2012-10-11, 20:07
Bannlyst
God kväll!

Efter sett denna film så vill jag absolut ha en räv!
http://www.youtube.com/watch?v=ZoTLRHb41qw&feature=b-vrec

Nu tänker jag inte lägga fokus på just rävar. Jag talar om djur i allmänheten.
Det finns inte så mycket varg, lodjur och andra hotade djur.

Idag så har man rätt att ha en räv som "husdjur" om den har 50 kvm inhägnat att gå på. Men det räcker inte! Varför skapar inte vi en rättighet som säger att man får ha fler djur som husdjur än bara tråkiga hundar, katter och marsvin osv? Reslutatet skulle bli att hotade djur blir inte hotade längre för fler och fler får ta del av att fostra upp dom.

Exempelvis så skulle man kunna ha älgar än hästar, om man så ville. Idag har vi renar.
Istället för att ha en pappegjojja så kanske man ska få ha en örn istället. Liksom varför inte?
Skulle det vara en rättighet att ha en örn som husdjur så skulle problemet med utrotningshotade örnar försvinna. Staten behöver inte lägga sig i.

Sammanfattning:
+ Staten behöver inte lägga sig i = Mindre skatt
+ Utrotningshotade djur blir inte utrotningshotade mer = Populationen ökar
+ Mode, kultur, hy hobby och intresse ökar = Det blir kul

Föreställ dig en person som rider på en älg vid en inhägnad åker, istället för en häst. Eller en person som går ut och gå med sin räv på gatan. So Swedish style!

Nu är det förvisso inte alla djur man kan ha hemma i huset t.ex buffel eller lejon. Man ska kanske kunna ha fysisk makt över den också, inte bara psykiskt.
Själv är man tveksam med örn, men det finns folk som gillar den tanken också. Så därför tog jag upp den.

Så vad säger ni? Är det något som ni skulle vilja ha? Ökade rättigheter?

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-10-11, 22:01
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
God kväll!

Efter sett denna film så vill jag absolut ha en räv!
http://www.youtube.com/watch?v=ZoTLRHb41qw&feature=b-vrec

Nu tänker jag inte lägga fokus på just rävar. Jag talar om djur i allmänheten.
Det finns inte så mycket varg, lodjur och andra hotade djur.

Idag så har man rätt att ha en räv som "husdjur" om den har 50 kvm inhägnat att gå på. Men det räcker inte! Varför skapar inte vi en rättighet som säger att man får ha fler djur som husdjur än bara tråkiga hundar, katter och marsvin osv? Reslutatet skulle bli att hotade djur blir inte hotade längre för fler och fler får ta del av att fostra upp dom.

Exempelvis så skulle man kunna ha älgar än hästar, om man så ville. Idag har vi renar.
Istället för att ha en pappegjojja så kanske man ska få ha en örn istället. Liksom varför inte?
Skulle det vara en rättighet att ha en örn som husdjur så skulle problemet med utrotningshotade örnar försvinna. Staten behöver inte lägga sig i.

Sammanfattning:
+ Staten behöver inte lägga sig i = Mindre skatt
+ Utrotningshotade djur blir inte utrotningshotade mer = Populationen ökar
+ Mode, kultur, hy hobby och intresse ökar = Det blir kul

Föreställ dig en person som rider på en älg vid en inhägnad åker, istället för en häst. Eller en person som går ut och gå med sin räv på gatan. So Swedish style!

Nu är det förvisso inte alla djur man kan ha hemma i huset t.ex buffel eller lejon. Man ska kanske kunna ha fysisk makt över den också, inte bara psykiskt.
Själv är man tveksam med örn, men det finns folk som gillar den tanken också. Så därför tog jag upp den.

Så vad säger ni? Är det något som ni skulle vilja ha? Ökade rättigheter?

/ Winston D Thackeray

Att folk har utrotningshotade djur i lägenheten/radhuset är liksom inte lösningen. Det är i skogen vi vill ha dem. Varför yrar du om älgar? Populationen är så överfylld att vi skjuter av 80000 per år. Vad har fostran med saken att göra? Har du sett för mycket disneyfilmer som humaniserar djur? Hundar, katter och så vidare kan vi ha som husdjur. Resten hör hemma i skogen och i vissa fall även på smörgåsen.
Citera
2012-10-11, 22:07
Bannlyst
Vänta nu. Hur blir typ bergsgorillan eller den javanesiska noshörningen mindre utrotningshotade för att då får ha dem i din lägenhet/radhus/villa?

Är det avelsprojekt som det hela handlar om så ska det naturligtvis skötas av utbildade och seriösa människor - typ de projekt man har lanserat på Köpenhamns Zoo. Detta är ju ingenting som vilken jävla dåre som helst ska få ägna sig åt. Det fattar du väl själv hur det skulle sluta?
Citera
2012-10-11, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Att folk har utrotningshotade djur i lägenheten/radhuset är liksom inte lösningen. Det är i skogen vi vill ha dem. Varför yrar du om älgar? Populationen är så överfylld att vi skjuter av 80000 per år. Vad har fostran med saken att göra? Har du sett för mycket disneyfilmer som humaniserar djur? Hundar, katter och så vidare kan vi ha som husdjur. Resten hör hemma i skogen och i vissa fall även på smörgåsen.

Det är upp till en själv att välja. Just i denna tråd så kommer jag förespråka rävar.
Jag drog bara upp exempel som annat folk skulle kanske fastna för.

