Citat:
Ursprungligen postat av JBSay
Och om han kräver orimliga summor så kommer personen att välja att jobba vidare eftersom det är bättre än det orimliga slavägaren kräver.
Precis, då kan man hållas kvar som slav för livet pga ett dåligt beslut man tog för ett år sedan; trots att det enda slavägaren gav var en coca-cola. Betala tillbaka kostnaden för coca-colan? Nej, slavägaren tycker att colan var värd femtiotusen miljarder - och det är ju bara han som subjektivt får värdera den - så slaven förblir slav. Inte direkt min bild av ett fritt samhälle - men vissa kanske tar det orwellianska "frihet är slaveri" på största allvar, jag vet inte.
Citat:
För mig går inte värden att approximera av någon annan än individen på en marknad.
Så om du snattar ett tuggummi från mig, då har jag rätt att göra dig till min slav i resten av ditt liv? Det är bara jag som kan avgöra tuggummits värde, right?
Citat:
Rothbard skriver förresten bra om detta här: http://mises.org/daily/2120
Visst är kostnader för en individ subjektiva, men de går även att approximera ur en ren "vad kostar X att ersätta"-synpunkt (annars kan vi lägga ner alla skadestånd, försäkringar, osv). Detta verkar även din käre Rothbard förutsätta, t.ex. här:
"We conclude that the shopkeeper's shooting of the [shoplifter] went beyond this proportionate loss of rights, to wounding or killing the criminal; this going beyond is in itself an invasion of the property right in his own person of the bubblegum thief. In fact, the storekeeper has become a far greater criminal than the thief, for he has killed or wounded his victim – a far graver invasion of another's rights than the original shoplifting."
http://www.lewrockwell.com/rothbard/rothbard144.html
Följer vi ditt sätt att resonera så har butiksägaren full rätt att avrätta någon som stjäl tuggummi - tuggummit är kanske, för honom, värt ett människoliv (eller 5673 miljarder kronor inom tre sekunder, annars döden). Detta är dock inte ett rimligt pris för ett tuggummi, oavsett butiksägarens subjektiva värdering av tuggummit, utan en approximation baserad på ett normalt marknadspris och godkänd av en jury är en betydligt bättre lösning på problemet.
Det hade varit självmord att vara ett försäkringsbolag i din värld, btw.
- Vad tog tjuven?
- Han tog en tavla.
- Vad kostade tavlan?
- Jag köpte den på IKEA för 15 kronor, men den hade ett stort sentimentalt värde för mig då jag köpte den när jag var på IKEA för 34:e gången i mitt liv. Jag minns än när jag hängde upp den, för två veckor sedan
Needless to say så är det ju jag som avgör värdet... Vi säger 198543 miljarder. Eller, vi avrundar, 200000 miljarder.- Ja, det låter rimligt; oavsett marknadspris är det förstås din subjektiva värdering vi utgår från, så fungerar ju försäkringar här i inget-vett-i-sikte-landet!
Citat:
Jag håller med, om det rör sig om en monetär transaktion och man inkluderar någon form av ränta. Om man däremot har gett någon mormors gamla smycken är det betydligt svårare och då måste man snarare skapa ett system som ser till att kontrakt hålls.
Varför är det svårare? Om smyckena blir stulna, vad händer då? Då får brottsoffret ett skadestånd, right? Försäkringspengar, kanske? Om individen dessutom själv gett upp dem i ett kontrakt - dvs de har inte ens blivit stulna utan individen bedömer själv att de kan tillfalla någon annan - så bör kontraktsbrytaren i första hand lämna tillbaka dessa smycken, i andra hand (om detta inte är möjligt) betala deras marknadsvärde samt eventuell kostnad för lidande som kan fastställas av en jury.
Att någon däremot ska tvingas vara slav i resten av sitt liv för att han tagit emot något som påstås ha ett "sentimentalt värde" är ju helt, totalt vrickat.
Senast redigerad av BRT 2012-10-31 kl. 16:05.
Senast redigerad av BRT 2012-10-31 kl. 16:05.