• 1
  • 2
2005-04-05, 23:47
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
För en stund sedan så "vuxensurfade" jag lite och helt plötsligt så frös hela jävla datorn ihop, det gick inte ens att stänga av datorn så jag fick dra ur sladden. Sedan så startade jag datorn igen men den stod bara och tuggade, det gick inte att komma ut på nätet eller ens starta ett program. Märkte att mitt virusprogram jobbade som fan. Det kom ideligen upp meddelande som sade att "Virus VBC Psyme.C oskadligjort". Virusprogrammet höll på i över en timma och jobbade med den skiten och det kom upp meddelenade efter meddelande om att han hade hittat detta virus i stort överallt!
Blev jävligt nervös men nu verkar mitt snälla virusprogram ha fixat till datorn igen. Puh!
Men vad var det som hände egentligen och vad var det för slags virus?
Citera
2005-04-06, 00:10
Medlem
snowman666s avatar
Säker att det inte var VNC Psyme.C? den ger iaf två hits på google! *hint*
bla: VNC-based Backdoor.VoiceSpy Backdoor låter som ett trvligt litet program!
Citera
2005-04-06, 00:11
Medlem
snowman666:

Nej, det var VBC. Det tror jag i alla fall eller såg jag så jävla fel...? Nu blev jag lite osäker.

Jaha, jag googlade på det också men jag fick inga träffar alls.
Citera
2005-04-06, 00:14
Medlem
M2ks avatar
Antivirus and Security Threat Alerts:

VBS/Psyme.A
VBS/Psyme.A.dropper
VBS/Psyme.A@dl
VBS/Psyme.A@dr
VBS/Psyme.AA@dl
VBS/Psyme.AB@dl
VBS/Psyme.AC@dl
VBS/Psyme.AD@dl
VBS/Psyme.AE@dl
VBS/Psyme.AF@dl
VBS/Psyme.AG@dl
VBS/Psyme.AH@dl
VBS/Psyme.AI@dl
VBS/Psyme.AJ@dl
VBS/Psyme.AK@dl
VBS/Psyme.AL@dl
VBS/Psyme.AM@dl
VBS/Psyme.AN@dl
VBS/Psyme.AO@dl
VBS/Psyme.B@dl
VBS/Psyme.B@dr
VBS/Psyme.C@dl
VBS/Psyme.C@dr
VBS/Psyme.D
VBS/Psyme.D@dl
VBS/Psyme.D@dr
VBS/Psyme.E@dl
VBS/Psyme.F@dl
VBS/Psyme.G@dl
VBS/Psyme.H@dl
VBS/Psyme.I@dl
VBS/Psyme.J@dl
VBS/Psyme.K@dl
VBS/Psyme.L@dl
VBS/Psyme.M@dl
VBS/Psyme.N@dl
VBS/Psyme.O@dl
VBS/Psyme.P@dl
VBS/Psyme.Q@dl
VBS/Psyme.R@dl
VBS/Psyme.S@dl
VBS/Psyme.T@dl
VBS/Psyme.U@dl
VBS/Psyme.V@dl
VBS/Psyme.W@dl
VBS/Psyme.X@dl
VBS/Psyme.Y@dl
VBS/Psyme.Z@dl

http://www.authentium.com/threats/VirList.asp?Page=23
Citera
2005-04-06, 00:57
Medlem
vad använder du för skit antivirus? meningen med dem är att de ska stoppa virusen innan maskinen blir infekterad, inte varna och göra rent efteråt.
Citera
2005-04-06, 01:17
Medlem
Partyvägrare:

Öh... Panda tror jag det heter. Jag tycker att det har fungerat bra och räddade mig t ex för några timmar sedan från det där otäcka viruset som anföll min stackars dator i samlad trupp.
Ett tag trodde jag fan i mig att jag hade satt min sista fot på nätet.
Citera
2005-04-06, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Partyvägrare:

Öh... Panda tror jag det heter. Jag tycker att det har fungerat bra och räddade mig t ex för några timmar sedan från det där otäcka viruset som anföll min stackars dator i samlad trupp.
kanske är webbläsaren som är boven i ditt fall då, själv använer jag mozilla. Slipper massor av skit
Citera
2005-04-06, 02:20
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Partyvägrare:

Jag tror dig om bättre, GH, men med tanke på din välkända tekniknivå... när uppdaterade du Panda senast?
Citera
2005-04-06, 08:24
Medlem
M2k:

Citat:
Det gjorde jag för några dagar sedan. Jag får med jämna mellanrum meddelanden om att det är dags att uppdatera.

Från det ena till det andra, om det händer igen så kanske jag måste lämna in hårddisken till datordoktorn, dvs min lokala datorhandlare och vad händer då? Jag menar, jag har en massa texter + en halv roman som jag har skrivit på hårddisken och det vill jag ju inte att någon ska läsa. Har även en del sparade bilder på vackra damer utan kläder (absolut inget grovt!) och det vore ju för jävligt pinsamt om de upptäckte det!
Rotar de igenom sådant tror ni? Eller är det kanske bäst att jag bränner av det och raderar det som finns på hårddisken i rent förebyggande syfte så att säga?
Man kan ju aldrig veta, jag kan ju råka ut för en ännu värre virusattack i framtiden.
Citera
2005-04-06, 23:49
Medlem
M2ks avatar
Citat:
M2k:

Från det ena till det andra, om det händer igen så kanske jag måste lämna in hårddisken till datordoktorn, dvs min lokala datorhandlare och vad händer då? Jag menar, jag har en massa texter + en halv roman som jag har skrivit på hårddisken och det vill jag ju inte att någon ska läsa. Har även en del sparade bilder på vackra damer utan kläder (absolut inget grovt!) och det vore ju för jävligt pinsamt om de upptäckte det!
Rotar de igenom sådant tror ni? Eller är det kanske bäst att jag bränner av det och raderar det som finns på hårddisken i rent förebyggande syfte så att säga?
Man kan ju aldrig veta, jag kan ju råka ut för en ännu värre virusattack i framtiden.
Varför du skall behöva lämna in datorn förstår jag inte riktigt, även om du ger sken av att vara oteknisk, så är dom sakerna du kan råka ut för knappast motiverade för att gå till datadoktorn, via nätet kan du hämta all tänkbar assistans.

Att däremot inte ha en säkerskopia på "en massa texter + en halv roman" är ju rent livsfarligt och närmast oansvarigt. Du skall säkerhetskopiera snarast möjligt, bränn materialet på en CD, du lever farligt.

Dina kärringar gör väl inte så mycket om dom stryker med, du vet ju var du kan hämta nya och fräscha...
Citera
2005-04-07, 14:05
Medlem
M2k:

Citat:
Att däremot inte ha en säkerskopia på "en massa texter + en halv roman" är ju rent livsfarligt och närmast oansvarigt. Du skall säkerhetskopiera snarast möjligt, bränn materialet på en CD, du lever farligt.

Stämmer. Har börjat kopiera dem nu.
Citera
2005-04-07, 19:30
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag har tappat räkningen på hur många påbörjade romaner och noveller som min dator har förstört. Säkerhetskopiera. Ofta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in