2005-03-03, 09:57
Bannlyst
Rannebergen

I Rannebergen finns en "spökstation" för spårvägen som inte används. När man under miljonprogrammet planerade bostadsområdet började man bygga en underjordisk spårvagnsstation under Rannebergen. Den var i princip en kopia av stationen i Hammarkullen söderut på samma sträcka. Av olika skäl drog man busslinjer istället och mynningarna till stationen färdigställdes aldrig. Vid en av mynningarna ligger idag en skola ivägen, så det är högst otroligt att man någonsin färdigställer stationen.

http://susning.nu/Rannebergen

Citat:
Ursprungligen postat av cordell
Har en 100% källa som bekräftat att i Rannebergen byggdes det under "kalla kriget" ett reservsjukhus för Göteborg som har en underjordisk direktförbindelse till Sahlgrenska Sjukhus.

Lite OT: källan jobbade för en statlig myndhigheten föritiden och berättade även någonstans i Skåne(berättade inte precis vart) att han hade besökt en smabandscentral som var insprängd 60m underjorden. den bestod av två fyravångingshus som var byggda på stora fjädrar som tydligen skulle klara av kraften av ett atombomsnedslag. Det var en jävla massa hemlighetsmakeri hans kollega blev ej insläppt efter att dom granska honom å kom fram till att han hade kommunistiska sympatier =)
Citera
2005-03-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejsson
men det var i Partilletrakterna om jag inte minns fel. Var det bara skitsnack tro?

Det finns en tunnelmynning tillhörande VA-verket vid panncentralen i Björndammen (Prästtjärn). Kan det vara den tro?

Mitt emellan nr 23 och vägen. Tänk då en linje i riktning "klockan 2" från nr 23
http://www.partille.se/kartor/friluftskarta.htm
Citera
2005-03-03, 20:20
Medlem
Frejssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonEr
Vad jag vet är att det i tunnlar går att cykla mellan flera av förorterna. Inte omöjligt att det i samma tunnlar går att ta sig fram via motorfordon.

Det kan det säkert vara. Det var så att en bil kunde köra där i alla fall. Var inget avlopp eller nått som gick ut där, för det luktade inte illa därnere.

Citat:
Det finns en tunnelmynning tillhörande VA-verket vid panncentralen i Björndammen (Prästtjärn). Kan det vara den tro?
Mitt emellan nr 23 och vägen. Tänk då en linje i riktning "klockan 2" från nr 23
http://www.partille.se/kartor/friluftskarta.htm

Hm, måste nära vara där isåfall. Skulle vara riktigt schysst att komma ner i dom tunnlarna isåfall. Borde ju vara fler som har info om dom?
Citera
2005-03-03, 22:50
Medlem
Det finns ju 130km tunnlar ( http://www.gryaab.se/default.asp?ulid=2&lid=1 ) enbart för avloppsvatten (dessa är inte fyllda med avloppsvatten, utan är tunnlar med rör på sidorna). Så har man ingenstans att öva inför göteborgsvarvet så kan man ju ta sig ned i de tunnlarna
Citera
2005-03-04, 01:19
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Det som du tagit bilder på tillhör inte Lisebergsstationen utan det sitter iihop med de stora tunnlarna som bland annat går in vid Hotel Örgryte.

Jag vet att de inte tillhör Lisebergsstationen, om man läser det jag skrivit så står det att bilderna INTE tillhör Lisebergsstationen. Nog om det.

Televinkenfolket brukade iallafall förr i tiden köra servicebilarna i tunnlarna för att slippa trafiken. Så de är ju stora nog att köra bil i, hela vägen till Billdal ska det gå att köra, söderut i allafall.

"rot" Vilken typ av stridsvagn var det som stod där nere?
Citera
2005-03-04, 05:12
Bannlyst
Kommer inte ihåg model, allt för många år sedan. Men mest var det ju gamla gröna lastbilar och traktorer som fanns där.
Citera
2005-03-06, 00:43
Medlem
Mullvadarnas avatar
Frölunda

Jag söker tips på ställen runt omkring Frölunda.

Bodde i Masthugget innan och flyttade precis hit till Frölunda, är också relativt ny inflyttad i Gbg så jag känner inte Frölunda så väl.

Var ute och kollade runt lite idag efter ställen men all snö gör ju det omöjligt att hitta något. Det går ju knappt att ta sig fram i all denna snö. Fastnade bland annat med foten mellan några stenar så jag knappt kom loss ju.

