2012-10-10, 14:42
Medlem
Jag har cirka en månad på mig att göra en hemsida. Den är en del av ett större projekt och ska både kunna uppdateras fritt med ett nyhetsflöde samt kunna presentera information på ett intresseväckande sätt.

Är väldigt mån om att den blir snygg och ren. Kommer jag kunna ordna en sådan själv, utan några förkunskaper alls? Eller ska jag försöka hitta någon som kan göra den åt mig? Jag har en budget på kanske 500kr utöver domännamn.

Om jag ska göra den själv. Sett till min korta beskrivning, skulle flash eller HTML passa mig bäst? Andra tips?
Citera
2012-10-10, 14:54
Medlem
Rotners avatar
Utan några som helst förkunskaper alls så är mitt tips att du söker dig till någon webbutvecklare istället. Eller att du fixar dig in på ett webbhotell såsom one.com, där kostar det dig typ 10 kronor i månaden att skapa en hemsida med mall, domännamn, epost-adress med mera.
Citera
2012-10-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DCFC-12
Om jag ska göra den själv. Sett till min korta beskrivning, skulle flash eller HTML passa mig bäst? Andra tips?

Undvik Flash för vanligt innehåll och bilder.

Ta en titt på applikationer som Wordpress eller Joomla.
Citera
2012-10-10, 15:55
Medlem
iMorfins avatar
Japp, du kommer omöjligt att få en professionell hemsida på en månad i HTML/Flash om du inte har stora förkunskaper.

Wordpress är din lösning. Om du har runt 500 kr över kan du köpa ett grymt snyggt tema, annars finns det många bra gratisteman.

Du måste helst också skaffa ett webhotell, jag kan rekommendera Zyma.com, det är extremt billigt. Annars finns det några svenska billiga varianter som t.ex ManuFrog.nu.

Allt beror ju förstås hur stor din hemsida kommer att bli, kommer det att vara tusentals besökare per dag måste du såklart ha ett dyrare webbhotell.

Mvh
Citera
2012-10-10, 16:01
Medlem
Det går snabbt att lära sig html och css, testa: http://www.w3schools.com/
Citera
2012-10-10, 16:33
Medlem
Kaustis avatar
1. Kolla in Wordpress
2. Betala nån student på en vettig skola dom 500 kronorna för en schysst design
3. "Översätt" designen till din Wordpress
4. Profit.
Citera
2012-10-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotner
Utan några som helst förkunskaper alls så är mitt tips att du söker dig till någon webbutvecklare istället. Eller att du fixar dig in på ett webbhotell såsom one.com, där kostar det dig typ 10 kronor i månaden att skapa en hemsida med mall, domännamn, epost-adress med mera.

Börjar inse ju mer jag kollar att jag verkligen inte kommer kunna göra hemsidan själv, samt att min budget är väldigt liten. Kollade upp www.one.com, skulle kosta mig runt 500kr för domännamn och 30GB hotell, men jag har fortfarande ingen hemsida. Vad menade du med "mall"?
Citera
2012-10-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
1. Kolla in Wordpress
2. Betala nån student på en vettig skola dom 500 kronorna för en schysst design
3. "Översätt" designen till din Wordpress
4. Profit.

Jo att betala någon 500kr för att göra den vore ju perfekt, men var hittar man en sådan student? Som jag förstått det så är det både komplicerat och tar tid att göra en sida, 500kr verkar man inte komma speciellt långt på.
Citera
2013-03-05, 17:54
Medlem
Frognogs avatar
Har samma dilemma. Gick dock "händelserna i förväg" och köpte en domän och säker en massa annan skit på Zyma.com.
Vill gärna fixa allt själv. Designa hemsidan osv. Men som sagt- hade god lust att skicka ut datorn från fönstret efter att lekt lite med gratisversionen av Dreamweaver. Sluta med att jag avinstallerade hela helvetet. Ser dock att man på Zyma för gratisversioner av ex WordPress, Joomla, MyPP, Drupal, Dolphin (????) med mera. Någon som känner igen dom? Vilken av dom som är lättast? Ska helst vara på dagisnivå och medföljande step-by-step intro på Youtube eller nåt annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in