Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Liberaler brukar ofta hävda att de står för frihet. Frihet måste då definieras som motsatsen till tvång. De menar ofta att polisen eller staten tvingar dem till olika saker som de inte är med på. Frihet skulle då kunna vara att man avreglerade saker eller avskaffade stat och polis.
Men då kan man fråga sig varför löften alls ska vara heliga? Varför ska avtal hållas egentligen bara för att de står på papper? Enligt samma resonemang så borde väl avtal också vara motsatsen till frihet? Man är ju tvungen att följa ingångna avtal, alltså ofri.
Personligen tycker jag inte att frihet borde definieras som som liberalerna gör. Frihet borde helt enkelt definieras som att man har en rättmätig möjlighet att påverka samhället. Således är demokratin i sin bästa form detsamma som frihet.
Utöver det så finns ju även något som kallas frihetskänsla som innebär att man känner sig ovanligt fri för en stund. Det brukar nog sammankopplas med lycka. Ja, det är bara en känsla och det finns inget sätt att definiera den eller forma ett samhälle efter den.
Alltså, löftesbrott borde vara tillåtna i en liberal värld, eller har jag fel?
Vad menar ni annars när ni talar om frihet?
Man
väljer frivilligt att ingå ett avtal (annars är det inte ett avtal utan kan jämföras med maffians beskyddarverksamhet). Man kan förstås säga att detta begränsar ens frihet, man måste ju gå till jobbet för att få sin lön och man måste ju amortera på sitt lån osv. Men fråga dig själv varför människor ingår avtal från första början. Det är för att de förväntar sig att vinna någonting på det. Den trista "detaljen" är att de flesta saker som människor vill ha inte kommer utan ansträngning. Det kommer inga stekta sparvar flygande utan istället måste man anstränga sig och det kan du inte bortse ifrån. Faktum är att alla avtal som frivilligt ingås är något som alla parter förväntar sig tjäna på (i subjektiv bemärkelse), annars hade avtalet aldrig ingåtts.
Din fråga går att jämföra med påståendet: "Jag är inte fri eftersom jag måste själv skaffa mig de saker jag vill ha". och det är egentligen inget annat än att bortse från verkligheten eftersom vår tillvaro inte är beskaffad så att mat, hus, kläder, bilar mm. kommer till oss automatiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Fast du kan fortfarande inte hävda att det är synonymt med frihet att vara bunden till avtal oavsett hur de ingåtts. Dessutom är det ju så att nästan alla avtal ingås mellan ojämbördiga parter. Hande det inte varit så så hade inte jag haft några principiella invändningar emot avtal.
Frågan är hur du definierar frihet så att avtalsbrott inte är en frihetshandling?
Nej, som sagt kan man säga att man byter delar av sin "frihet" mot saker som man värderar högre. (Jag byter mina lediga dagar mot att gå till jobbet för att jag föredrar pengarna).
Vad menar du med att de flesta avtal ingås av ojämbördiga parter? Är det den klassiska kommunistiska devisen om utnyttjande arbetsgivare?