2012-10-11, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Det största problemet är väl kanske att de (lvargar, rävar, lodjur, älgar osv.) är vilda, och människor över lag är dumma. Både djuren och människorna hade råkat illa ut. Samhället skulle inte förstöras av att du skaffade dig en räv som husdjur, men din lägenhet hade definitivt förstörts.

Men då är det mitt problem om min lägenhet förstörs.

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-10-11, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
Men då är det mitt problem om min lägenhet förstörs.

/ Winston D Thackeray
Men vems problem och framför allt ansvar är det om räven/gorillan/noshörningen far illa, skadas eller tom dör?
Citera
2012-10-11, 22:57
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Det är upp till en själv att välja. Just i denna tråd så kommer jag förespråka rävar.
Jag drog bara upp exempel som annat folk skulle kanske fastna för.

En räv skadar ingen. Som en katt.

/ Winston D Thackeray

Driver du med oss? Det är inte upp till en själv att välja. Man får inte ha en älg, björn, räv eller kungsörn hemma hur som helst. Att du inte ser den uppenbara skillnaden mellan exempelvis en nymfparakit och en kungsörn säger en del om din syn på djurhållning. Om det inte är så illa att du är en komplett skämtare. Men skaffa en björn, en räv och en örn och berätta sedan för oss hur det gick. Om du har några fingrar kvar att skriva med.
Senast redigerad av Blundetto 2012-10-11 kl. 23:04.
Citera
2012-10-11, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Men vems problem och framför allt ansvar är det om räven/gorillan/noshörningen far illa, skadas eller tom dör?

Som jag ser det så ska det gälla samma regler och lagar att ha en räv, som att ha en finsk spets som husdjur. Det bör nog svara på alla dina frågor.

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-10-11, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Driver du med oss? Det är inte upp till en själv att välja. Man får inte ha en älg, björn, räv eller kungsörn hemma hur som helst. Att du inte ser den uppenbara skillnaden mellan exempelvis en nymfparakit och en kungsörn säger en del om din syn på djurhållning. Om det inte är så illa att du är en komplett skämtare. Men skaffa en björn, en räv och en örn och berätta sedan för oss hur det gick. Om du har några fingrar kvar att skriva med.

Jag tänker inte skaffa en björn, älg, örn. Jag tänker skaffa en liten mysig puffig räv
Fundera på muta folk från andra länder. Utan mutor vore livet tråkigt.

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-10-11, 23:15
Medlem
AnonymousSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Jag skulle snarare tro att en räv hade maroderat hela lägenheten över en natt. Chansen att du får tag i en räv som är hyfsat tam är nog försvinnande liten, men om man däremot hade avlat några generationer för att få fram tama rävar så kanske det hade funkat till slut...

Tror det var med på Vetenskapens Värld eller liknande program där man hade testat att avla fram tama rävar typ i Ryssland eller nått. Det lustiga var att de tama rävarna började mer och mer se ut som hundar, tappade färgen och andra rävlika drag. Avling är jag väldigt skeptisk mot däremot, se bara hur det har gått för många hund arter... eller akvariefiskar för delen.

Lösningen på detta, liksom de flesta andra av mänsklighetens problem, vore en ny dödlig sjukdom. Jag tror inte så mycket annat kan rädda vissa djur i dagsläget. Uppfödningsprojekt ser jag inte som en räddning, allt liv behöver naturens skoningslöshet mot sig för att inte snabbt degenerera... se bara på människan...
Citera
2012-10-12, 00:27
Bannlyst
Citat:
Som jag ser det så ska det gälla samma regler och lagar att ha en räv, som att ha en finsk spets som husdjur. Det bör nog svara på alla dina frågor.

/ Winston D Thackeray
Ja, och det känns som ganska tandlösa regler. Maxstraffet för djurplågeri idag är två års fängelse - och då krävs det typ att du medvetet mördar ditt (eller andras) djur och naglar fast det i väggen. Den allra vanligaste påföljden är dock dagsböter.
Kattmördaren i Lerum som plågade ihjäl ett 15-tal katter dömdes väl förvisso till rättspsykiatrisk vård, men om han hade dömts till fängelse istället så är väl frågan om ens han hade dömts till det löjligt låga maxstraffet på två år.

