2007-12-24, 09:12
Medlem
VampyyRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptografen
Var det tunnlar under någon av byggnaderna, eller mellan?
Det är det jag inte vet , Dem gick från under huset och bort mot skogen . En del av "Gångarna" Hade spruckit när vi grävde med grävmaskinen så vi fick inte kolla vart dem gick. Det var inga spektakulära(stavning?) grejor men eftersom det har vart östtyskaambasaden så va de lite "spännande".
Citera
2007-12-24, 11:28
Medlem
tesseracts avatar
Jag var på en liten julpromenad idag, och upptäckte lite inslag runtom i Göteborg. Jag har inte så stor kunskap om staden men jag hoppas ni kan besvara mina frågor.

Första inslaget var i berget bakom Göteborgs folkhögskola, vid varvet.
Andra var under älvsborgsbron, vid röda sten.
Tredje var på vägen upp från röda sten till vagnhallen, vid de nybyggda lägenheterna där.
Citera
2007-12-24, 23:03
Medlem
Kryptografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VampyyR
Det är det jag inte vet , Dem gick från under huset och bort mot skogen . En del av "Gångarna" Hade spruckit när vi grävde med grävmaskinen så vi fick inte kolla vart dem gick. Det var inga spektakulära(stavning?) grejor men eftersom det har vart östtyskaambasaden så va de lite "spännande".

Hmmm, från "huvudbyggnaden" (den som det stod "DDR handelscentrum" på
förr, synlig från Fågelvägen) och sydsydost? (längs leden).
Med tanke på allt DDR hade för sig så är det definitivt spännande.
(Har själv bott inom 2 km från det stället i ~25 år nu, vilket också bidrar
till nyfikenheten)

Citat:
Ursprungligen postat av tesseract
Första inslaget var i berget bakom Göteborgs folkhögskola, vid varvet.
Andra var under älvsborgsbron, vid röda sten.
Tredje var på vägen upp från röda sten till vagnhallen, vid de nybyggda lägenheterna där.

Finns en massa inslag i berget på Nya Varvet, f.d. mil-grejer som
nu används till annat.

Älvsborgsbron: tunnel under älven, någon slags anslutning till
gemensamhetstunnel

Klippan: menar du tunneln genom berget (under stort hus), den var öppen förr
används kanske som lagerutrymme nu?
Citera
2007-12-24, 23:24
Medlem
LågOchLångsams avatar
DDR ambasaden låter onekligen intressant. Få min sann bli en tur i utforskandets tecken när man besöker släkten nässta gång. God Jul.
Citera
2007-12-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VampyyR
vet inte när du var med där. Men jag var med och rev där i början på 90-talet och det du pratar om är gångar från aulan till garagen.DDR Handels centrum övergavs ganska så snabbt, vi hittade ganska mycket konstigt där.
Det är väl idag inga större tvivel på att det var en ganska stor spioncentral.
Placeringen av DDR Handelcenter alldeles bredvid gammla KA4.
Gångarna går mellan alla hus tror jag.
Om du går upp på berget som ligger 200-250 m väster om nuvarande skolan så ser man fortfarande antennfästan i berget.
Handelcentrat låg precis perfekt mellan ett annat berg och KA4.
Vill du ha mer info får du skicka ett pm.
Citera
2007-12-25, 23:56
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T22
vet inte när du var med där. Men jag var med och rev där i början på 90-talet och det du pratar om är gångar från aulan till garagen.DDR Handels centrum övergavs ganska så snabbt, vi hittade ganska mycket konstigt där.
Det är väl idag inga större tvivel på att det var en ganska stor spioncentral.
Placeringen av DDR Handelcenter alldeles bredvid gammla KA4.
Gångarna går mellan alla hus tror jag.
Om du går upp på berget som ligger 200-250 m väster om nuvarande skolan så ser man fortfarande antennfästan i berget.
Handelcentrat låg precis perfekt mellan ett annat berg och KA4.
Vill du ha mer info får du skicka ett pm.

Intressant info.
Citera
2007-12-26, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Intressant info.
Jag tror jag har mer att komma med sitter nu och letar igenom gamla planskisser och ritningar från min tid som grävmaskinist.
Återkommer när och om jag hittar dessa papper , vilka jag är ganska säker på att dom finns jag såg dom när jag flyttade -99 från Frölunda.
Har lyckats hitta en arbetsrapport från när vi tog bort kabel på Hagen skolan ett stenkast därifrån så dom andra pappren borde finnas.
Citera
2007-12-26, 00:15
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T22
Jag tror jag har mer att komma med sitter nu och letar igenom gamla planskisser och ritningar från min tid som grävmaskinist.
Återkommer när och om jag hittar dessa papper , vilka jag är ganska säker på att dom finns jag såg dom när jag flyttade -99 från Frölunda.
Har lyckats hitta en arbetsrapport från när vi tog bort kabel på Hagen skolan ett stenkast därifrån så dom andra pappren borde finnas.

