• 1
  • 2
2005-04-06, 09:08
Medlem
Jaha då har jag tänkt lägga av med Tramadol, jag har använt det först sporadiskt i 3 månader för att sedan börja använda det så gott som dagligen lika länge.
Jag har gjort en viss nertrappning mot slutet, men nu är de slut så nu blir det att bita i det sura äpplet.

Hur länge kommer jag ha problem?

Det är nu typ 2 och en halv dag sen jag tog de sissta och det kryper i kroppen och en mild huvudvärk håller igång för jämnan, humöret är i botten.

Hur länge är det i denna fas innan det blir lindrigare tror ni?
En viss seghet förstår jag kommer komma efter detta men jag undrar hur länge det ska vara så här "jobbigt"?

Jag har stilnoct så jag kan somna in om kvällarna som tur är.
Citera
2005-04-06, 12:02
Medlem
Porrpojkes avatar
En tramadolhydrocloridavtändning brukar bli som en lätt släng av influensa, lite stel i kroppen, rinnande näsa, huvudvärk o kass mage...men det släpper av på mellan 5-7 dagar...bara o härda ut
Citera
2005-04-06, 15:42
Medlem
Sovas avatar
Jag beställde 200st 50mg och käkade dagligen 400mg+ i ett par veckor och slutade nu för ett par dagar sedan. Iofs fick jag ingen riktig effekt av tramadolen mer än att man blev stenhård i magen och svettades mer än vanligt. Iaf så slutade jag tvärt men fick inga nämnvärda problem mer än att man mådde lite psykiskt dåligt i en två-tre dagar efteråt så det är nog ganska individuellt. Själv tänker jag inte prova denna substans mera eftersom den inte ger någon rolig effekt (ja, jag har provat svensktillverkade också och de gav ingen effekt heller).
Citera
2005-04-06, 16:43
Medlem
Ok, jag hoppas det inte håller i sig så länge då.
Tramadol är ju en medicin som inte fungerar på alla, tyvärr fungerar den lite väl bra på mig, därav nuvarande problem.

Nä, jag håller väl i lite, till helgen borde ju det mesta vara borta tycker man.
Citera
2005-04-06, 17:44
Medlem
har varit utan i drygt en vecka å mår piss psykiskt än, inget är kul, man tar sig inte för att göra nått, typ träffa polare är bara jobbigt, så är det då för mig iallafall
Citera
2005-04-06, 23:03
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilska
har varit utan i drygt en vecka å mår piss psykiskt än, inget är kul, man tar sig inte för att göra nått, typ träffa polare är bara jobbigt, så är det då för mig iallafall

Jag vet hur du känner dig, var glad som fan för att du inte har fysiska symptom,
håller själv på att försöka ha "uppehåll" ifrån heroin och "resteless legs" och allt annat fysiskt är fan det värsta !
Det psykiska är en sak, men det fysiska...
Håll ut mannen, det är det enda jag kan säga, och BYT inte ut drogen mot en annan, det har jag gjort för många gånger och även om man inte tror att
man ska bli fast i den.. så blir man oftast det !

Ett par tips..
Citera
2005-04-07, 02:02
Medlem
nyblads avatar
Ett tips är även att isolera dig inte för länge. För då sitter snart i samma situation som jag gör iaf om du har anlag för ångerst och social fobi. Var snart 2 månader sen jag avslutade sista riktiga pingen på ja mästadels tramadol, har i princip inte varit utanför dören sedan dess och nu sitter jag här med nästan lika mycket ångerst när jag har stesolid i kroppen som för 1 månad sedan utan. Haft med sådan panikångerst så den har utlöst kramper på beroendemotagningen flera gånger och krävt benzo och fott någon enstaka dom drog upp läkare från psykauten och skit. Imorgon får jag nog något enstaka piller till på måndag evenuelt kontiuelig steolid skall till läkare och fredag på första NA mötet, är totalt livrädd. Det går inte att sitta och spela wow, cs och hänga på flashback 24/7 det borde jag vetat men nu har jag nog fan fått lära mig det
Citera
2005-04-07, 04:06
Medlem
visslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyblad
Ett tips är även att isolera dig inte för länge. För då sitter snart i samma situation som jag gör iaf om du har anlag för ångerst och social fobi. Var snart 2 månader sen jag avslutade sista riktiga pingen på ja mästadels tramadol, har i princip inte varit utanför dören sedan dess och nu sitter jag här med nästan lika mycket ångerst när jag har stesolid i kroppen som för 1 månad sedan utan. Haft med sådan panikångerst så den har utlöst kramper på beroendemotagningen flera gånger och krävt benzo och fott någon enstaka dom drog upp läkare från psykauten och skit. Imorgon får jag nog något enstaka piller till på måndag evenuelt kontiuelig steolid skall till läkare och fredag på första NA mötet, är totalt livrädd. Det går inte att sitta och spela wow, cs och hänga på flashback 24/7 det borde jag vetat men nu har jag nog fan fått lära mig det

