Citat:
Ursprungligen postat av
jackflash
Detta är kanske mer en filosofisk fråga, men jag känner ändå att den måste ställas.
Jag vill börja med att förklara att jag inte har något som helst emot det samhälle vi lever i och de lagar som är skrivna.
Men så till frågeställningen. Vad är det som tvingar mig att leva efter svensk lag? Visst, jag är svensk medborgare, det blev jag när jag föddes. Jag har bott i Sverige i hela mitt liv, men jag har aldrig gått med på att leva under svenska lagar.
Vad ger en stat/myndighet rätt att låsa in mig om jag gör något brottsligt? Hade jag skrivit på ett papper som säger att jag gått med på att leva under svensk lag, så fine. Men vilken lag tvingar mig att leva under landets lagar?
Jag hoppas ni förstår frågeställningen och att jag kan få ett vettigt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
jackflash
Det är som sagt en filosofisk fråga. Jag vet ATT det är så, men VARFÖR är det så?
Så här kan man se det:
Allt det som du ser som "dina rättigheter", det har givits till dig av andra, och det kan också tas ifrån dig när som helst.
Du tror kanske att du sitter säkert i DITT hus på DIN mark. Men sanningen är att det gör du INTE. Någon kan när som helst komma och ta "ditt" hus och "din" mark ifrån dig.
Polisen kan förstås skydda dig, men det kostar pengar för dig.
ALLA dina rättigheter kostar pengar (eller annat betalningsmedel) för dig. Så egentligen har dina rättigheter INTE givits till dig av andra, utan de har SÅLTS till dig. Men dina rättigheter kan ändå tas ifrån dig när som helst, av de som har sålt dem till dig, eller av någon annan. Och det är INTE alltid säkert att du kan köpa dig nya rättigheter heller.
Så rättigheter är alltså INTE något som man föds med och sen behåller livet ut. Rent juridiskt här i Sverige kanske det är så, men då måste du också acceptera att du har skyldigheter gentemot samhället, tex att låta dig själv fängslas av polisen, eller att låta socialtjänsten omhänderta dina barn, eller att dö i krig för ditt land.
Så allt det du ser som självklarheter: att du äger dina ägodelar, och att du bestämmer/styr över din kropp. Dessa saker är i själva verket INTE så självklara. En dag ska du dö, och det är ett tydligt bevis för att du INTE bestämmer över "din" kropp. Och "dina" ägodelar, tex "ditt" hus, är förstås ännu mindre självklart att du äger.
Och ingen kommer vilja hjälpa dig om du blir bestulen, om du är en hemsk, orättvis och ohjälpsam människa själv. Inte ens polisen eller dina säkerhetsvakter kan du räkna med då. För att människor ska vilja följa lagarna, så krävs det att de själva gynnas på ett eller annat sätt av att lagarna upprätthålls. Och för att människor ska vilja hjälpa dig, så krävs det att de själva gynnas av att hjälpa dig.
Så för att du ska få rättigheter, så kommer du antagligen behöva behandla människor väl på ett eller annat sätt, och oftast på ett sätt som kostar pengar för dig. I Sverige antar jag att det räcker att man betalar skatt, som sen blir till bidrag till fattiga. Men de som klagar på för höga skatter, de har uppenbarligen INTE förstått det här att rättigheter kostar. De förstår INTE vad som skulle hända om alla bidrag skulle dras in. Det skulle bli problem då, minst sagt. För människor är INTE snälla och vänliga gratis. Räkna INTE med det iallafall. Räkna med att de vill ha något i utbyte mot sin snällhet och vänlighet.
Så svaret på din fråga i trådstarten, kan alltså vara att du har INGA rättigheter andra än de som andra ger dig.
Vem har förresten lärt dig vad ordet "rättigheter" betyder, och vem har lärt dig att du har rättigheter? Det samhälle där du är uppväxt förstås. Och därför är det också till samhället du måste vända dig, om du anser att samhället har kränkt dina rättigheter.
Du kan förstås vända dig till tex FN och klaga på att Sverige kränker dina rättigheter, genom att låsa in dig när du bryter mot Sveriges lagar, trots att du INTE har godkänt dessa lagar. Men FN kommer troligen bara bry sig om Sverige har kränkt dina MÄNSKLIGA rättigheter, så som FN ser dem:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Univ...f_Human_Rights