2006-12-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Alfan?

Nope, det är en annan bil i ett annat berg i en annan kommun.
Citera
2006-12-26, 22:01
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Alfan?

Nix. Här i trakterna finns det bilar i flera berg.
Citera
2006-12-27, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halou
Det har upprepade gånger i denna tråden frågats om inslaget i Råda som man ser från RV40. Det inslaget jag känner till där är en ingång till Telias anläggning som är en enbart fiberansluten telestation och en av deras större knutpunkter i Göteborgsregionen.

Ifrån denna telestation finns en tunnel som går vidare till Vidkärrs telestation. Jag har också hört det ryktas att det går en tunnel till brudaremossen, men det är bara hörsägen.

Så du menar att det finns en 6-7 kilometer lång tunnel under delsjön? Nja, den köper jag inte. Telestationen i Vidkärr kan knappast vara någon tunnel till eller från.
Citera
2006-12-27, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Nix. Här i trakterna finns det bilar i flera berg.
Måste vara jobbigt med dylik parkering.
Fråga: Hur kan det komma sig att personbilar hamnar i en bergtunnel och hur kommer det sig att de får stå kvar?
Tunneln med ex Alfan kan inte vara spec intr av ägaren eftersom bilen får stå där eller....?
Citera
2006-12-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
å en gammal bil fanns där också?

Det fanns antydan på en gamal bil. Gamla muttrar och dylikt fanns i början.
Citera
2006-12-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Och där ni stannade så gick det inte att komma vidare utan gummibåt, eller hur?

Ja de stämmer!
Citera
2006-12-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvadarna
Tänkte på samma ställe men kan vi verkligen kalla detta i hamnen?
Okej att det är i närheten men jag skulle nog inte kalla det "i" hamnen.

Iaf, "Var stark Visa mod".

Det är ju inte, "innan för staket". Sedan har vi ju olika hamnar. Men jag tyckte det var bra förklarat så att inte allt för många rusat dit. Har för mig att det bara står: Visa Mod!
------------------------------------------------------

Vad kul att så många känner till den tunneln, eller tunnlarna. Vad var/är syftet med dessa tunnlar? Den är ju olåst, så det "verkar" inte vara något viktigt.
Citera
2006-12-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Det är ju inte, "innan för staket". Sedan har vi ju olika hamnar. Men jag tyckte det var bra förklarat så att inte allt för många rusat dit. Har för mig att det bara står: Visa Mod!
------------------------------------------------------

Vad kul att så många känner till den tunneln, eller tunnlarna. Vad var/är syftet med dessa tunnlar? Den är ju olåst, så det "verkar" inte vara något viktigt.

Min teori är att det är gamla servicetunnlar till något oljelager gömt i nere i berget..
Citera
2006-12-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Hej. Nu har jag varit där nere!!!!!!!!

Men jag tänkte fråga om tunneln. Den var helt olåst, och jag säger inte precis var den låg. Ska vara lika hemlig som alla andra här på forumet.

Tunneln ligger i hamnen. Säger inte var, eller vilken hamn. Utan "hamnen" som stort.

Gick in i den, med en lutning som var ganska brant och ett par, tre kurvor. Gick i nåra hundra meter, kan ej säga exakt hur långt vi gick. Sedan dela den upp sig, en till häger och en till vänster. Där stannade vi! Det fanns ingen belysning, men det var asfalt på marken..

Vet någon vilken jag menar. Kan säga att tunneln var ganska stor, iaf för mina ögon som inte sätt något annat. Kan den leda någon till något rolig ställe? Förgrena sig med resterade tunnelnät?

Tacksam för reflektioner! God fortsättning!

Om det är tunnel vid och nästan under den stora bron är det en av nedgångarna till spillvattentunnlarna från söder och energitunnlarna. Den sistnämnda går ganska djupt under vattnet och över till den stora ön.
Citera
2006-12-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
Så du menar att det finns en 6-7 kilometer lång tunnel under delsjön? Nja, den köper jag inte. Telestationen i Vidkärr kan knappast vara någon tunnel till eller från.

Jo det finns en Telia tunnel från Vidkärr som passerar strax intill Brudarmossen och vidare upp mot Råda stationen. Där ansluter det även till spillvattentunnel från Mölnlycke mot Mölndal.
Om du betänker vilken status Vidkärr hade tillsammans med K11 och Högsbo före Råda och Bällskär byggdes.
Citera
2006-12-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.E Pennypecker
... användes på 80 eller om det var 90 talet som träningsanlägning vintertid för stadens elit cycklister... sen kom diskussionen igpng om varför var dom öppna för vissa "civila" och inte andra, så cycklisterna fick flytta ut i "kylan".

Att tunnlarna är militära skyddsobjekt är ju inte så konstigt, tänk vad en terrorist med mycket småmedel skulle kunna åstakomma, slå ut stadens, el, värme, vatten och komunikation, tänk och "släppa" ut lite bakterier i vattnet, några dagar senare störa ut värme och sträm och sen komunikation... kaos! Kan förstå att polis och MP reagerar snabbt på larm där.

En liten julklapp:
Det finns (fanns, fortfarande kvar på Eniro.se/hitta.se men är rivet idag) två byggnader i var och en i varsin grannkomun till Göteborg. Byggnaden ligger i excakt nord-syd förhållande mot varandra. Dra ett sträck på en karta och placera ut inslag till gemensamhetstunnel/lar ut efter linjen (inslagen finns nämda i den här tråden).

Båda skall/skulle användas till samma sak i händelse av krig, både användas till princip samma verksamhet i fredstid (helt olikt från den verksamhet som de skulle användas till i krigstid). Kring den ena byggnaden finn det "intresanta" asfalterade ytor som ni borde kunna räkna ut vad dom skulle användas till. Någon kilometer i rak västlig om den andra borde ni "upptäcka" något annat intresant (som omnänts här i tråden).

Utsenede på byggnaderna från luften är näst intill identisk, men den ena är bara hälften av den andra i storlek, ungefär som man delat den stora på mitten.

Lycka till att identifiera!

H.E

Nån som löst denna än?
Citera
2006-12-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsprängaren
Om det är tunnel vid och nästan under den stora bron är det en av nedgångarna till spillvattentunnlarna från söder och energitunnlarna. Den sistnämnda går ganska djupt under vattnet och över till den stora ön.

Ledtråd
http://img143.imageshack.us/img143/7267/ledtradbm4.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in