2012-04-09, 17:32
Medlem
pederastens avatar
i det här inlägget
https://www.flashback.org/sp36701910
så har nån moderator gått in och ändrat i inlägget och av någon anledning bytt ut en massa bokstäver mot stjärnor i folks namn.

jag undrar helt enkelt varför och om det är något som ska göras eller iaf uppmuntras av moderatorerna?

jag tycker det är att överdriva och framförallt onödig censur.

nu kanske man kan tycka at tjag borde ha tagit det i pm med aktuell moderator, men då hen inte hade vett nog att skriva under med sitt nick så är det hyfsat svårt. men framförallt så tycker jag det är en viktig principdiskussion som inte endast ska handla om just den där tråden och just det där inlägget.
Citera
2012-04-09, 17:36
Medlem
Jag antar att det har med att göra att Flashback skulle kunna få juridiska svårigheter annars.
Citera
Medlem
Fromlandss avatar
Det handlar om spekulationer om namn och då kan det vara olämpligt att outa oskyldiga.
Google går på antalet sökningar/lästa sidor där namnen förekommer så det kan inte vara kul att det dyker upp artiklar som misstänkliggör personer då någon googlar deras namn.
Kan varit mods tanke.
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
i det här inlägget
https://www.flashback.org/sp36701910
så har nån moderator gått in och ändrat i inlägget och av någon anledning bytt ut en massa bokstäver mot stjärnor i folks namn.

jag undrar helt enkelt varför och om det är något som ska göras eller iaf uppmuntras av moderatorerna?

jag tycker det är att överdriva och framförallt onödig censur.

nu kanske man kan tycka at tjag borde ha tagit det i pm med aktuell moderator, men då hen inte hade vett nog att skriva under med sitt nick så är det hyfsat svårt. men framförallt så tycker jag det är en viktig principdiskussion som inte endast ska handla om just den där tråden och just det där inlägget.
Längst ner i inlägget står det senast redigerad av ...........
Citera
2012-04-09, 17:37
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Om skälet är att hindra indexering av Google, så räcker det ju faktiskt med EN stjärna i för- ELLER efternamn.
Personligen anser jag att det borde vara skottpengar på dem som ersätter en massa bokstäver i namnen med stjärnor, så att det blir någon fjantig bokstavsgissningslek för oss andra.
Citera
2012-04-09, 17:38
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Längst ner i inlägget står det senast redigerad av ...........

haha, va fan.
ja, men principfrågan kvarstår iaf.
Citera
2012-04-09, 17:39
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Det handlar om spekulationer om namn och då kan det vara olämpligt att outa oskyldiga.
Google går på antalet sökningar/lästa sidor där namnen förekommer så det kan inte vara kul att det dyker upp artiklar som misstänkliggör personer då någon googlar deras namn.
Kan varit mods tanke.

ja, det fattar väl vem som helst. men eftersom det finns ganska precis 456 783 andra inlägg där det sker samma sak utan att namnen censureras så ser inte jag att det är ett argument. om det nu inte har skett en regel/praxis-ändring nyligen.
Citera
2012-04-09, 17:43
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
haha, va fan.
ja, men principfrågan kvarstår iaf.
Ja, förlåt. Jag kunde inte motstå.

-----------------------------------

Ur reglerna:

Citat:
Var försiktig med personuppgifter. När icke offentliga personer utsättas för andras missaktning så bör man överväga att delvis maskera personuppgifterna, där en stjärna ersätter minst en bokstav alternativt siffra i varje del. Gör en intresseavvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot motstående intressen som informations- och yttrandefriheten.

I vissa fall kan det vara väldigt bra med maskningar. Namn publiceras på tok för lättvindigt ibland, och dessa namn hittas sedan via Google. Det är långt ifrån säkert att den googlande (t.ex en ev. arbetsgivare) läser färdigt tråden och därmed kanske denne missar att uthängningen var felaktig.
Citera
2012-04-09, 17:44
Medlem
KallePaHedens avatar
Men ser du inte vikten av att sätta stjärnor på namnen själv???? De är antagligen bara misstänkta, och inte dömda, för något och ska inte outas då heller.

Tänk detta scenario. Du blir på något sätt misstänkt, av en flashbackare, för att vara involverad i en våldtäkt som du är HELT oskyldig till. Sen börjar denna snubbe starta trådar där denna våldtäkt diskuteras flitigt och ditt namn dyker dessutom upp i den helt ocensurerat. Sen när du googlar ditt namn så är det den tråden som dyker upp längst upp i resultaten. Trots att du är oskyldig.

See what I meen?
Citera
2012-04-09, 17:45
Medlem
pederastens avatar
ja, skribenten bör överväga att maskera namnet enligt reglerna. jag kan däremot inte se att det ingår i moderatorernas uppgift att bestämma att användarna har gjort fel när de har tagit sitt beslut att maska eller inte maska.
Citera
2012-04-09, 17:48
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Men ser du inte vikten av att sätta stjärnor på namnen själv???? De är antagligen bara misstänkta, och inte dömda, för något och ska inte outas då heller.

Tänk detta scenario. Du blir på något sätt misstänkt, av en flashbackare, för att vara involverad i en våldtäkt som du är HELT oskyldig till. Sen börjar denna snubbe starta trådar där denna våldtäkt diskuteras flitigt och ditt namn dyker dessutom upp i den helt ocensurerat. Sen när du googlar ditt namn så är det den tråden som dyker upp längst upp i resultaten. Trots att du är oskyldig.

See what I meen?

men vad jag ser vikt i eller inte spelar ingen jävla roll.
vad som däremot spelar roll är att det har skrivits en miljard inlägg tidigare där folks hängs ut utan att moderatorerna lägger in några jävla stjärnor.

see what i meAn?
Citera
2012-04-09, 17:49
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradMedborgare
Om du skriver en användares namn så strider det mot anonymitets- och integritetsstadgan på Flashback, vilket kan resultera i avstängning.
Nej det gör det inte alls. Varför uttalar du dig stensäkert om saker du inte vet ett dugg om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in