56.
Citera
2009-09-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin<br /> [B
Edit 1:[/b]
Att bergtunneln mellan Bergsjön och Eriksbo byggdes förklaras av att panncentralen som försörjde Bergsjön/Kortedala stod just i Eriksbo. Det syntes rester av den för något år sedan strax brevid inslaget i Eriksbo upp mot Hjällbo.

Edit 2:
www.urbanexp.se/temp/eriksbo.jpg
Jag blev aldrig riktigt klok på den där panncentralens placering, nu vet jag. Tack för din info!
Citera
2009-10-01, 09:39
Medlem
TommyGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Å för att lätta upp stämningen lite bjussar jag på en intressant bild. Valfri hamburger-meny till den som listar ut vad rummet på bilden har inhyst för funktion.

Å nej, ni som var med får inte vara med och gissa.. =)

www.urbanexp.se/temp/kul.jpg

En aula?
Citera
2009-10-01, 12:41
Medlem
Citat:
Å för att lätta upp stämningen lite bjussar jag på en intressant bild. Valfri hamburger-meny till den som listar ut vad rummet på bilden har inhyst för funktion.

LGC?
Citera
2009-10-01, 13:21
Medlem
Citat:

Bofinken?
Citera
2009-10-01, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp
finns ett namn för dom tunnlarna och de e tele tunnlar
och de e exackt va de låter som

med ett stort undantag de e även mob tunnlar för försvaret
en av dom största ingångarna ligger vid scandinavium-valhalla

Jag åkte ner vid Valhalla och kom ut i Rosenlund, för ett arbete. http://www.youtube.com/watch?v=QRvb4lUbdPc <- Filmade när vi åkte ner, inte så bra kvalité osv men..
Citera
2009-10-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomazlycken
LGC?

Inte oväntat att du kunde svara på det.. =)

En valfri hamburgermeny är jag skyldig dig..
Citera
2009-10-03, 00:27
Medlem
Lystrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimsalabim
Har inte sett att någon har nämnt den gamla AGA-fabriken på Lindholmen som ska rivas (eller om rivningen t om har påbörjats)?

Jäkligt tufft ställe med väldigt mycket prylar som ligger kvar. Första gången vi var där var stället helt rent från tags, några veckor senare var tyvärr stället helt nersprayat, men det finns fortfarande en massa miljöer där "vandalerna" inte orkade måla. Övervåningen är stor och relativt öppen med glasfönster uppe i taket (och gott om duvur). Det finns en mängd olika utrymmen där och livsfarliga hål i golvet som går rätt ner i källarvåningens mörker.

Omklädningsrummen var riktigt fina på natten när solen hade gått ner. Stank kraftigt av mögel, kläder och skor och skit låg kvar i vattenpölar på golvet.

Källaren sträcker sig väldigt långt in, finns stora utrymmen, en liten verkstad, förvaringssystem och en massa annat att kolla på.

I den intilliggande kontorsbyggnaden fanns det en massa prylar kvar, möbler, tavlor, och t om datorer och fan om vi inte hittade en server som fortfarande stod och snurrare Mycket märkligt att man bara lät allting vara.

Jag la upp ett set med bilder här:
http://www.flickr.com/photos/41991749@N03/sets/72157622060785105/

Finns en musikvideo med bandet Engel som är inspelad i lokalerna där man ser en del av dem:
http://www.youtube.com/watch?v=7Q6UyZ5E-1M

Är den här lokalen kvar eller har den blivit riven? Blev rätt sugen på att ta mig en titt där!
Citera
2009-10-05, 17:19
Medlem
Kulvertöversyn

Det är inte bara råvattentunneln som åldras;
En stor kulvert som i genomsnitt leder 3 kubikmeter/s vatten (ibland mycket mer) genomgår viss renovering i olika omgångar. Dagsfärsk bild:
http://www.geting.se/viewimage.php?image=197023-IMG_0024.JPG

Arbetena sker i anslutning till ny godstågsviadukt. Olskroken alltså, såsom torde framgå av bilden. Vilket vatten som rinner här vet nog de flesta inbitna trådläsare. (OK då, det är Gullbergsån).
Det finns f.ö. en femkantig lucka mitt i motorvägen där kulverten korsar. På några ställen kan man faktiskt se ån rinna under gallren.
Senast redigerad av viewfinder 2009-10-05 kl. 17:39.
Citera
2009-10-06, 02:50
Medlem
Vad är det dom river på Bratteråsgatan (Eriksberg)? Det är en byggnad som saknar väggar mot bostadshusen, bara en del kvar.
Citera
2009-10-06, 16:01
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
OK då, det är Gullbergsån.

Det är väl ändå Mölndalsån som rinner där? Eller byter den namn någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in