Gött, du kan ta det via PM om du inte vill skriva det i tråden.
Tack på förhand.
Citera
2007-12-27, 17:54
Medlem
Kryptografens avatar
T22: Låter väldigt intressant om du har mer info/ritningar.
Vore kul om det gick att få ta del av detta.

Angående DDR handelscentrum: När byggdes kåken egentligen?
Jag har kollat på en gammal karta, och stället verkar nätt och jämnt
ligga utanför skyddsområdet kring älvmynningen som upprättades vid VK2
http://www.gbgbunker.org/fbimages/gbg_skyddsomrade.jpg
(karta ur gammal sjökortsbok från slutet av 40-talet)

Tillägg: Jag gjorde just en "overlay" mellan kartan länkad ovan och
lite annat material, skyddsområdesgränsen mellan Långedrag och Nya Varvet
sammanfaller ganska bra med spårvagnsspåren. Bara utifall att någon har
intresse av att veta detta

/Kryptografen
Citera
2007-12-28, 21:05
Medlem
Pust. Nu har jag i två dagars tid läst igenom hela den här tråden och annat som länkats och hänvisats till.
INTRESSANT!

Jag har kommit på en sak som jag inte visste om mig själv:
Jag är en UE:are!

Redan när jag var omkring 7 år och flyttade ut till Opaltorget på 60-talet så höll jag på att krypa i gångarna under Grevegårdsvägen-Opalgatan-Bronsåldersgatan. Både i garagen och under husen.

Där Kupeskärsgatan och övriga radhus ligger idag så var det skog och där fanns en del sommarstugor som var övergivna, antagligen sålda och skulle rivas. Där var vi och sprang i stugorna och utforskade dem.
Jag minns särskilt en stuga som hade rabarber på utsidan, de tog vi in i huset och kokade kräm på i en kastrull på spisen. Undrar idag om det huset verkligen var övergivet, eftersom strömmen tydligen fortfarande var på.

I ett av husen hittade vi ett par möbler som jag beskrev för min mamma när jag kom hem och sen gick vi och hämtade dem. De finns fortfarande hemma hos mig.
Kanske inte så upphetsande för er som vandrar bland militära objekt och så vidare men för mig har det varit spännande.

I mitt yrke har jag fått tillträde till många ställen genom åren som jag har utforskat och till och med haft betalt för under tiden! =)

Jag flyttade från gbg för några månader sedan och har inte haft den minsta anledning att ångra det, förrän de två senaste dagarna....
ATT JAG HADE VELAT BO DÄR NU!
Med alla dessa tips om spännande ställen så önskar jag att jag vore där så jag kunde åkt ut och kollat upp det ni har berättat om.

Aeroseum kommer att få ett besök nästa gång jag kommer till Gbg.

En fråga: Jag har inte hört mycket om Frölunda, beror detta på att det inte finns nåt av intresse där? Jag vill minnas att nånstans uppe i Ruddalen mot Slottsbergsskolan finns det ett (ventilations?)rör från berget och så har det ringar i marken, vilka jag har hört att man förankrar kanoner i så de inte sticker iväg när man skjuter med dem. Vad finns därunder?
Är det bara för el, vatten och tele, kanske?
Citera
2007-12-28, 22:06
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillangbg
En fråga: Jag har inte hört mycket om Frölunda, beror detta på att det inte finns nåt av intresse där? Jag vill minnas att nånstans uppe i Ruddalen mot Slottsbergsskolan finns det ett (ventilations?)rör från berget och så har det ringar i marken, vilka jag har hört att man förankrar kanoner i så de inte sticker iväg när man skjuter med dem. Vad finns därunder?
Är det bara för el, vatten och tele, kanske?

Länk till de LV-ställningar du beskriver:
http://hem.bredband.net/rehpat2/bunker/hogsbo.html
Citera
2007-12-28, 22:26
Medlem
Tack för länk

men det är inte där jag menar utan precis nedanför bilden till vänster.
skridskobanan, fem cm rakt ner och lika långt till vänster ungefär.
där finns också ett område med, troligtvis, nån gammal gravsättning med stenar i en stor ring.

Där finns det (om jag minns rätt) ett par sådana här rör.

Berget där har ju stått tämligen orört också under lång tid, vilket jag har funderat på varför. Frölunda Kulturhus finns ju iofs men sen har det varit stopp med byggande där.
Glasberget tror jag att det kallats för, genom tiderna.

Att själva Ruddalen är bevarad, det kan jag förstå men just det här området känns lite udda.
Jag har haft mina tankar på om något kan dölja sig där. Det finns ju många sätt att kunna ta sig fram i underjorden. Frölunda Torg har ju en stor yta under markplan, vad säger att det inte sträcker sig åt det hållet?
Iofs så har jag aldrig sett nån direkt verksamhet nånstans nångång där som skulle kunna tyda på att det rör sig nåt under berget men med tanke på hur fort alla ytor blir bebyggda så fort det bara går så känns just den här "insprängda" bergsbiten lite konstig att den får vara kvar.

Det har också funnits villor i området och hur ofta är det som sådana bara "försvinner" utan att det byggs nytt?

Detta är bara saker jag har funderat över under alla de åren jag har gått där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in