2012-10-23, 16:12
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenbergsmannen
Du verkar ha ett hat både mot negrer, bögar och svenskar, så jag tycker det är du som är människofientlig, iallafall rasist. Eftersom det verkar vara vissa etniciteter du hatar. Självklart älskar jag inte alla människor, bara en idiot gör det. Jag undrar vad negrer ,bögar och svenskar gjort dig. Behandlade de dig illa eller? Och hur i helvete kan du försvara halalslakt om du tycker man ska förbjuda köttätande, det går inte ihop. Gör något åt svenska folkets köttätande då istället för att försvara rituell religiös slakt som defenetivt inte hör hemma i ett sekulärt samhälle som Sverige fortfarande är.

Antingen tillåter man både vanlig slakt och halalslakt, eller inget av dem. Så enkelt är det. Ingen jävla favorisering ska finnas. Precis som med böneutrop.

Jag älskar inte alla människor, men däremot tänker jag inte ha fördomar om invandrare. Ta hit dem och låt sedan den svenska lagen ha sin gång.

Du projicerar uppenbarligen ditt hat på mig.
Citera
2012-10-23, 16:28
Medlem
Azefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Antingen tillåter man både vanlig slakt och halalslakt, eller inget av dem. Så enkelt är det. Ingen jävla favorisering ska finnas. Precis som med böneutrop.

Jag älskar inte alla människor, men däremot tänker jag inte ha fördomar om invandrare. Ta hit dem och låt sedan den svenska lagen ha sin gång.

Sverige är ju ett sekulärt samhälle alltså så borde inte halalslakt vara tillåtet eftersom vanlig slakt inte har några religiösa förtecken. Det blir ju en favorisering av Islam eftersom det inte finns en lutheransk motsvarighet.
Citera
2012-10-23, 16:42
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenbergsmannen
Nu länkade du till ett klipp från England, där förövrigt halalslakt är tillåtet. Men vi diskuterar om hur det slaktas i Sverige på svenska slakterier nu. Och självklart sker det djurplågeri även vid icke halalslakt, Och för ett antal år sedan var det ett tv repotage om hur illa djur behandlades på vissa slakterier i Sverige. Men bara därför bör vi inte gå tillbaka och behandla djur vid slakt som man gjorde förr eller som man gör i mellanöstern. Vi har djurskyddslagar i Sverige, tror du de har det i Mena länder eller? Ju längre söderut i Europa man kommer ju sämre är djurskyddslagarna och i dina kompisars länder finns det knappast alls.

Att hänvisa till svenska djurskyddslagar måste vara det mest naiva jag har hört i hela mitt liv.

http://ettlivsomgris.se/rapporten

Halal eller ej, köttätande är svårförsvarbart om man nu väljer etikvinkeln
Citera
2012-10-23, 16:52
Medlem
blackjackks avatar
Mycket okunskap här, vi kollar faktiskt vad människor som vet vad de pratar om säger om halalskakt:

Hannover universitet i Tyskland har lyckats illustrera vad som faktiskt sker när ett djur slaktas med respektive metod. Forskarna använde två olika mätinstrument; ett elektroencefalogram (EEG) och ett elektrokardiogram (ECG). Genom om ett kirurgiskt ingrepp, inplanterade de flera elektroder på olika ställen i huvudet på djuren. Elektroderna vidrörde hjärnans ytskikt. Några av djuren slakades sen genom det vi här kallar halalslaktning och resten av djuren bedövades innan de dödades genom användandet av en sorts pistol som är ett vanligt slaktredskap i västvärlden. De ovannämnda mätinstrumenten registrerade genomströmningen i hjärnan och hjärtat. Resultaten blev följande :

Halal-metoden: Under de första tre sekunderna efter halalslakten uppvisas ingen förändring i den grafiska framställningen. Detta indikerar art djuret inte känner någon smärta av att bli skuret, vilket i och för sig inte ar något märkvärdigt då även människor känner av smärtan först senare, om vi exempelvis skär oss med ett skarpt verktyg. De efterföljande tre sekunderna kännetecknas av att djuret faller i en djup sömn efter att ha förlorat mängder blod. Därefter visade testen noll dvs. INGEN smärta alls. Djurets hjärta slog emellertid fortfarande och kroppen skakade häftigt till följd av den avskurna halspulsådern.

