2010-04-27, 20:59
Medlem
Lystrads avatar
Har hittat en öppning till något rum i Kungsten, vet inte riktigt vad det är för något men skulle tippa på något skyddsrum av något slag. Det såg även ut som om att det var folk som redan hade varit där inne. Någon som vet vad det är för något?
Citera
2010-04-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Kände mig lite extra snäll igår och skickade en väl bevarad skiss med Angereds gemensamhetstunnlar till Smurfgrodan. Fick inte ens ett tack tillbaka så nu skall han/hon inte sitta inne med information som ni andra på forumet inte har.

Men mest synd för dig smurfis som inte får nått mer tips av mig..

http://img70.imageshack.us/img70/8118/gemensam3gt7.jpg

1. Surte - port finns mitt i ett villaområde. Åk mot en högsta kraftkabelstolpen.
2. Angeredsbron
3. Värmeverk - du ser inslaget bakom verket.
4. Stigort precis utanför Angereds Polisstation, på andra sidan vägen brevid nya hus.
5. Aldrig hittat men den finns om du är i tunneln. Kraftig uppförsbacke ett par 100 meter.
6. Rannebergen
7. Gunnaredsterassen
8. Liten stuga mitt i korsningen (stigort)
9. Pumpstation
10. Blindad port, det var här dom gick in när tunneln byggdes. Soptipp över inslaget
11. Hammarkullen. Sök nedanför elcentralen som ligger där. Finns även en stigort i Telias hus.
12. Eriksbo.

Nr 5 Rökeriet.
Citera
2010-04-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RBLoop
Nr 5 Rökeriet.
Griffins karta har gett mig mycket trevligt letande. Om jag inte gett credit för den tidigare är det väl dags att göra det nu.
Det har varit intressant att stämma av den mot spillvattenkartan. Men jag har en känsla av att griffin tagit fram den på helt annat sätt...
Citera
2010-04-28, 16:41
Medlem
Citat:
Jag skulle kunna tänka mig att det är Göteborg Energi som märkt upp den inför det "stora larmjobbet" som gjordes för något år sedan. Så att killen från CityLarm hittade rätt..

Eller så är det firman som gjorde den nya huven som märkte upp den så dom vet vart den skulle..
Citera
2010-04-28, 17:21
Medlem
Citat:
Eller så är det firman som gjorde den nya huven som märkte upp den så dom vet vart den skulle..
Jag måste säga att jag nästan studsade bakåt när jag såg texten "rökeriet" på luckan.
Känns nästan som "vi" har bättre koll på tunnlarna än de ansvariga...
Senast redigerad av viewfinder 2010-04-28 kl. 17:24.
Citera
2010-04-28, 18:15
Medlem
Vid Selma Lagerlöfs torg i hisingsbacka finns en tunnel ner i berget precis på andra sidan av gångbron över vägen. Vad jag tidigare hört ska den leda till någon form av telestation. Någon som varit inne eller har mer info om denna?

http://img12.imageshack.us/img12/6535/bild0018b.jpg

Två grindar i mynningen av berget och sedan sluttar det nedåt, har för mig området är blurrat på eniro/hitta..
Citera
2010-04-28, 21:30
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Jag måste säga att jag nästan studsade bakåt när jag såg texten "rökeriet" på luckan.
Känns nästan som "vi" har bättre koll på tunnlarna än de ansvariga...
Du borde kanske trycka en egen Dymo med texten Tack så mycket och sätta bredvid
Citera
2010-04-28, 21:40
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av margaux89
Vid Selma Lagerlöfs torg i hisingsbacka finns en tunnel ner i berget precis på andra sidan av gångbron över vägen. Vad jag tidigare hört ska den leda till någon form av telestation.

Ja, G/BS. Sök i tråden.

/capmac
Citera
2010-04-28, 21:42
Medlem
itwasfrees avatar
Ibland får jag intrycket att man borrat i varje berg i Göteborg. Så hittar man platser där det inte finns nåt inuti.

* Lunden och området Nobelgatan - Ulfsparregatan.
* Strömmensberg

Kan man gissa på varför inget finns här?
- Inget behov av berganläggning i detta område
- Dåligt berg för att spränga utrymmen

Nån med bättre gissningar eller som vet mera?
Citera
2010-04-28, 22:00
Medlem
slemzzs avatar
Hade inte hört talas om UE försen idag då jag stötte på en tråd om UE i Sthlm. Ämnet verkade intressant så jag tittade efter UE i gbg o hittade hit. Kanske har nämts tidigare men vill ändå påpeka att det finns tunnlar och annat militärt skumt ute i skogarna i Askim. Kommer ihåg att jag som barn lekte men en kompis i skogen där och han visade mig bl.a en gammal bunker, olika pansarvagnsblockader och även något rum av nåt slag med stora metalldörrar insprängt i berget. Han beskrev det tydligt som ett skyddsrum. Kommer även ihåg att det finns betongväggar i en bergspricka nära Hovåsskolan. Man brukade stå och smygröka i den s.k nazigrottan, och kommer ihåg att där inne var väggarna täckta med betong. Kan det vara så att de hör ihop med de "skyddsrummet" som jag nämde. Har aldrig tänkt på det tidigare utan plussade ihop 1+1 och kanske stämmer det. Däremot så är de första minnena väldigt svaga och de var som sagt väldigt länge sedan. Kan inte på direkten komma ihåg var det var.
Citera
2010-04-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dach77
Du måste börja använda Hitta.se eller Eniro så du kan skriva ut GPS-positioner istället. Det är riktigt kryptiska positioner du anger, som t.ex när du angav Rappedalsvägen 27, det finns ju 27a, b, c, d osv.

Lundbystrand:
Betongkonstruktion i marken med hålighet och "gluggar". Vad är detta?
hitta.se (gatubild)

RT90:
X: 6405077, Y: 1269836
WGS84:
Lat N 57° 42′ 41″ Lon E 11° 56′ 33″
Decimal:
57.7114, 11.9427
Citera
2010-04-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RBLoop
Lundbystrand:
Betongkonstruktion i marken med hålighet och "gluggar". Vad är detta?
hitta.se (gatubild)

RT90:
X: 6405077, Y: 1269836
WGS84:
Lat N 57° 42′ 41″ Lon E 11° 56′ 33″
Decimal:
57.7114, 11.9427
Haha nu vill jag inte komma emellan och förstöra, men en sådan beskrivning är enligt mig ännu mer kryptisk. Eftersom det inte finns något vettigt sätt att återigen mata in koordinaterna på eniro/hitta så blir det krångligt för mig som inte är innehavare av en GPS att kunna följa diskussionen. Ange gärna både koordinater och en gatuadress (alternativt en direktlänk till karta på eniro/hitta, vilket kanske sammantaget vore det allra bästa). Bara mina tankar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in