Väldigt vad du skriver konstigt, är du full eller?

Mina råd är att trappa ner långsamt så du landar mjukt istället för att kraschlanda o ha dödsångest i 10 dagar.

Sen när du är nere på 0 så försök fixa 1-6 tabletter benso av den sort du gillar. Ät dem tills de är slut, men köp inte mer benso sen för då blir du bara fast på det och måste tända av från det vilket är ännu värre o svårare.

Fas 2 är när de fysiska besvären lagt sig. Då kommer depressionen och håglöshten. Precis som du säger, man pallar inte träffa polare, inte gå utanför dörren osv. Detta är viktigt att bryta! Tvinga dig ut på en längre promenad i vårsolen. Har du diarré pga avtändningen så köp receptfria tabletter mot det som tex Imodium eller Travello. Men aktivera dig så att du inte isolerar dig som föregående talare skrev för då blir det tillslut så tråkigt att du börjar ta opiater igen för o slippa tristessen.

Det var mina råd. Var fast på kodein i 6 månader och tramadol efter det i 2 månader. Så jag vet hur det känns. Försök tänka att "det kunde varit värre, som de som tänder av från heroin eller benso" även om det är cp-svårt att tänka så när man lider o plågas. Men så är det ju iaf. Tramadol är en barnlek jämfört med heroin.

Om depressionen vägrar släppa sök hjälp hos din vårdcentral, men ta inte emot nå jävla lyckopiller (SSRI/SNRI eller mao-hämmare) utan be att få en remiss till psykolog.

Annars kan jag bara säga att avtändning är lättare på våren & sommaren än på vintern.

Lycka till nu, jag håller tummarna o tror på dig!

Peace
/visslaren
Citera
2005-04-07, 10:55
Medlem
Hur lekande lätt det nu än är så är det förbannat irriterande och myrkrypningarna i kroppen gör det mycket svårt att sova utan hjälpmedel.
Sen tror jag inte bara effekterna av dessa mediciner varierar utan också hur dessa abstinenser upplevs.
Jag håller ju inte på att dö, men det är heller inget jag har lust att utsätta mig för så många fler ggr.
3 dar nu då iaf, snart helg och då slipper man ju sköta jobbet åtminstonde, för jag kan säga att man är ju inte på sitt soligaste humör direkt.

Om man skulle börja igen när man hållit upp ett tag, hur fort blir man fast igen, går det fortare andra gången så tat säga?
Citera
2005-04-07, 15:06
Medlem
Har tagit mellan 400-1250 mg Tradolan i över ett år nu, och det jag märker av när det börjar sina i kroppen är depp, jättelika nysattacker, obehagligt krypande nervspänning i kroppen. Har iofs. inte hållit upp nåt utan bara tagit mindre vissa dagar. Det höll på att bli kris när T. från E-care höll på att ta slut, men i elfte timmen hittade jag ett pålitligt företag att beställa ifrån.
Citera
2005-04-07, 16:00
Medlem
En dag tar det slut, för det blir väl narkotikaklassat till slut, blir jobbigt.

Käns iaf inte ett spår bättre idag än igår.
Mén ska du lägga ner, gör det när du har semester eller är ledig en längre period, det är skitjobbigt att behöva sköta arbetet tycker jag.
Citera
2005-04-07, 16:12
Medlem
Det där med klassning tror jag inte riktigt på. T betraktas trots allt i det stora hela som ganska ringa vanebildande + det faktum att du har kopiöst med människor i Sverige som fungerar bara med hjälp av T, min fru tex. Att minska tillgången skulle göra att många inte skulle klaraa av att jobba över huvud taget pga. olika smärtsjukdomar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in