2012-10-10, 10:18
Medlem
Hej,

År 2010 sålde jag några aktier med förlust. När jag sedan deklarerade 2011 "tänkte jag inte på" (var nybörjare då och hade inte så stor koll på hur den biten fungerade ) att jag kunde använda 70% av förlusterna för att reducera inkomstskatt. Är detta något man kan göra i efterhand? :/

Fan vet att det är en dum fråga men måste ändå kolla, har kollat på google efter svar utan framgång.

Tack.
Citera
2012-10-10, 10:19
Medlem
Ja.
Citera
2012-10-10, 11:00
Medlem
JackBs avatar
Det går att korrigera sin deklaration ända upp till fem år efteråt om jag inte missminner mig helt!
Citera
2012-10-10, 11:43
Medlem
Fyfan vad coolt

EDIT: Btw, dessa aktier hade jag i en kapitalförsäkring. Det spelar la ingen roll?
Senast redigerad av starchen 2012-10-10 kl. 11:54.
Citera
2012-10-10, 12:00
Medlem
CheapAlerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starchen
Fyfan vad coolt

EDIT: Btw, dessa aktier hade jag i en kapitalförsäkring. Det spelar la ingen roll?

Du kan inte kvitta förlust(eller vinst) i en kapitalförsäkring.
Citera
2012-10-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CheapAlert
Du kan inte kvitta förlust(eller vinst) i en kapitalförsäkring.

ohh
Citera
2012-10-10, 15:55
Medlem
Husings avatar
Har du sålt aktier i en vanlig depå/VP-konto så rapporteras detta till Skatteverket, och försäljningen syns därmed i deklarationen (man skall endast fylla i vad man en gång gav för dem). Man glömmer därför inte gärna att deklarera försäljningar, och eventuella förluster kvittas per automatik mot andra inkomster (iallafall om man deklarerar på Internet).

Säljer du aktier som finns i en kapitalförsäkring eller på ett investeringssparkonto deklarerar du inte detta, eftersom depåns själva totalvärde (och insättningar) istället schablonbeskattas varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in