2012-10-10, 13:46
Medlem
megablast1s avatar
Hej

Jag brukar ofta skicka rekommenderat brev och då får jag ett kvitto där det står

Moms 0:-
Netto 72:-
Brutto 72:-
Total 72:-

Det är alltså inte avdragsgillt när man betalar för frimärkena som sätts på?

På skatteverket sa dom - för att du ska kunna dra av momsen, så måste moms finnas på kvittot.

Nån som har erfarenhet av detta?
Citera
2012-10-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megablast1
Hej

Jag brukar ofta skicka rekommenderat brev och då får jag ett kvitto där det står

Moms 0:-
Netto 72:-
Brutto 72:-
Total 72:-

Det är alltså inte avdragsgillt när man betalar för frimärkena som sätts på?

På skatteverket sa dom - för att du ska kunna dra av momsen, så måste moms finnas på kvittot.

Nån som har erfarenhet av detta?

nu posten.se nere men om man googlar och tittar på cachade sidor så är rek en tilläggstjänst som kostar 60 kr och att moms ingår med 25%.

jag tror att någon blåser dej på momsen. skickar du på posten eller på ett serviceställe?
Citera
2012-10-10, 14:55
Medlem
De slår troligen in det fel i kassan. Ska slås på frimärken och inte posttjänst. Det är ju frimärken som sätts på och som du betalar för och dessa är det ju moms på.
Citera
2012-10-11, 16:08
Medlem
megablast1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffPaffPuff
De slår troligen in det fel i kassan. Ska slås på frimärken och inte posttjänst. Det är ju frimärken som sätts på och som du betalar för och dessa är det ju moms på.

aha ok, men då borde jag ju kunna gå tillbaks med mina kvitton och be dem skriva på moms, det borde väl funka?
Citera
2012-10-11, 16:18
Medlem
Citat:
aha ok, men då borde jag ju kunna gå tillbaks med mina kvitton och be dem skriva på moms, det borde väl funka?

ja, dels momssats i % ( dvs 25% ) och dels momsbelopp. det är viktigt att båda står på kvittot.

länk till prislista som visar att det är moms på rek.

http://services3.posten.se/ptm/bin/p...tid=0000.11931
Citera
2012-10-12, 11:34
Medlem
Bongomans avatar
Vilka luffare går du till? En arab på hörnan? Han tjänar grova pengar på detta i och med att han behöver inte momsa på dina pengar medan fakturan (eg. avräkning) från posten har 72:- inkl moms. Han trycker 20% obeskattat direkt i fickan.
Citera
2012-10-12, 23:53
Medlem
Citat:
Det hjälper nog inte för bokföringen att de bara skriver till moms. Är det ett seriöst postombud borde de göra en retur på posttjänsten och slå in det rätt som frimärken.
Citera
2012-10-13, 06:27
Medlem
Bairuilongs avatar
Jag tycker mig ha en minnesbild av att även jag reflekterat över detta.

Om jag kommer ihåg rätt så fick man dels ett "vanligt" kvitto som kom från kassaapparaten och där var momsen specad på ett riktigt vis, och utöver detta fick man ett utskrivet A4 med uppgifter om min försändelse och där jag vill minnas att momsen var redovisad "0" likt TS beskriver det.

Häfta ihop kassa-kvittot med A4-utskriften så blir det en fullständig verifikation.

Om man ska våga sig på en gissning så kan fenomenet bero på att det inte var helt lätt att slå ihop Postens system med ombudets, och detta är en bieffekt.

Mvh
Citera
2012-10-13, 07:56
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Jag tycker mig ha en minnesbild av att även jag reflekterat över detta.

Om jag kommer ihåg rätt så fick man dels ett "vanligt" kvitto som kom från kassaapparaten och där var momsen specad på ett riktigt vis, och utöver detta fick man ett utskrivet A4 med uppgifter om min försändelse och där jag vill minnas att momsen var redovisad "0" likt TS beskriver det.

Häfta ihop kassa-kvittot med A4-utskriften så blir det en fullständig verifikation.

Om man ska våga sig på en gissning så kan fenomenet bero på att det inte var helt lätt att slå ihop Postens system med ombudets, och detta är en bieffekt.

Mvh

Jag har också funderat på det och din förklaring låter rimlig.

Kom att tänka på att när man köper kontantkort till mobilen så står det sedan ett par år tillbaka inte någon moms på kvittot. Detta för att man med mobilen numera bl a kan köpa bussbiljetter med sms och då är det 6% moms istället för 25% som det är när man ringer. Som jag har förstått det skall man när man bokför inköp av kontankort göra en uppskattning vad man kommer att använda det till och bokföra momsen därefter. I det här fallet skulle man alltså kunna bokföra moms trots att det står 0% moms på kvittot.
Citera
2012-10-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Jag har också funderat på det och din förklaring låter rimlig.

Kom att tänka på att när man köper kontantkort till mobilen så står det sedan ett par år tillbaka inte någon moms på kvittot. Detta för att man med mobilen numera bl a kan köpa bussbiljetter med sms och då är det 6% moms istället för 25% som det är när man ringer. Som jag har förstått det skall man när man bokför inköp av kontankort göra en uppskattning vad man kommer att använda det till och bokföra momsen därefter. I det här fallet skulle man alltså kunna bokföra moms trots att det står 0% moms på kvittot.

du får aldrig skriva dit momsen själv...
Citera
2012-10-13, 11:42
Medlem
MrWins avatar
Såg att problemet diskuterats tidigare:
https://www.flashback.org/t1025137
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem