2010-06-10, 18:32
Medlem
Jag var ute och sprang i går på Götabergsgatan, såg ngt på vänster sida i anslutning till ett grönområde. En dörr. Stigort till tunneln under Engelbrektsgatan eller bara ngt ointressant. Denna har jag aldrig sett förr.
Citera
2010-06-10, 23:16
Medlem
Homer82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Tack för info. Har nu följt hela sträckningen fram till det numera minst sagt väl inhägnade, för att inte säga fortifierade K16 Kallebäck.
På looms andra bild ser man rör och kablar.
Nu är jag inte starkströmstekniker, men man ser 2x3rör, alltså dubbla 130 kV som capmac sa, (3-fas), och GISSAR att de två lösa kablarna är noll-ledare för resp. anslutning...?
EDIT: Läste capmacs inlägg igen: Kablarna är kanske för " lite annat". Ursäktar om detta inlägg inte tillförde så mycket...

För Högspänning används inte någon nolla eller PEN-ledare bara 3faser
Citera
2010-06-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
Jag var ute och sprang i går på Götabergsgatan, såg ngt på vänster sida i anslutning till ett grönområde. En dörr. Stigort till tunneln under Engelbrektsgatan eller bara ngt ointressant. Denna har jag aldrig sett förr.
Det jag kan komma på är stället märkt 3556, alltså en nätstation, även om utformningen ser intressantare ut än vanligt. Någon stigort finns inte utritad här på de frisläppta ritningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Homer82
För Högspänning används inte någon nolla eller PEN-ledare bara 3faser
Tack för klargörandet. Enda nollan där ute i Delsjöterrängen var väl jag...
Citera
2010-06-27, 16:39
Medlem
Ta en titt på min karta över Storås. Det lär ju ska finnas en pumpstation för spillvatten någonstans i det här området. Sitter något av objekten på min karta eventuellt ihop med denna?

(om inte; vart finns den egentligen? Min undran är om det egentligen finns några spår av pumpstationen över jord, då den ju har underjordisk koppling med GT-tunnel)
Citera
2010-06-27, 17:30
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Ta en titt på min karta över Storås. Det lär ju ska finnas en pumpstation för spillvatten någonstans i det här området. Sitter något av objekten på min karta eventuellt ihop med denna?

(om inte; vart finns den egentligen? Min undran är om det egentligen finns några spår av pumpstationen över jord, då den ju har underjordisk koppling med GT-tunnel)

Ingen aning om det har något samband.

http://img689.imageshack.us/img689/3932/mjak.png
Vad är det?
Citera
2010-06-27, 17:44
Medlem
http://yfrog.com/mvtestgj
Citera
2010-06-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
http://yfrog.com/mvtestgj
Om jag förstår dig rätt; spillvatten rinner från min punkt 1, förbi min punkt 2 (kröken det pratades om i tråden när detta senaste var uppe, mellan dig och viewfinder) och sedan vidare i systemet? Jag antar alltså att pilarna du målat ut är riktningen på avloppsvattnet. Följdfrågan blir; vart har vi själva pumpstationen?

Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq

Vad är det?
Vart är din bild tagen, kan du ge några referenspunkter?
Citera
2010-06-27, 21:48
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Vart är din bild tagen, kan du ge några referenspunkter?
Strax norr om din bild, mellan hlp. Storås och Angered C

Tillägg: Länk till hitta.se
Senast redigerad av Zawaq 2010-06-27 kl. 21:54.
Citera
2010-06-27, 22:20
Medlem
Är det någon som känner till vad det är för anläggning som är nergrävd på Bergslagsgatan? Syns på Google Maps:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=57.712447,11.974722&spn=0,0.007489&z=1 8&layer=c&cbll=57.712316,11.974634&panoid=m_eJFtxK ivZeiDBzOBwDPQ&cbp=12,128.42,,0,12.71

Nedgång i betongklumpen bakom busken. Ett luftintag syns nära kameran, och ytterligare ett i bakgrunden. Och, som ni ser, ett gäng svanhalsar.
Citera
2010-06-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq

Vad är det?
Två runda betonglock med luckor. Avloppslukt i ena ventilationsröret. Plåtskåp med el mm, märkt:
”Göteborg Stad, Göteborg Vatten, Storås Ängar Norra”. "Anläggningen fjärrmanövreras". Flera avloppslock (gjutjärn).
Skvalande ljud. Pumpställe för spillvatten gissar jag, om någon frågar mig.

Och nog verkar detta hänga ihop med det diskhanduk tog upp 650 m söderut:
”Göteborg Stad, Göteborg Vatten, Angereds Storåsväg”
Här hörs ett surrande från huset, som från elmotorer, pumpstation helt klart, vad kan det annars vara??

Griffins karta är logisk, man måste rimligen ha dragit avloppet genom kulvert fram till sprängd tunnel som startar alldeles intill Storås station. Att ”Storås Ängar Norra” dessutom ansluter norrifrån genom kulvert till det som griffin ritat verkar väl ganska självklart; ett streck till på den kartan är mitt förslag

PS. Kanske det finns "Storås Ängar Södra" nånstans..
Senast redigerad av viewfinder 2010-06-28 kl. 17:37.
Citera
2010-06-30, 21:17
Medlem
Göta älv-bron.

1. På höger sida på cykelbanan jämte utsidan mot Pariserhjulet finns en dörr.

2. Det finns en dörr där Hisingsbron börjar, om man cyklar och har näsan åt Nisseterminalen till. De har grävt jävla länge där.

Nåt att ha eller?
Citera
2010-07-02, 09:01
Medlem
Gråberget i Majorna är relativt stort, men om ni tänker er delen som man lättast når från Karl Johansgatan och de mest 'centrala' delarna av Majorna. Följ någon av huvudvägarna upp på berget, sedan bakom ett äldreboende som finns där skall ni leta. De två masterna är era vägledare. Här finns en anläggning jag fann mycket intressant, som aldrig har blivit omnämnd här på forumet. Märkt 'Göteborgs Vatten Gråberget' och uppenbarligen aktivt skyddsobjekt med fotoförbud. STOR byggnad, inte som ett vanligt vattentorn. Spår i närområdet visar tecken på annan, äldre och numera nedlagd vattenanläggning i underjorden strax bredvid. I viss mån taggtråd och annat liknande. Uppenbarligen vatten, men vad kan detta egentligen vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in