2012-10-11, 20:15
Medlem
Mike.Spetzas avatar
Hej.

Jag funderar på att smälla upp en hemsida och erbjuda lite tjänster, mest som ett "bara för kul" projekt och för att få känna på "företagande" litegrann.

Har tänkt på att jag ofta hjälper folk till höger och vänster med olika saker. Tex fixa datorer, laga bilar, fixa elfel (är industrielektriker till yrket) etc etc.
"Kolla med Mike.Spetza, han har koll på det".

Varför inte börja sälja dessa tjänster om det nu, som det verkar, finns efterfrågan?

Någon som gjort något liknande och har lust att ge mig lite tips?

Hej, mitt namn är Kalle, jag säljer allt jag kan. Typ.

Vad säger Jante?
Senast redigerad av Mike.Spetza 2012-10-11 kl. 20:19.
Citera
2012-10-11, 21:01
Medlem
Frågan är om du bara vill testa efterfrågan eller om du vill starta företag? Tänk på att om du säljer tjänster som företag försvinner största delen i skatter o avgifter och du måste hålla en mycket högre timpenning, vilket gör att privatpersoner inte blir så intresserade längre.
Citera
2012-10-12, 21:36
Bannlyst
Funderat på samma sak.
Kan man köra som hobbyverksamhet eller hushållsnära tjänster eller dyligt för att "smygstarta" och testa marknaden?
Citera
2012-10-12, 21:58
Medlem
Kör säger jag! Det är roligt att driva egen verksamhet. Du får driva det som hobby upp till en viss gräns, tror det är 50 tkr/år, kolla med skatteverket.

Haken med den typ av verksamhet du beskriver är att privatpersoner inte har några pengar i Sverige. Detta på grund av den så kallade "skattekilen". Vad tar din frisör för en 15 minuters herrklippning? 250 kr. Märkesverkstan för en timmes bilmek? 1000 kr. osv. Det betyder inte att en frisör tjänar 4*250*160=160 tusen kronor i månaden; dessa slantar går till sociala avgifter, löneskatter, moms, pension, sjukförsäkring...omkostnaderna drar fort iväg.

De flesta människor i tjänsteyrken skulle behöva jobba en månad för att ha råd att hyra sig själva i två dagar, även om de inte hade några andra utgifter den månaden. Fundera på var resten av dagarna tar vägen.

För någotsånär kvalificerade jobb (nivån ovanför att plocka skräp) debiteras ofta en timpenning på 500-1000 kr, beroende på hur mycket utrustning som krävs. Om du räknar lite på det tror jag att du kommer att komma fram till en liknande taxa för din del, utan att det för den skull blir någon märkvärdig lön i slutänden.
Citera
2012-10-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Kör säger jag! Det är roligt att driva egen verksamhet. Du får driva det som hobby upp till en viss gräns, tror det är 50 tkr/år, kolla med skatteverket.

Haken är att så vitt jag förstått (har kollat in i det här en del senaste tiden eftersom jag funderat på att dra igång nånting själv) så spelar det ingen roll om man drar in mindre pengar än gränsen så länge man gör det i vinstsyfte. Så fort du gör nåt med avsikt att tjäna pengar, oavsett hur lite, så är det alltså inte hobbyverksamhet.
Citera
2012-10-14, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somsovjet
Haken är att så vitt jag förstått (har kollat in i det här en del senaste tiden eftersom jag funderat på att dra igång nånting själv) så spelar det ingen roll om man drar in mindre pengar än gränsen så länge man gör det i vinstsyfte. Så fort du gör nåt med avsikt att tjäna pengar, oavsett hur lite, så är det alltså inte hobbyverksamhet.

Då har vi olika uppfattning. Kanske blandar du ihop det med definitionen av näringsverksamhet (som ska ha vinstsyfte och vara självständig). Finns inget vinstförbud för en hobbyverksamhet. Däremot får den inte vara din huvudsakliga försörjning.

SKV har en hel broschyr om just detta lilla ord, "hobbyverksamhet":
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Se även tidigare tråd i ämnet:
https://www.flashback.org/t1321363

Hobbyverksamhet ska ha karaktär av just hobby, så att fixa elfel om du också jobbar med det räknas knappast som hobby. Det är nog enklast att ha en enskild firma i ditt (TS) fall.
Senast redigerad av LasseHansson 2012-10-14 kl. 09:01. Anledning: Språkjustering
Citera
2012-10-14, 16:31
Medlem
Kör på! En verksamhet som inte innebär några större uppstartskostnader är alltid värt ett försök. Det kan också få dig att slippa allt för många besök hos kompisars kompisar för ”enklare” gratisarbete.

Ett tips är att du gör en ordentlig konkurrentanalys vid skrivbordet. Surfa runt och notera vad liknande firmor erbjuder och deras priser. Sno sedan det bästa från de bästa och lägg dig något under de billigaste i pris.

Vad som t.ex. kan vara bra att ”sno” är hur man tar betalt. Uppstartskostnad, framkörningsavgift, timkostnad etc. Dessutom hur de formulerar sig om garantier och kringförsäljning.

Vad som t.ex. kan vara smart är ha någon form av kringförsäljning. Om du reparerar datorer så kan du samtidigt sälja på kunden ett system för backup, med externa hårddiskar etc. Några USB-minnen etc.

Ett annat tips är att du skapar en hemsida där du även har en blogg där du bloggar om sådant du är bra på (ny teknik, tips och tricks etc. Det kan både dra kunder och skapa möjligheter till extra inkomster med affiliate-reklam od.
Citera
2012-10-14, 17:38
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvantenVanten
Kör på! En verksamhet som inte innebär några större uppstartskostnader är alltid värt ett försök. Det kan också få dig att slippa allt för många besök hos kompisars kompisar för ”enklare” gratisarbete.

Ett tips är att du gör en ordentlig konkurrentanalys vid skrivbordet. Surfa runt och notera vad liknande firmor erbjuder och deras priser. Sno sedan det bästa från de bästa och lägg dig något under de billigaste i pris.

Vad som t.ex. kan vara bra att ”sno” är hur man tar betalt. Uppstartskostnad, framkörningsavgift, timkostnad etc. Dessutom hur de formulerar sig om garantier och kringförsäljning.

Vad som t.ex. kan vara smart är ha någon form av kringförsäljning. Om du reparerar datorer så kan du samtidigt sälja på kunden ett system för backup, med externa hårddiskar etc. Några USB-minnen etc.

Ett annat tips är att du skapar en hemsida där du även har en blogg där du bloggar om sådant du är bra på (ny teknik, tips och tricks etc. Det kan både dra kunder och skapa möjligheter till extra inkomster med affiliate-reklam od.

Bra tips bortsett från det att han ska lägga sig ngt under lägstapriset. Billiga priser kan många gånger avskräcka, satsa på kvalité istället för prisdumpning. Det vinner du på i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in