Västerländsk metod: Djuret är till synes medvetslöst vid slakten genom bedövning. Den har metoden verkar för en åskådare mest fridfull men EEG visar en kraftig smärta hos djuret precis efter bedövningen. Det finns däremot inga indikationer på skakningar vilket förklaras av det faktum att djuret behåller mer blod i köttet. Den västerländska metoden är enklare och bekvämare att använda vid masslakt. Det är dessutom mycket lättare att hantera djur på transportbandet om de inte rör sig.

Slutsatsen blir att allt inte alltid är vad det ser ut att vara. De idioter som argumenterar för en "humanare" slaktmetod och samtidigt anser att halalslakt av någon oförklarlig anledning skulle vara mer barbariskt är uppenbarligen mer bekymrade över känslorna hos människorna som bevittnar slakten än den faktiska smärtan hos själva djuret. Vetenskapen har alltså bevisat att halalslaktmetoden är konstruerad så att förlusten av liv orsakar så lite smärta som möjligt för djuret till skillnad från den mycket mer barbariska metod som numera används inom den västerländska köttindustrin.

https://www.flashback.org/sp26382089

Källa: https://www.flashback.org/sp26382833
Citera
2012-10-24, 14:56
Medlem
kalasetistans avatar
Väldigt vad tyst det blev i den här tråden när någon kom med vetenskapliga fakta som står till halalslaktens fördel.

Kan vi nu enas om att halalslakt är på samma nivå eller bättre än "normal" slakt, och därmed låsa tråden? Eller ska rasisterna komma med känslostormar och ignorera fakta?
Citera
2012-10-24, 15:31
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Väldigt vad tyst det blev i den här tråden när någon kom med vetenskapliga fakta som står till halalslaktens fördel.

Kan vi nu enas om att halalslakt är på samma nivå eller bättre än "normal" slakt, och därmed låsa tråden? Eller ska rasisterna komma med känslostormar och ignorera fakta?

Nu handlade det om en antik studie från 1978, som dessutom inte verkar vara seriös. Modern studie visar motsatsen.

"Ahmed Ghanem, a halal slaughterman based in New Zealand, says that blood doesn't drain properly from stunned animals, although this has been countered by recent research at the University of Bristol in the UK.

Ghanem cites a 1978 study relying on EEG measurements led by Wilhelm Schulze of the University of Hanover, Germany, apparently concluding that halal slaughter was more humane than slaughter following stunning. But Schulze himself, who died in 2002, warned in his report that the stunning technique may not have functioned properly."

http://www.newscientist.com/article/dn17972-animals-feel-the-pain-of-religious-slaughter.html

Från samma artikel (från 2009)

"Brain signals have shown that calves do appear to feel pain when slaughtered according to Jewish and Muslim religious law, strengthening the case for adapting the practices to make them more humane.

"I think our work is the best evidence yet that it's painful," says Craig Johnson, who led the study at Massey University in Palmerston North, New Zealand.

Johnson summarised his results last week in London when receiving an award from the UK Humane Slaughter Association. His team also showed that if the animal is concussed through stunning, signals corresponding to pain disappear.

The findings increase pressure on religious groups that practice slaughter without stunning to reconsider. "It provides further evidence, if it was needed, that slaughtering an animal without stunning it first is painful," says Christopher Wathes of the UK Farm Animal Welfare Council, which has long argued for the practice to end."
Citera
2012-10-24, 15:38
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Nu handlade det om en antik studie från 1978, som dessutom inte verkar vara seriös. Modern studie visar motsatsen.

"Ahmed Ghanem, a halal slaughterman based in New Zealand, says that blood doesn't drain properly from stunned animals, although this has been countered by recent research at the University of Bristol in the UK.

Ghanem cites a 1978 study relying on EEG measurements led by Wilhelm Schulze of the University of Hanover, Germany, apparently concluding that halal slaughter was more humane than slaughter following stunning. But Schulze himself, who died in 2002, warned in his report that the stunning technique may not have functioned properly."

http://www.newscientist.com/article/dn17972-animals-feel-the-pain-of-religious-slaughter.html

Från samma artikel (från 2009)

"Brain signals have shown that calves do appear to feel pain when slaughtered according to Jewish and Muslim religious law, strengthening the case for adapting the practices to make them more humane.