Här har vi en som begravde en katt levande - och endast dömdes till dagsböter.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1572300-begravde-katt-levande-doms-till-dagsboter

Här har vi en annan stjärna som band fast sin hund i bilen, satte sig bakom ratten och körde iväg med hunden släpandes efter i fem kilometer. Påföljd? Dagsböter.
http://www.metro.se/nyheter/slapade-sin-hund-till-dods-efter-bilen-nu-doms-mannen/EVHleg!FVZDdH5065J/

Två av männen som i grupp plågade ihjäl två stackars kaniner döms dock till fängele - hisnande tre respektive fyra månader.
http://www.expressen.se/nyheter/plagade-ihjal-kaniner---doms-till-fangelse/

De regler som finns idag är uppenbarligen helt tandlösa och rent pinsamma.
Du får nog förtydliga också: Ska man få ha alla djur som husdjur? Eller finns där någon gräns?
Senast redigerad av Straybullet 2012-10-12 kl. 00:32.
Citera
2012-10-12, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ja, och det känns som ganska tandlösa regler. Maxstraffet för djurplågeri idag är två års fängelse - och då krävs det typ att du medvetet mördar ditt (eller andras) djur och naglar fast det i väggen. Den allra vanligaste påföljden är dock dagsböter.
Kattmördaren i Lerum som plågade ihjäl ett 15-tal katter dömdes väl förvisso till rättspsykiatrisk vård, men om han hade dömts till fängelse istället så är väl frågan om ens han hade dömts till det löjligt låga maxstraffet på två år.

Här har vi en som begravde en katt levande - och endast dömdes till dagsböter.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1572300-begravde-katt-levande-doms-till-dagsboter

Här har vi en annan stjärna som band fast sin hund i bilen, satte sig bakom ratten och körde iväg med hunden släpandes efter i fem kilometer. Påföljd? Dagsböter.
http://www.metro.se/nyheter/slapade-sin-hund-till-dods-efter-bilen-nu-doms-mannen/EVHleg!FVZDdH5065J/

Två av männen som i grupp plågade ihjäl två stackars kaniner döms dock till fängele - hisnande tre respektive fyra månader.
http://www.expressen.se/nyheter/plagade-ihjal-kaniner---doms-till-fangelse/

De regler som finns idag är uppenbarligen helt tandlösa och rent pinsamma.
Du får nog förtydliga också: Ska man få ha alla djur som husdjur? Eller finns där någon gräns?

Okej. Det där var enkelt av mig att säga.
Självklart ska det vara högre straff på djurplågeri. Inte för dom kanske lär sig att man inte ska plåga djur, men tror du jag bryr mig om det blir extra svidigt surt för dem?

Men det du bevisar är att det kan även drabba hundar, katter.
Många kommer med argumentet att man ska inte ha rävar för då förekommer det endast djurplågeri. Men dom blundar gärna över andra djurplågerihändelser.

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-10-12, 08:21
Medlem
Fris avatar
Jag tror att det blir besvärligt att hålla sig med en vild räv. Hundar och katter är tama därför att vi har designat dem för att vara det. Man har avlat bort testosteronet ur vargen för att få fram pudlar. Räven är inte ens ett flockdjur, den umgås med andra bara för sex. Kan vara svårt att få någon slags relation med en sån varelse.

Men jag tycker att du borde tillåtas försöka! Helt sjukt hur det sitter hundratusentals byråkrater på kontor nånstans och förbjuder allt möjligt här i livet. I Afrika besökte jag en snubbe som hade en antilop i villaträdgården, det var stiligt!
Senast redigerad av Fri 2012-10-12 kl. 08:23.
Citera
2012-10-12, 08:43
Moderator
Sun Rulers avatar
Något som ofta tystas ned bland politiskt korrekta världsförbättrare är att nöjesjakt på t.ex. utrotningshotade afrikanska djur i Texas har resulterat i att beståndet har ökat. Ranchägare har importerat djur och hjälper dem att föröka sig samt tillåter jakt på ett begränsat antal individer mot betalning. M.a.o. så hjälper den fria marknadsekonomin att rädda exotiska djur på ett föredömligt vis.

Idag finns det fler exotiska djur i Texas än någon annanstans i världen.
Citera
2012-10-12, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
M.a.o. så hjälper den fria marknadsekonomin att rädda exotiska djur på ett föredömligt vis.
Idag finns det fler exotiska djur i Texas än någon annanstans i världen.
Rädda djuren sa Bill. På ett föredömligt vis sa Bull.
När det inte slutar såhär menar du förstås.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2051418/Ohio-reserve-owner-Terry-Thompson-released-exotic-animals-killed-himself.html
Citera
2012-10-12, 19:33
Bannlyst
Citat:
Rädda djuren sa Bill. På ett föredömligt vis sa Bull.
När det inte slutar såhär menar du förstås.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2051418/Ohio-reserve-owner-Terry-Thompson-released-exotic-animals-killed-himself.html

Så där kan det sluta oavsett om man får tillstånd att ha vilda djur som husdjur -> Tamdjur, än att inte få ha det -> Fortsatt som vilddjur.

/ Winston D Thackeray
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in