Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Jag tycker mig ha en minnesbild av att även jag reflekterat över detta.
Om jag kommer ihåg rätt så fick man dels ett "vanligt" kvitto som kom från kassaapparaten och där var momsen specad på ett riktigt vis, och utöver detta fick man ett utskrivet A4 med uppgifter om min försändelse och där jag vill minnas att momsen var redovisad "0" likt TS beskriver det.
Häfta ihop kassa-kvittot med A4-utskriften så blir det en fullständig verifikation.
Om man ska våga sig på en gissning så kan fenomenet bero på att det inte var helt lätt att slå ihop Postens system med ombudets, och detta är en bieffekt.
Mvh
Jag har också funderat på det och din förklaring låter rimlig.
Kom att tänka på att när man köper kontantkort till mobilen så står det sedan ett par år tillbaka inte någon moms på kvittot. Detta för att man med mobilen numera bl a kan köpa bussbiljetter med sms och då är det 6% moms istället för 25% som det är när man ringer. Som jag har förstått det skall man när man bokför inköp av kontankort göra en uppskattning vad man kommer att använda det till och bokföra momsen därefter. I det här fallet skulle man alltså kunna bokföra moms trots att det står 0% moms på kvittot.