Eftersom flytten har tagit mycket tid och vintern har en tendens att vara alldeles för kall för min smak har det inte blivit så mycket UE under några månader. Men nu börjar det suga i UE tarmen igen.

Är tacksam för tips som sagt var.

Mvh
-Björn
Citera
2005-03-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Fanns bland annat stridsvagnar och lastbilar i mängder där nere. Detta var cirka 1989 så nu kanske allt är tömt.

Du får ursäkta men du menar alltså att om man tog sig in genom den stora gallergrinden vid Esperantoplatsen så kunde man knalla ned och titta på stridsvagnarna? Det var inte direkt ovanligt att den grinden stod öppen både på 80 och 90-talet.
Varför skulle man ha ett mobiliseringsförråd med Stridsvagnar inne i Göteborg?
Citera
2005-03-09, 11:22
Medlem
Göteborgsområdet

Ja söker tips på ställen , Vid hisingen .
Citera
2005-03-09, 12:53
Bannlyst
Vet inte varför de stod där men där fanns de.

Kanske skulle säljas till utlandet eller kanske var de nya som kom från utlandet. Vet att de tillfälligt förvarade alla Leopold i Göteborg ett tag efter köpet. De stod nämligen på mitt gamla jobb då.

Citat:
Ursprungligen postat av fkcirrus
Du får ursäkta men du menar alltså att om man tog sig in genom den stora gallergrinden vid Esperantoplatsen så kunde man knalla ned och titta på stridsvagnarna? Det var inte direkt ovanligt att den grinden stod öppen både på 80 och 90-talet.
Varför skulle man ha ett mobiliseringsförråd med Stridsvagnar inne i Göteborg?
Citera
2005-03-10, 18:28
Medlem
Nukleofils avatar
BUMP!
Eftersom inlägget blev totlat överkört och man inte ens tog notis om det väljer jag att ta upp det igen.

För att hålla GBG-tråden vid liv tänkte jag ta upp lite om skyttevärnen vid socialahuset.
Härom veckan var jag där och strosa runt lite och började titta ganska noga på de båda skyttevärnen. Det ena av dem (det som ligger närmast kungstorget) är helt igengjutet - inte speciellt roligt. Det andra är däremot bara uppfyllt med jord och annat skräp dock inte hela vägen upp till kanten - det gör det lite spännande.

En bild på värnet så det blir lättare att förklara:
http://hem.bredband.net/rehpat2/bunker/bilder/socialahuset/DSC07259.html

Som ni ser så ligger det en spritflaska som pekar in mot värnet. Där är ett mellanrum mellan jorden och taket på värnet. Jag försökte kika in så gott det gick och fick där se att en liten del av väggen var av tegel. Jag tycker då det ser ut precis som om man har murat igen en ingång in mot socialahuset eller mot det andra värnet.
Är det någon som vet vad som finns där bakom eller vad tror ni?
Citera
2005-03-10, 19:53
Medlem
Kryptografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nukleofil
BUMP!
För att hålla GBG-tråden vid liv tänkte jag ta upp lite om skyttevärnen vid socialahuset.
Härom veckan var jag där och strosa runt lite och började titta ganska noga på de båda skyttevärnen. Det ena av dem (det som ligger närmast kungstorget) är helt igengjutet - inte speciellt roligt. Det andra är däremot bara uppfyllt med jord och annat skräp dock inte hela vägen upp till kanten - det gör det lite spännande.

En bild på värnet så det blir lättare att förklara:
http://hem.bredband.net/rehpat2/bunker/bilder/socialahuset/DSC07259.html

Som ni ser så ligger det en spritflaska som pekar in mot värnet. Där är ett mellanrum mellan jorden och taket på värnet. Jag försökte kika in så gott det gick och fick där se att en liten del av väggen var av tegel. Jag tycker då det ser ut precis som om man har murat igen en ingång in mot socialahuset eller mot det andra värnet.
Är det någon som vet vad som finns där bakom eller vad tror ni?

Det finns ju skrönor om fler gamla gångar under sociala huset än de som
är allmänt kända.... kanska militären fått koll på någon av dessa, och
valt att "återanvända" den? Jag tycker inte att det verkar helt troligt,
men det vore kul!
Någon som kan ta kort på den där tegelmuren?

/Kryptografen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in