2010-10-10, 10:57
Medlem
Hej!

Innan jag börjar så varnar jag för att det skrivna ordet inte är min starka sida, och att det blir lite att läsa igenom.

Jag har under en längre tid varit arbetslös och tvingats leva på försörjningsstöd, jävligt som det är. Men nu har jag börjat leka med tanken på om man kanske ska starta något eget. Jag har lärarlicens inom flertalet alternativterapier (reiki) och ett nästan 10 års konstant träning på vänner och familj. Men nu känns det som det kanske är läga att gå vidare. För den som inte vet vad det är, så är det en japansk form av läkning där man stimulerar kroppens naturliga immunförsvar igenom placerandet av händer på olika platser, på klientens kropp.

Jag bor i en lägenhet på 3 RoK vilket gör att jag har ett rum till övers som jag hade tänkt inreda lämpligt för den här aktiviteten. En normal avgift på en behandling ligger på cirka 300-500 kronor per timma vilket är ungefär på samma nivå som massage. Åtminstonde av det som jag är medveten om. Fördelen med att ha "kliniken" i hemmet är att jag slipper hyra lokal, värme, el, vatten etc för den också. IStället blir dom enda riktiga omkostnaderna behandlingsbänk (första inköp, sedan möjlighet uppgradering till bättre eller reparation av den gamla beroende på hur bra det går), handdukar, filtar samt engångsunderlag (papper). Så utgifterna blir i slutändan väldigt minimala.

Jag kikade på skatteverkets hemsida efter starta eget kurser, men hittade bara en broshyr om att starta eget. Den är, i typisk skattis-anda, väldigt diffus. Vad är det som gäller om man ska ha hobby verksamhet? Jag känner att det är väldigt stort steg med F-skatter, avgifter och dylikt. Åtminstonde i början.

jag läste någonstans att man kan tjäna upp till runt 50.000 om året och vara skattefri. DEt låter som en jättebra början på verksamheten, men jag vet kort sagt inte om jag kvalificerar för det. Är det någon som har koll på det här?

Iloya
Citera
2010-10-10, 12:59
Medlem
Allmänt:

Omsätter verksamheten mer än ungefär 30,000 om året är det inte hobbyverksamhet. Är verksamheten varaktig och du får betalning regelbundet ska du i allmänhet ha F-skatt (eller FA-skatt om du är anställd samtidigt).

50,000 om året skattefritt händer inte i sverige. Grovt får du behålla ungefär 40% av de pengar som du från början fakturerat (moms, skatter och egenavgifter ska in till staten).

Om du inte vill befatta dig med byråkratin som berör enskild firma kan du alltid anlita ett faktureringsbolag. Den stora nackdelen med detta är att det inte är lika enkelt att dra av kostnader du haft i din verksamhet. Har du egen F/FA-skatt kan du dra av i princip vad som helst som kan motiveras som en kostnad i firman (resor, utrustning, utbildning, det rum du har tillgängligt för ändamålet m.m.) Att göra ett "avdrag" för kostnader är detsamma som att du får ~60% rabatt på dem (jämfört med om du hade varit en vanlig knegare som köpt prylarna för skattade pengar).

Och ja, skatteverkets blanketter suger. Myndighetsförvirring, som tyvärr genomsyrar det här landet extremt.
Senast redigerad av Loser Gone Wild 2010-10-10 kl. 13:14.
Citera
2010-10-10, 13:24
Medlem
Citat:
Omsätter verksamheten mer än ungefär 30,000 om året är det inte hobbyverksamhet. Är verksamheten varaktig och du får betalning regelbundet ska du i allmänhet ha F-skatt (eller FA-skatt om du är anställd samtidigt).

30,000 är inte heller precis fy skam. Är det här det enda kriteriet för att det ska räknas som en hobby verksamhet? Det ger ju ändå ett bra tag innan man kommer upp i 30k gränsen för att känna på hur det fungerar rent praktiskt och om det finns ett dugligt klientunderlag. Du sa att det är cirka 40% beskattning. Är det då bara om man tjänar över 30k / året och har F-skattsedeln som den siffran gäller eller måste hobby verksamheten också skattas på?

