2012-10-10, 12:38
Medlem
Efter att i princip ha varit borta i några år så tycks det ha återkommit. Det har blivit standard att folk plockar ut diverse bokstäver ur namn (främst i brottsrelaterade trådar) och ersätter dessa med *#€%&%" eller liknande.

Jag undrar, är detta någon regel som gäller, som jag inte hittat information om? Eller gör folk det för att dom vill vara lite speciella. Jag kan inte se någon annan förklaring.
Ta det här exemplet:
https://www.flashback.org/sp39761326

Vad är syftet här med att sätta in €€%#/&#&"@ etc.. i namnen? Kan någon förklara det? När man i samma post en bit längre ner ger en förklaring på vad varje symbol innebär för bokstav.

Om detta inte är ett krav från forumets ledning tycker jag det här tramset ska upphöra.
Citera
2012-10-10, 12:48
Medlem
Ehfraims avatar
Detta görs för att undvika att sökmotorer indexerar deras namn, och får träff på namnen här på FB. Om man nämner något namn, som sedan visas vara inkorrekt, vill inte denna personen hängas ut i onödan. Därav använder man specialtecken för att "skydda" namnen.
Citera
2012-10-10, 12:48
Medlem
Ipwnualls avatar
Kan ju vara av respekt? I många A & B trådar så kommer det fram et antal oskyldiga namn innan man hittar förrövaren. Kan ju inte vara särskilt kul för jörgen jönsson när hans blivande arbetsgivare googlar hans namn och kommer fram till tråden "vem är pedofilen i hässleholm?"
Citera
2012-10-10, 12:49
Moderator
^Eazs avatar
Finns lite trådar om detta: förbjudet att skriva personers namn?

Jag tycker maskningen är bra, speciellt när det ofta är rena spekulationer i början av trådarna.

Tänk dig själv om någon skriver ut ditt namn i låt oss säga en mordtråd, våldtäktstråd eller pedofilitråd.

Efter 3-4 sidor visar det sig att du inte har något med dådet att göra, men om någon googlar ditt namn (t.ex en blivande arbetsgivare eller liknande), så kommer den tråden komma upp. Den blivande arbetsgivaren kommer säkert inte söka igenom 50 sidor för att se saningen, utan det räcker nog med att ditt namn syns där för att denna ska få en felaktig bild av dig.

Därför tycker jag att maskningen är bra att ha så länge det bara är spekulationer.

Edit: Blev fan pucktrea medans man skrev inlägget.
Citera
2012-10-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwnuall
Kan ju vara av respekt? I många A & B trådar så kommer det fram et antal oskyldiga namn innan man hittar förrövaren. Kan ju inte vara särskilt kul för jörgen jönsson när hans blivande arbetsgivare googlar hans namn och kommer fram till tråden "vem är pedofilen i hässleholm?"
Respektargumentet köper jag inte alls. Skulle man ha respekt för de inblandade skulle inte namnen skrivas ut.
Citera
2012-10-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Finns lite trådar om detta: förbjudet att skriva personers namn?

Jag tycker maskningen är bra, speciellt när det ofta är rena spekulationer i början av trådarna.

Tänk dig själv om någon skriver ut ditt namn i låt oss säga en mordtråd, våldtäktstråd eller pedofilitråd.

Efter 3-4 sidor visar det sig att du inte har något med dådet att göra, men om någon googlar ditt namn (t.ex en blivande arbetsgivare eller liknande), så kommer den tråden komma upp. Den blivande arbetsgivaren kommer säkert inte söka igenom 50 sidor för att se saningen, utan det räcker nog med att ditt namn syns där för att denna ska få en felaktig bild av dig.

Därför tycker jag att maskningen är bra att ha så länge det bara är spekulationer.

Edit: Blev fan pucktrea medans man skrev inlägget.
tack för länken till den andra tråden
Citera
2012-10-10, 13:21
Moderator
blomvattnares avatar
Eaz förklarade väldigt bra och det är bara att instämma.
Det är ju inte bara eventuella brottslingars namn som publiceras. Det kan även vara grannar, syskon och alla möjliga.

I reglerna finns en rekommendation:

Citat:
Var försiktig med personuppgifter. När icke offentliga personer utsättas för andras missaktning så bör man överväga att delvis maskera personuppgifterna, där en stjärna ersätter minst en bokstav alternativt siffra i varje del. Gör en intresseavvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot motstående intressen som informations- och yttrandefriheten.
Citera
2012-10-10, 15:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Som ni märker på regeln så gäller anbefallen försiktighet med namn främst där någon riskerar att utsättas för andras missaktning.

Man bör inte överanvända censurstjärnorna heller, då det inte är nödvändigt.
Citera
2012-10-10, 22:53
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
Respektargumentet köper jag inte alls. Skulle man ha respekt för de inblandade skulle inte namnen skrivas ut.
Fast nu sades det inget om respekt för de inblandade, utan respekt för de som ev INTE är det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in