En räv skadar ingen. Som en katt.

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-10-11, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Vänta nu. Hur blir typ bergsgorillan eller den javanesiska noshörningen mindre utrotningshotade för att då får ha dem i din lägenhet/radhus/villa?
Det kan vi också diskutera. Vilket djur man ska kunna få ha.

Citat:
Är det avelsprojekt som det hela handlar om så ska det naturligtvis skötas av utbildade och seriösa människor - typ de projekt man har lanserat på Köpenhamns Zoo. Detta är ju ingenting som vilken jävla dåre som helst ska få ägna sig åt. Det fattar du väl själv hur det skulle sluta?

Okej. Om det handlar om en räv på 4 kg då?

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-10-11, 22:29
Bannlyst
Citat:
Okej. Om det handlar om en räv på 4 kg då?

/ Winston D Thackeray
Som djurvän ser jag bara nackdelar i att vem som helst ska få skaffa icke-domesticerade djur att ha som husdjur. Oavsett om de är utrotningshotade eller inte, jag tror helt enkelt inte att djuren mår bra av det. Just rävar har jag ingen koll på hur de fungerar, kanske trivs de utmärkt att bo i lägenheter - men jag ställer mig fortsättningsvis skeptisk.

Då har jag inte ens tagit med i beräkningen att många som skulle skaffa dessa djur skulle göra det för att det var "coolt" trots att de var oansvariga idioter som inte skulle klara att sköta om en vandrande pinne ens en gång.
Citera
2012-10-11, 22:35
Medlem
Det där är ett jävligt dåligt förslag som inte skulle fungera av så många vitt olika skäl att det inte är klokt.
Citera
2012-10-11, 22:36
Bannlyst
Citat:
Som djurvän ser jag bara nackdelar i att vem som helst ska få skaffa icke-domesticerade djur att ha som husdjur. Oavsett om de är utrotningshotade eller inte, jag tror helt enkelt inte att djuren mår bra av det. Just rävar har jag ingen koll på hur de fungerar, kanske trivs de utmärkt att bo i lägenheter - men jag ställer mig fortsättningsvis skeptisk.
Man får aldrig veta om man aldrig prövar. Jag har bland annat haft en tam räv som har bott i min ladugård när jag var ung i mina dagar. Den kunde äta direkt ur handen. Min far jagade bort med med kniv och stormtändare och sa sedan "Lika bra man jagar bort dom. Rävar är mycket aggressiva".

Citat:
Då har jag inte ens tagit med i beräkningen att många som skulle skaffa dessa djur skulle göra det för att det var "coolt" trots att de var oansvariga idioter som inte skulle klara att sköta om en vandrande pinne ens en gång.

Jag skulle vilja skatta en räv för dessa är lika lätt att behandla som en katt. Fina, passar bra på hösten och är en udda smak.
Det finns fullt med människor som inte ens kan ta hand om sig själv.

Jag tycker vi ger Svensken en värdig chans.

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-10-11, 22:38
Medlem
Citat:
Just rävar har jag ingen koll på hur de fungerar, kanske trivs de utmärkt att bo i lägenheter - men jag ställer mig fortsättningsvis skeptisk.

Jag skulle snarare tro att en räv hade maroderat hela lägenheten över en natt. Chansen att du får tag i en räv som är hyfsat tam är nog försvinnande liten, men om man däremot hade avlat några generationer för att få fram tama rävar så kanske det hade funkat till slut...
Citera
2012-10-11, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Det där är ett jävligt dåligt förslag som inte skulle fungera av så många vitt olika skäl att det inte är klokt.

På vilket sätt är det inte klokt?
Oo noo, räv i huset. Nu förstörs hela samhället/byn.

Jag ser inte problemet med en räv som husdjur. Finns många länder som har rävar som husdjur och enligt deras regler och lagar så är inte räven något samhällsfarligt. Skulle vi Svenskar lagstifta om att räven inte är farlig. Då är räven inte farlig då lagen säger allt rätt, oavsett om det är fel eller går åt helvete.

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-10-11, 22:43
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det inte klokt?
Oo noo, räv i huset. Nu förstörs hela samhället/byn.

Jag ser inte problemet med en räv som husdjur. Finns många länder som har rävar som husdjur och enligt deras regler och lagar så är inte räven något samhällsfarligt. Skulle vi Svenskar lagstifta om att räven inte är farlig. Då är räven inte farlig då lagen säger allt rätt, oavsett om det är fel eller går åt helvete.

/ Winston D Thackeray

Det största problemet är väl kanske att de (lvargar, rävar, lodjur, älgar osv.) är vilda, och människor över lag är dumma. Både djuren och människorna hade råkat illa ut. Samhället skulle inte förstöras av att du skaffade dig en räv som husdjur, men din lägenhet hade definitivt förstörts.
Citera
2012-10-11, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Jag skulle snarare tro att en räv hade maroderat hela lägenheten över en natt. Chansen att du får tag i en räv som är hyfsat tam är nog försvinnande liten, men om man däremot hade avlat några generationer för att få fram tama rävar så kanske det hade funkat till slut...

Bettendetam räv kan man "odla" fram igenom uppfostring från unge.
En tam räv är inte samma sak som en vanlig räv. Jag vill ha en vanlig räv som ska vara en räv. Ingen fake-hund.

/ Winston D Thackeray
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in