2013-11-23, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Intressant. Skjutvapen är väldigt ovanliga i brott i Vermont, fast det tar 5 minuter att köpa en pistol. Våldsbrott överhuvudtaget är ovanliga i Vermont: Vermont Crime Statistics and Rates Report (VT) The Weapon/Method - 2010 14 mord 2010 - ett av dem med ett skjutvapen.

Hur vet du vad folk visste om droger 1967? Hur vet du att det folk "vet" nu är korrekt och inte skräckpropaganda?

Fast de flesta är inte intresserade av upplysning, ser det ut som.
Jag inser att jag håller med frawjon om väldigt mycket. Va tusan, har jag gått och varit anarkist i alla dessa år?!?
Citera
2018-10-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Detta är kanske mer en filosofisk fråga, men jag känner ändå att den måste ställas.
Jag vill börja med att förklara att jag inte har något som helst emot det samhälle vi lever i och de lagar som är skrivna.
Men så till frågeställningen. Vad är det som tvingar mig att leva efter svensk lag? Visst, jag är svensk medborgare, det blev jag när jag föddes. Jag har bott i Sverige i hela mitt liv, men jag har aldrig gått med på att leva under svenska lagar.
Vad ger en stat/myndighet rätt att låsa in mig om jag gör något brottsligt? Hade jag skrivit på ett papper som säger att jag gått med på att leva under svensk lag, så fine. Men vilken lag tvingar mig att leva under landets lagar?

Jag hoppas ni förstår frågeställningen och att jag kan få ett vettigt svar.

Det finns tyvärr så många dåliga lagar i min uppfattning vilket kan ge oss en dålig uppfattning av lagen i sig. Att skapa lagar ligger i vår evolutionära natur. Djur har också lagar som dem skapar för sig själva. Lagen i sig (om de är rimliga lagar) är inte dåliga på något sätt utan är nödvändiga i det samhälle vi lever i. Att skapa ett samhälle som är annorlunda där lagar inte behövs är inte något som för mig låter troligt häller. Självklart önskar jag däremot att samhället moderniserades mer så att folk får fler rättigheter framförallt lagar som skyddar personer från att få dem inskränkta på olika sätt. Mitt resonemang i att lagar behövs i det samhälle vi lever i är att det ofta händer att rättigheter blir inskränkta på olika sätt som i vissa fall har visat sig bryta mot lagen t.ex. hur ofta läser man inte om olika platser inom vården där detta händer. Sen finns det andra brott som är allvarliga. Vissa personer som bryter mot folks rättigheter slipper straff och detta är fel. Finns många inom t.ex. psykvården som slipper straff. Alla ska vara lika inför lagen. Sen finns det lagar som i min åsikt är fel som t.ex. att man inte får ladda ned musik/filmer fritt, bränna, fildela och ladda upp fritt. Dessa grejer var lagligt en gång i tiden och det funkade jättebra. Men filmtjänster som Netflix är ett exempel på varför det är som det är. De skulle ju inte tjäna något om filmer var gratis. Finns massor av andra onödiga lagar också. Människor har varit djur (och är inte det längre anser jag) men de har fortfarande behov av en struktur precis som djur. Faktum är att utan en riksdag så skulle inga lagar stiftas och då skulle vissa folk utan moral ta sig friheten att göra vad som helst. 10 miljoner svenskar skulle inte komma överens om vilka lagar som behövs så vi skulle inte kunna bestämma dem tillsammans. Jag tycker inte att riksdagen däremot bara ska kunna stifta vilka lagar dem känner för. Det är inte säkert att de har moral bara för att de sitter i riksdagen. Lagar som tänker på människans bästa är bra lagar och lagar som berövar folks frihet är dåliga lagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jpm
Gillar Krister Rernards blogg: http://gluefox.blogspot.se/

Personligen anser jag att de demokratiska rättigheterna endast tillhör de som ställer upp på demokratin genom att följa lagen. Den som inte vill följa lagen, dvs struntar i sina skyldigheter, skall inte heller åtnjuta några rättigheter. Rättigheter kräver en motprestation i form av ansvar.

