2009-01-13, 07:00
Medlem
Funderar på om det inte är Räddningstjänsten som flyttat dit eftersom deras serverhall inte var direkt vattentät? Skulle ju inte alls vara otroligt om det nu sitter lite Rakel och annat i masterna. Får stanna bilen nästa gång den swichar förbi...
Senast redigerad av griffin 2009-01-13 kl. 07:03.
Citera
2009-01-13, 10:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Klart att en mast är. Den är ju "standardutförande 1A för HC-anläggning" med alla utliggare, TV/Radio mm.

Sen finns väl en eller två sep. mobilmaster, och några mobilantenner inhyrda i HC-masten.

Alltså, det trodde jag alla här visste vad det var, har ju diskuterats hundra ggr....

https://www.flashback.org/showthread.php?t=632447

Här kommer kablarna från masten ner i berget:
http://hem.bredband.net/rehpat3/bunker/bilder/bergrum/DSC06417.html

Som kuriosa kan nämnas att Telia tidigare hyrde plats för mobilutrustningen till masten nere i berget men flyttade ut och satte en vanlig container uppe på hjässan istället, detta var någon gång på 90-talet. De andra externa nyttjarna på berget är Tele2 och Hi3G. Telenor huserar i flera master på andra sidan Boråsleden.

Nästan all HC-utrustning i berget är utriven, men masten och antennerna används till nya uppgifter, mest "kommunala". Jag har även själv viss utrustning i drift där...

Något dagvatten finns där absolut inte i det berget.

/capmac
Ännu ett bevis på att UE delen frodas o ligger i framkant oavsett vad gnällissarna säger..

Stort tack till dig vännen för mkt bra skrivit inlägg som gav mig en klar bild.
Ej särskilt stor kunskap då det gäller antenner men nog ser gubben när ngt e lurt.

Trodde de stora aluportarna vid botten av berget var till dagvattenledningssystemet. Där ser man.
Citera
2009-01-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Trodde de stora aluportarna vid botten av berget var till dagvattenledningssystemet. Där ser man.

Är det portarna vid Kallebäcksbacken du menar så är dom till den sk ringledningen som försörjer Göteborgarna med vatten.
Citera
2009-01-13, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Börjar älska att sitta och läsa i U.E forumet på kvällarna, fast att jag inte U.E.ar själv. Hur mysigt och spännande som helst ju.

Ja de e fet nice här även fast vissa förstör o e neggativa
Citera
2009-01-13, 10:34
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Är det portarna vid Kallebäcksbacken du menar så är dom till den sk ringledningen som försörjer Göteborgarna med vatten.
Då hade jag ju rätt. Masten står på samma berg

Rätta mig nu om jag är helt ute o cyklar vännen:

Dessa större anläggningar finns då i området o dess närhet:

Uttern
Spoven
Svalan
Greger
Spättan

Var inga samgrupperade? O hade alla samma typ av antennutseende när det begav sig?
Citera
2009-01-13, 10:56
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Stort tack till dig vännen för mkt bra skrivit inlägg som gav mig en klar bild.

Väl bekomme.

De portarna ligger ju nedanför hela kallebäcksbacken. Den anläggning vi talar om här är ganska stor, men ändå väldigt lokal under den bergsknallen som syns.

Citat:

Uttern
Spoven
Svalan
Greger
Spättan

Var inga samgrupperade? O hade alla samma typ av antennutseende när det begav sig?

Jo, Uttern och Spoven som vi just diskuterat.

De militära anl. har ju helt andra antenner, ofta med separata sändarannex.

/capmac
Citera
2009-01-13, 10:59
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Funderar på om det inte är Räddningstjänsten som flyttat dit eftersom deras serverhall inte var direkt vattentät? Skulle ju inte alls vara otroligt om det nu sitter lite Rakel och annat i masterna.

Inga servrar i berget. Ingen rakel-utrustning heller. Dock annat i radioväg.

/capmac
Citera
2009-01-13, 11:52
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Väl bekomme.

De portarna ligger ju nedanför hela kallebäcksbacken. Den anläggning vi talar om här är ganska stor, men ändå väldigt lokal under den bergsknallen som syns.

Jo, Uttern och Spoven som vi just diskuterat.

De militära anl. har ju helt andra antenner, ofta med separata sändarannex.

/capmac
Hade de civila kontakt med de militära anläggningarna o vad hette systemet som användes?

Varit o tittat på den militära antennen vid lånås lider kullen o den har tydligt ett separat sändarannex.

Ej SO skyltad men troligtvis aktiv i ngn form.? Finns en likadan i bollebygd, fanns en i väröbacka som numera är riven.

Men betyder även separat sändarannext tillhörande bunker under denna?
Citera
2009-01-13, 13:09
Medlem
Citat:

Uttern
Spoven
Svalan
Greger
Spättan

Det beror ju på vad man menar med "närhet". Borås har ju även saker som är närmare än "greger".
Citera
2009-01-13, 14:01
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Det beror ju på vad man menar med "närhet". Borås har ju även saker som är närmare än "greger".
Jo det vet jag ju, men nära på västkusten då

Var för övrigt även ute i trakterna o tittade på stridsvagnshinder. Kul att gbg har lite kvar av sådant.
Citera
2009-01-13, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Hur är det med Gamlestaden? Forna Göteborg ju! De har ju fester i underjorden där bl.a. Börjar älska att sitta och läsa i U.E forumet på kvällarna, fast att jag inte U.E.ar själv. Hur mysigt och spännande som helst ju.

Finns ju en film på youtube där några ueare festar i underjorden med bergsprängare och allt, hittar inte den nu men jag tror dom e i gamlestaden eller i gamla stan, minns inte riktigt och tyvärr pratar dom inte i filmen så man kan inte höra om det e göteborgsmål eller stockholmsmål.
Citera
2009-01-13, 17:40
Medlem
Här är en bra sida om försvars befästningar i Göteborg mm..

http://hem.bredband.net/rehpat/bunker/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in