2008-09-15, 13:21
Medlem
Kuren mitt emot GT-inslaget Guldheden

Det fanns sen tråd en gång som hette Pumpstationer i Göteborg

https://www.flashback.org/showthread.php?t=244270

Saxat därifrån:

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptografen
Låter intressant....
Underligt nog så finns vare sig härlanda, eller alelyckan med i infon jag
fick tag i.... (kanske är olika typer av stationer eller något....)
Den ena bergrumspumpstationen ligger i närheten av Medicinarberget,
den andra väster om Kviberg, den tredje kommer jag inte ihåg just nu....
TILLÄGG: den tredje pumpstationen ligger nära Götaplatsen/Stadsbiblioteket.
/Kryptografen
"Kuren" har ju även att VA-märke uppsatt, så där finns väl mer än fjärrvärme.
Så detta kanske är en av dessa bergpumpstationer?
Verkar annars vara det mest passande på Medicinarberget vad jag kunnat se däruppe.
Spekulera lite kan man ju i alla fall göra..
Citera
2008-09-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Har du varit där inne? Det som finns där är i vilket fall tillräckligt viktigt för att motivera inpasseringssystemet.

Jepp. Och jag tror jag ska korrigera mig själv, tror det var två mindre utrymmen.

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Visst gör de det, men frågan är om de inte matas via den här lilla kuren. I Guldhedstunneln, vad jag uppskattar som precis under detta utrymme, finns nämligen en pumpstation för FV. Det är mycket möjligt att det går rör upp i en stigort, men jag minns inte riktigt. De ursprungliga FV-rören till Medicinarområdet går i vilket fall INTE via Guldheds-inslaget (där de nu har lagt nya rör). Däremot går det FV upp via inslaget till Chalmers, svjv.

Jag kan inte lämna några garantier, men i så fall är konstruktionen väl dold i utrymmena. Innan de nu byggde om rören i området så gick där en avluftningsslinga upp på berget som började i huset i fråga. Den är nu borta.

Intressant att du tror att tunneln går där under. Hur kommer det sig att den gör en så vid sväng på vägen till Chalmers?
Citera
2008-09-16, 19:56
Medlem
Nyfikenheten kvarstår

Fan, vad är det för dörr på vänster sida i backen Chalmers- Wavrinskys plats. En jävla liten en.
Citera
2008-09-18, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
Fan, vad är det för dörr på vänster sida i backen Chalmers- Wavrinskys plats. En jävla liten en.
Har du vart och kollat närmare på den? Tänkte på ventilationen under dörren... Men verkar ju inte vara GT iallafall, möjligtvis nått fjärrvärmerelaterat även om det isåfall är avvikande "design" (fast har sett konstigare). Inget larm heller för den delen såvitt det går att se från utsidan.

(Pumpstationen skulle ju ligga "i närheten av Medecinareberget" så om det inte är kuren har vi ju ett andraval här..)

Här är en bild: http://img519.imageshack.us/my.php?image=dsc02241xs5.jpg
Citera
2008-09-18, 19:37
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr7
Jag kan inte lämna några garantier, men i så fall är konstruktionen väl dold i utrymmena. Innan de nu byggde om rören i området så gick där en avluftningsslinga upp på berget som började i huset i fråga. Den är nu borta.

Intressant att du tror att tunneln går där under. Hur kommer det sig att den gör en så vid sväng på vägen till Chalmers?

Det verkade stämma med det som fanns nere i tunneln. Men, jag kan ha fel. Det är svårt att orientera sig 40 meter under marken och det var många år sedan...

Svänger och svänger förresten, tunneln vinklar snarare än svänger....

/capmac
Citera
2008-09-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
(Pumpstationen skulle ju ligga "i närheten av Medecinareberget" så om det inte är kuren har vi ju ett andraval här..)

Pumpstationen ligger vid cykelvägen i kolonistugeområdet mellan Medicinareberget och Annedal.
Citera
2008-09-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr7
Pumpstationen ligger vid cykelvägen i kolonistugeområdet mellan Medicinareberget och Annedal.
Tack för din info.
Skulle vara här:

http://www.pixbox.se/alb911337
Citera
2008-09-19, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Tack för din info.
Skulle vara här:

http://www.pixbox.se/alb911337

Jepp
Citera
2008-09-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Har du vart och kollat närmare på den? Tänkte på ventilationen under dörren... Men verkar ju inte vara GT iallafall, möjligtvis nått fjärrvärmerelaterat även om det isåfall är avvikande "design" (fast har sett konstigare). Inget larm heller för den delen såvitt det går att se från utsidan.