Håller delvis med. Att följa lagen är ett mutuellt ansvar då vi har en hel del demokratiska rättigheter i Sverige. Att följa lagen i länder utan demokratiska rättigheter är däremot något jag motsätter mig. Däremot så är det troligt att man skulle följa den i såna länder också p.g.a. diktatur. I länder utan rättigheter hoppas jag att dess folk lyckas skapa demokrati men vet inte hur det skulle gå till. Sen tycker jag att vissa lagar personligen inte behöver följas som t.ex. vad man gör med sin egna kropp eller om man laddar ned musik/film t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
De är byggda för att skydda oss själva mot oss själva. Hur kulle det se ut om folk gick och döda varandra över småsaker, tog det de ville ha utan att fråga? De skulle inte finnas något kvar..

Du har inte gått med på att ha det såhär men varför skulle du inte vilja det? Du skulle få en 100ggr jobbigare vardag utan lagar och ordning, tänk dig att behöva sova med ett öga öppet bara för att du är rädd att någon ska döda dig, ta något du äger etc. Var inte så naiv och tro att folk är goda och att det skulle fungera utan, för det bevisas om och om igen att det inte fungerar, för människor är maktgalna.

Instämmer. Därför behövs lagar i viss mån.
Citera
2018-10-23, 14:39
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrixkoden
Det finns tyvärr så många dåliga lagar i min uppfattning vilket kan ge oss en dålig uppfattning av lagen i sig. Att skapa lagar ligger i vår evolutionära natur. Djur har också lagar som dem skapar för sig själva. Lagen i sig (om de är rimliga lagar) är inte dåliga på något sätt utan är nödvändiga i det samhälle vi lever i. Att skapa ett samhälle som är annorlunda där lagar inte behövs är inte något som för mig låter troligt häller. Självklart önskar jag däremot att samhället moderniserades mer så att folk får fler rättigheter framförallt lagar som skyddar personer från att få dem inskränkta på olika sätt. Mitt resonemang i att lagar behövs i det samhälle vi lever i är att det ofta händer att rättigheter blir inskränkta på olika sätt som i vissa fall har visat sig bryta mot lagen t.ex. hur ofta läser man inte om olika platser inom vården där detta händer. Sen finns det andra brott som är allvarliga. Vissa personer som bryter mot folks rättigheter slipper straff och detta är fel. Finns många inom t.ex. psykvården som slipper straff. Alla ska vara lika inför lagen. Sen finns det lagar som i min åsikt är fel som t.ex. att man inte får ladda ned musik/filmer fritt, bränna, fildela och ladda upp fritt. Dessa grejer var lagligt en gång i tiden och det funkade jättebra. Men filmtjänster som Netflix är ett exempel på varför det är som det är. De skulle ju inte tjäna något om filmer var gratis. Finns massor av andra onödiga lagar också. Människor har varit djur (och är inte det längre anser jag) men de har fortfarande behov av en struktur precis som djur. Faktum är att utan en riksdag så skulle inga lagar stiftas och då skulle vissa folk utan moral ta sig friheten att göra vad som helst. 10 miljoner svenskar skulle inte komma överens om vilka lagar som behövs så vi skulle inte kunna bestämma dem tillsammans. Jag tycker inte att riksdagen däremot bara ska kunna stifta vilka lagar dem känner för. Det är inte säkert att de har moral bara för att de sitter i riksdagen. Lagar som tänker på människans bästa är bra lagar och lagar som berövar folks frihet är dåliga lagar.

Tror du missuppfattar frågeställningen. jag har aldrig ifrågasatt behovet av lagar. Jag undrar helt enkelt vad det är som binder mig att följa dem? Jag har inte bett om mitt medborgarskap, det har jag fått vid födseln. Jag har aldrig skrivit på något som förbinder mig att följa svensk lag. Vart i lagen står det att jag måste följa lagen?
Citera
2018-10-23, 16:55
Medlem
Citat:
Tror du missuppfattar frågeställningen. jag har aldrig ifrågasatt behovet av lagar. Jag undrar helt enkelt vad det är som binder mig att följa dem? Jag har inte bett om mitt medborgarskap, det har jag fått vid födseln. Jag har aldrig skrivit på något som förbinder mig att följa svensk lag. Vart i lagen står det att jag måste följa lagen?