Citat:
Om du inte vill befatta dig med byråkratin som berör enskild firma kan du alltid anlita ett faktureringsbolag.

Nu vet jag inte hur det ser ut, juridiskt, men en tanke var att all betalning sker kontant i kliniken. Dels slipper jag krångla med fakturer, påminnelser och inkasso i nödfall. Plus så är det betydligt lättare att hålla koll - åtminstonde för mig, när jag ser saker rent konkret framför mig.

Citat:
Har du egen F/FA-skatt kan du dra av i princip vad som helst som kan motiveras som en kostnad i firman (resor, utrustning, utbildning m.m.) Att göra ett "avdrag" för kostnader är detsamma som att du får ~60% rabatt på dem (jämfört med om du hade varit en vanlig knegare som köpt prylarna för skattade pengar).

Betalas F-skatten då månadsvis, eller kan det arrangeras (teoretiskt om inget annat) till årsvis betalning?

Tack ska du ha för att du svarade på dom första frågorna! Det gav väldigt mycket

Iloya
Citera
2010-10-10, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IloyaSontof
30,000 är inte heller precis fy skam. Är det här det enda kriteriet för att det ska räknas som en hobby verksamhet? Det ger ju ändå ett bra tag innan man kommer upp i 30k gränsen för att känna på hur det fungerar rent praktiskt och om det finns ett dugligt klientunderlag. Du sa att det är cirka 40% beskattning. Är det då bara om man tjänar över 30k / året och har F-skattsedeln som den siffran gäller eller måste hobby verksamheten också skattas på?

Nu vet jag inte hur det ser ut, juridiskt, men en tanke var att all betalning sker kontant i kliniken. Dels slipper jag krångla med fakturer, påminnelser och inkasso i nödfall. Plus så är det betydligt lättare att hålla koll - åtminstonde för mig, när jag ser saker rent konkret framför mig.

Betalas F-skatten då månadsvis, eller kan det arrangeras (teoretiskt om inget annat) till årsvis betalning?

Tack ska du ha för att du svarade på dom första frågorna! Det gav väldigt mycket

Iloya

1. Nej, det är egentligen inte det enda kriteriet. Det ska ske i "mindre omfattning" och främst röra sig just om hobbyverksamhet (ej yrkesmässig utövning på fritiden typ). Det är tveksamt om en reiki-klinik överhuvudtaget kan tolkas som hobbyverksamhet - jag tror inte det. Handlar väl mer om hantverk eller att sälja sylt gjord av bär från den egna gården typ.

Överskott (vinst) på hobbyverksamhet måste också beskattas, det rör sig om ungefär 40%.

2. Du måste skriva någon form av kvitto på transaktionerna. Överstiger kontantinbetalningarna ca. 40,000 på ett år måste du också ha ett certifierat kassaregister för att inte bryta mot lagen.

3. Moms betalas in en gång om året om du har liten omsättning (<1 miljon). Skatter+egenavgifter betalas in månadsvis, och, barockt nog, i förskott. Du får i den preliminära självdeklarationen uppskatta hur mycket du kommer tjäna och det ligger sen till grund för månadsinbetalningarna. Sedan får du kompensera efter deklarationen (skatteskuld eller återbäring). De flesta som drar igång enskild firma ser därför till att underskatta omsättningen rejält (men fyll inte i mindre än typ 30,000 för då kan handläggaren anse att det inte rör sig om näringsverksamhet).

Det du behöver för att dra igång en enskild firma är i korthet:

-skicka in blanketten för skatte-och-avgiftsanmälan. Registrering av firmanamn hos bolagsverket krävs ej om du inte vill namnskydda ditt företag (kostar någon tusenlapp).

-se till att du vet hur man bokför, deklarerar och gör årsbokslut, för att inte bryta mot lagen. Du kan överlåta detta till en bokföringsfirma, men det är ändå du som är skyldig att se till att den utförs rätt.

-Kom ihåg att sköta skatteinbetalningar och bokföring kontinuerligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in