Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Detta är kanske mer en filosofisk fråga, men jag känner ändå att den måste ställas.
Jag vill börja med att förklara att jag inte har något som helst emot det samhälle vi lever i och de lagar som är skrivna.
Men så till frågeställningen. Vad är det som tvingar mig att leva efter svensk lag? Visst, jag är svensk medborgare, det blev jag när jag föddes. Jag har bott i Sverige i hela mitt liv, men jag har aldrig gått med på att leva under svenska lagar.
Vad ger en stat/myndighet rätt att låsa in mig om jag gör något brottsligt? Hade jag skrivit på ett papper som säger att jag gått med på att leva under svensk lag, så fine. Men vilken lag tvingar mig att leva under landets lagar?
Jag hoppas ni förstår frågeställningen och att jag kan få ett vettigt svar.
En sån här fråga visar hur hög vår medvetandnivå blivit. Det är underbart.
Du måste ingenting för det första ingenting, det är en evig sanning. Anledning till att vi gör en massa saker vi inte vill är för att vi har rädslor. Rädslor styr inte bara oss utan hela planeten.
Jag har skrivit en text om lagar som jag vill lägga in.
Lagar manifesterar vår misstro mot andra. Lagar skapar ytterligare rädslor i en skrämmande värld. Lagar bygger murar och river broar. Lagar skapar en distans till livet, till oss själva och framförallt tron på oss själva. Lagar får oss att känna oss otillräckliga. Lagar får oss att känna oss mindre än vad vi är. Att säga att du har lagen på din sida är samma som att säga att du separerar dig själv från dig själv. Vad jag menar är att vi skapat lagar för hur vi ska handla och agera i den här världen. Vi har dragit gränser i from av lagar för att separera det som vi tror är fel och det som vi tror är rätt. Genom att vi gjort detta har vi separerat oss från oss själva för att göra oss påminda om att vi lever i en dualitet.
Du får inte skräpa ner eller stjäla eller skjuta någon. Lagarna är oändliga. Det finns lagar som är tydliga, lagar som är luddiga och lagar som verkligen är luddiga. Vi skapar lagar för att vi väljer att begränsa oss. För att skapa mer rädslor. Vi är rädda för att gå utanför lagen men vi är också rädda för att vi inte vet hur lagarna ser ut.
-Gjorde jag rätt eller gjorde jag fel här?
Det är vi själva som skapat ett samhälle av rädslor för att vi inte litar på varandra eller på oss själva. Vi tror inte på gott för vi ser och upplever ondska. Vi upplever smärtan i oss själva.
Vi kände oss hotade. Vi ville skydda oss från livet, från varandra. Vi vet trots allt i våra hjärtan vad som fungerar och vad som inte fungerar. Ju mer fast vi är i formen ju längre bort kommer vi vår sanning. Ju mer vi identifierar oss med formen ju mer kommer vi få jobba med oss själva. “Det du gör mot andra gör du mot dig själv”.
Vi lever än så länge i ett rädslofyllt system. Utan lagarna skulle samhället spåra ur, det skulle bli kaos för att vi fortfarande har för mycket rädslor i oss. När rädslorna försvinner kommer lagarna naturligt falla bort.