Som någon skrev måste du inte följa den heller men då finns risk för potentiella konsekvenser.

Man kan ju fortsätta på detta spår...

Varför ska barn tvingas i skolan? Att tvinga någon att göra lumpen, ta order om det blir krig och kanske dö. Hur kan det vara rätt?

Jag har aldrig formellt accepterat att betala skatt. Ändå dras det på min inkomst. För jävligt...
Citera
2018-10-24, 16:02
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Som någon skrev måste du inte följa den heller men då finns risk för potentiella konsekvenser.

Man kan ju fortsätta på detta spår...

Varför ska barn tvingas i skolan? Att tvinga någon att göra lumpen, ta order om det blir krig och kanske dö. Hur kan det vara rätt?

Jag har aldrig formellt accepterat att betala skatt. Ändå dras det på min inkomst. För jävligt...

Det är som sagt en filosofisk fråga. Jag vet ATT det är så, men VARFÖR är det så?
Citera
2018-10-24, 19:43
Bannlyst
Citat:
Detta är kanske mer en filosofisk fråga, men jag känner ändå att den måste ställas.
Jag vill börja med att förklara att jag inte har något som helst emot det samhälle vi lever i och de lagar som är skrivna.
Men så till frågeställningen. Vad är det som tvingar mig att leva efter svensk lag? Visst, jag är svensk medborgare, det blev jag när jag föddes. Jag har bott i Sverige i hela mitt liv, men jag har aldrig gått med på att leva under svenska lagar.
Vad ger en stat/myndighet rätt att låsa in mig om jag gör något brottsligt? Hade jag skrivit på ett papper som säger att jag gått med på att leva under svensk lag, så fine. Men vilken lag tvingar mig att leva under landets lagar?

Jag hoppas ni förstår frågeställningen och att jag kan få ett vettigt svar.

Citat:
Det är som sagt en filosofisk fråga. Jag vet ATT det är så, men VARFÖR är det så?

Så här kan man se det:

Allt det som du ser som "dina rättigheter", det har givits till dig av andra, och det kan också tas ifrån dig när som helst.
Du tror kanske att du sitter säkert i DITT hus på DIN mark. Men sanningen är att det gör du INTE. Någon kan när som helst komma och ta "ditt" hus och "din" mark ifrån dig.
Polisen kan förstås skydda dig, men det kostar pengar för dig.
ALLA dina rättigheter kostar pengar (eller annat betalningsmedel) för dig. Så egentligen har dina rättigheter INTE givits till dig av andra, utan de har SÅLTS till dig. Men dina rättigheter kan ändå tas ifrån dig när som helst, av de som har sålt dem till dig, eller av någon annan. Och det är INTE alltid säkert att du kan köpa dig nya rättigheter heller.

Så rättigheter är alltså INTE något som man föds med och sen behåller livet ut. Rent juridiskt här i Sverige kanske det är så, men då måste du också acceptera att du har skyldigheter gentemot samhället, tex att låta dig själv fängslas av polisen, eller att låta socialtjänsten omhänderta dina barn, eller att dö i krig för ditt land.

Så allt det du ser som självklarheter: att du äger dina ägodelar, och att du bestämmer/styr över din kropp. Dessa saker är i själva verket INTE så självklara. En dag ska du dö, och det är ett tydligt bevis för att du INTE bestämmer över "din" kropp. Och "dina" ägodelar, tex "ditt" hus, är förstås ännu mindre självklart att du äger.
Och ingen kommer vilja hjälpa dig om du blir bestulen, om du är en hemsk, orättvis och ohjälpsam människa själv. Inte ens polisen eller dina säkerhetsvakter kan du räkna med då. För att människor ska vilja följa lagarna, så krävs det att de själva gynnas på ett eller annat sätt av att lagarna upprätthålls. Och för att människor ska vilja hjälpa dig, så krävs det att de själva gynnas av att hjälpa dig.