"I think our work is the best evidence yet that it's painful," says Craig Johnson, who led the study at Massey University in Palmerston North, New Zealand.

Johnson summarised his results last week in London when receiving an award from the UK Humane Slaughter Association. His team also showed that if the animal is concussed through stunning, signals corresponding to pain disappear.

The findings increase pressure on religious groups that practice slaughter without stunning to reconsider. "It provides further evidence, if it was needed, that slaughtering an animal without stunning it first is painful," says Christopher Wathes of the UK Farm Animal Welfare Council, which has long argued for the practice to end."

Jeje, halalslakt är i varje fall inte värre än vanlig slakt. De ligger på samma nivå enligt mig.
Citera
2012-12-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
I den här typen av diskussioner är det ganska intressant att det ofelbart kommer en massa muppar och ska maskera sin främlingsfientlighet till att de värnar om djuren, när samma människor i 99 fall av 100 ALDRIG skulle kunna tänka sig att äta vegetariskt av etiska skäl.

Det är en stor skillnad på att äta djur och plåga djur till döds. Om vi pratar om mitt eget liv så skulle jag inte ha så mycket emot att dö, men jag skulle ha väldigt mycket emot att plågas till döds. Människan är en allätare och det hör till vår natur att äta djur, men inte att plåga dem. Givetvis råkar jag vara lite främlingsfientlig men när det gäller halalslaktsfrågan så är jag emot det endast på grund utav moraliska skäl.
Citera
2012-12-31, 01:50
Avslutad
Kan nästan svära på att jag sett debatter som "Snart serverar de väl halalslaktade djur i skolorna också. - Äh Sluta vara så paranoid, det kommer aldrig att ske".
Citera
2013-06-12, 07:18
Medlem
JumpingJacks avatar
Nu går det att komma runt serveringen av halalslaktat kött i skolmatsalen.

Citat:
När de andra barnen äter thailändsk kyckling i skolan, går Anette Gustawssons söner till köket och hämtar svenska filéer. Hon har nämligen lyckats driva igenom att barnen ska få mat producerad enligt de hållbarhetskrav som Miljöstyrningsrådet har tagit fram.

Citat:
De får nu av etiska skäl mat producerad i enlighet med de hållbarhetskrav som Miljöstyrningsrådet har tagit fram. I princip blir det samma sak som att köttet är svenskt.

– Om det finns en tysk leverantör som kan uppfylla kriterierna kan det ju bli så. Men då har vi i alla fall kommit en bit på väg, menar Anette Gustawsson.

http://www.lantbruk.com/lantbruk/anette-fick-skolan-att-klassa-blagult-som-specialkost

Mycket intressant och glädjande nyhet! Jag uppmanar alla föräldrar som har barn i skolan att försöka sig på detsamma. Främst av etiska skäl, men även för att det ska bli besvärligt för kommunerna. Det ska inte gå att börja smygservera halalslaktat kött från Europa för att det är billigt och för att slippa gnäll från muslimer.
Kräv svenskt kött som specialkost!
Senast redigerad av JumpingJack 2013-06-12 kl. 07:21.
Citera
2013-10-19, 14:12
Medlem
Heruls avatar
De stackars barnen i Svedala får inget alternativ till halalkyckling.
Barnen får inte ha avslutningar i kyrkan längre för att man inte vill pracka på någon kristendom men att tvingas äta islamslaktat kött är okej!?

Sinnessjukt! En sån pisskommun!

http://www.skanskan.se/article/20131019/SVEDALA/131019238/1021/-/halalkyckling-tas-inte-bort-ur-skolmaten-
Citera
2013-10-19, 14:17
Medlem
DIdes avatar
Eftersom jag tar avstånd från religion så skulle jag riva upp ganska rejält om mina barn serverades välsignat kött eller andra matvaror. Det är som att tvinga i muslimer gris eller oblater. Skulle det tillåtas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in