Här är en bild: http://img519.imageshack.us/my.php?image=dsc02241xs5.jpg

Jag blir absolut inte klokare vad det fan kan vara!
Citera
2008-09-19, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatis
Finns det tunnlar eller dylikt ute på Marstrand? Eftersom fästningen var i bruk under många år, måste det också ha byggts massa tunnlar, för att kunna förflytta sig snabbt och utan att fiender ser en. Någon som vet något? Inne i fästningen, vid strandverket, eller någon annan stans?

Tacksam för tips!

30-50 m utanför fästningsmuren på den sida som vetter ut mot havet, så fanns "Lyssnarposter" i värn. Posterna skulle nattetid lyssna efter danskar som tagit sig iland och tog sig fram uppför sluttningen mot muren. Lyssnaposten skulle då krypa tillbaka i sin underjordiska gång in i fäsningen och en bit in i gången fanns en sprängladdning som skulle rasera denna vägen in i fästningen. Enligt andra så skulle samtliga lyssnargångar sprängas av personalen inne i fästningen vid minsta antydan till rörelser ute i buskagen. Posterna skulle då lämnas åt sitt öde där ute med "Dansken".

Gångarna anslöt till en tunnel innanför/i muren som kan nås genom en låst trädörr. Har ett kärt minne av hur jag och en kompis efter en fest i lokalerna, smög iväg med några flaskor vin och fick med oss spade och korp och sedan jobbade vi resten av natten i de rasriskfyllda gångarna med att gräva ur det raserade partiet för att om möjligt hitta hålrum längre in som kanske varit stängda några hundra år...
Vi kom aldrig längre än några meter innan gryningen var över oss och byggjobbarna skulle komma och sakna sin utrustning. De jobbade med något annat i fästningen. Vore kul om någon tog vid där vi slutade och fortsatte gräva ut mot de raserade lyssnarvärnen.
Citera
2008-09-19, 21:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
Jag blir absolut inte klokare vad det fan kan vara!

Under medicinarberget finns det i princip tre tunnlar för fjärrvärme som går ihop ungefär rakt under gamla histologibyggnaden där det också finns en trappa som går ner till tunneln. En tunnel mynnar ut i ett utrymme med plåtdörr som finns intill Guldhedsgatan 19 (syns tydligt från spårvagnen). Den andra går till pumpstationen vid kolonilotternas parkering och den tredje till dörren vid sahlgrenskas stora personalparkering. Mellan dessa tre punkter går det att gå inuti tunnlarna men inte mer. T.ex. går det inte att gå mellan dessa tunnlar och Sahlgrenskaområdet då det enbart är rör där såvida de inte byggt någon ny kulvert senaste åren. Man har förlagt nya rör för fjärrkyla, men jag tror inte de är kulverterade utan går i befintliga tunnlar samt tryckta rör under Guldhedsgatan.

Uppe på berget vid Medicinaregatan 16 finns det något som liknar en halv friggebod intill berget. Detta har dock inget med tunnlarna att göra, utan är en liten ca 10 meter lång tunnel från andra världskriget som varit till för den luftvärnskanon som fanns placerad där (ammonutionsupplad). Akademiska hus har använt denna tunnel som skräpförråd.
Senast redigerad av Megaforce 2008-09-19 kl. 21:58.
Citera
2008-09-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Under medicinarberget finns det i princip tre tunnlar för fjärrvärme som går ihop ungefär rakt under gamla histologibyggnaden där det också finns en trappa som går ner till tunneln. En tunnel mynnar ut i ett utrymme med plåtdörr som finns intill Guldhedsgatan 19 (syns tydligt från spårvagnen). Den andra går till pumpstationen vid kolonilotternas parkering och den tredje till dörren vid sahlgrenskas stora personalparkering. Mellan dessa tre punkter går det att gå inuti tunnlarna men inte mer. T.ex. går det inte att gå mellan dessa tunnlar och Sahlgrenskaområdet då det enbart är rör där såvida de inte byggt någon ny kulvert senaste åren. Man har förlagt nya rör för fjärrkyla, men jag tror inte de är kulverterade utan går i befintliga tunnlar samt tryckta rör under Guldhedsgatan.

Uppe på berget vid Medicinaregatan 16 finns det något som liknar en halv friggebod intill berget. Detta har dock inget med tunnlarna att göra, utan är en liten ca 10 meter lång tunnel från andra världskriget som varit till för den luftvärnskanon som fanns placerad där (ammonutionsupplad). Akademiska hus har använt denna tunnel som skräpförråd.

Tax för informatuv info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in