Så för att du ska få rättigheter, så kommer du antagligen behöva behandla människor väl på ett eller annat sätt, och oftast på ett sätt som kostar pengar för dig. I Sverige antar jag att det räcker att man betalar skatt, som sen blir till bidrag till fattiga. Men de som klagar på för höga skatter, de har uppenbarligen INTE förstått det här att rättigheter kostar. De förstår INTE vad som skulle hända om alla bidrag skulle dras in. Det skulle bli problem då, minst sagt. För människor är INTE snälla och vänliga gratis. Räkna INTE med det iallafall. Räkna med att de vill ha något i utbyte mot sin snällhet och vänlighet.

Så svaret på din fråga i trådstarten, kan alltså vara att du har INGA rättigheter andra än de som andra ger dig.
Vem har förresten lärt dig vad ordet "rättigheter" betyder, och vem har lärt dig att du har rättigheter? Det samhälle där du är uppväxt förstås. Och därför är det också till samhället du måste vända dig, om du anser att samhället har kränkt dina rättigheter.
Du kan förstås vända dig till tex FN och klaga på att Sverige kränker dina rättigheter, genom att låsa in dig när du bryter mot Sveriges lagar, trots att du INTE har godkänt dessa lagar. Men FN kommer troligen bara bry sig om Sverige har kränkt dina MÄNSKLIGA rättigheter, så som FN ser dem:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Univ...f_Human_Rights
Senast redigerad av a987 2018-10-24 kl. 19:45.
Citera
2018-10-24, 20:03
Bannlyst
Citat:

För att alla andra gör så, och det har hållit på för länge, motståndet är illusionen av att man går emot varenda person i sin närhet.
Man tror helt enkelt att alla andra vill att lagarna ska vara som dom är, och man bryr sig att rätta sig i ledet av biologisk grund.

Ifrån början hade man väl en ledare man sprang till och undrade vad som var rätt att göra, men det där funkar när skalan av människor blir för extrem.

Det finns i naturen ett godkännande att bara ta makten och bli ledare, men reglerna som har satts nu är så att nuvarande ledare blir en Jätte/titan.
Så man när man föds så hamnar ju långt ner i hierarkin.

Man måste se det ur naturens synvinkel, varför man har detta systemet .

svaret är för att några har tagit makten och spelat bra , lagarna är inte rättvisa det är mer ordning för att hålla ett starkare styre.

General Sun Tzu tar upp ganska mycket om detta i boken Krigskonsten (Art of War)
Riktigt gammalt verk, äldre än jesus.
Citera
2018-10-24, 20:08
Medlem
F.Hansens avatar
Du kan väll definieras som en person utifrån ditt dna. Sverige har definierade fysiska gränser. När du som person befinner dig inom sveriges gränser måste denne följa svensk lag.

Vet ej vart det står. Men om det inte gjorde det så skulle redan folk ha yrkat på att slippa straff eftersom det inte står i lagen att de är skyldig att följa lagen.

Eller så kan du definiera dina egna lagar & leva i en fantasivärld. I reject your reality and substitute my own.

Ett annat alternativ är att du skaffar stenar från månen och slipar dem till sulor som du sedan sätter fast på dina skor. Då kan du i alla fall hävda att du står på en del av månen och där finns inga lagar.
Citera
2018-10-24, 21:11
Medlem
Citat:

Du, och andra lika dig har gemensamt bidragit till att forma detta samhälle! För att citera Bertrand Russell: om en stor majoritet i ett land vore för kommunism skulle kapitalismen inte längre fungera...

(Någon invänder: vad har majoritetsbeslut med saken att göra, när det gäller rätt och fel? Och svaret på den frågan är väl egentligen bara att tusen gevär smäller högre än ett!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in