2012-10-10, 01:56
Medlem
Descends avatar
Jag har mumsat lithium i 4-ish år nu, och alltid tagit alla tabletter på en och samma gång, på kvällen.
En ny snubbe-som-ska-veta-saker jag träffade igår sa att jag borde sprida ut dosen över dagen så att tabletterna "inte ger allt påslag under natten".

Jag har inte hört om detta eller fått det rådet av någon av mina tidigare läkare.. någon som har egen erfarenhet av detta?
Ni som äter lithium, hur tar ni era tabletter?
Citera
2012-10-10, 19:29
Medlem
lithionits avatar
har icke litium själv, men hela poängen med att ta det på kvällen är för att det är väldigt sederande (för det mesta).
Dessutom så är det för att man ska kunna mäta litiumhalterna på morgonen (det är då det är viktigt att man ligger inom rätt nivåer) det är standard.

Men rent farmakokinetiskt känns det som att det vore mycket bättre att hålla en mer jämn koncentration och effekt under dagen.
Citera
2012-10-10, 21:58
Medlem
Man ska ta helst ta dom i 12h intervaller, pga blodkoncentrationen.
Citera
2012-10-10, 22:18
Medlem
Descends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
har icke litium själv, men hela poängen med att ta det på kvällen är för att det är väldigt sederande (för det mesta).
Dessutom så är det för att man ska kunna mäta litiumhalterna på morgonen (det är då det är viktigt att man ligger inom rätt nivåer) det är standard.

Men rent farmakokinetiskt känns det som att det vore mycket bättre att hålla en mer jämn koncentration och effekt under dagen.

Har aldrig hört att litium ska vara sederande, aldrig upplevt det heller. Det var något nytt, men det påverkar säkert alla olika..

Citat:
Ursprungligen postat av snigelfalafel
Man ska ta helst ta dom i 12h intervaller, pga blodkoncentrationen.

Det kan jag förstå.. Men är detta något nytt? Eftersom jag inte hört det av någon av de bipolär-kunniga (?) läkare jag haft genom åren..
Citera
2012-10-17, 23:18
Medlem
Herr Reporters avatar
Morgon och kväll är det vanligaste (dosen brukar skrivas ut 1+0+2 tex) och brukar räcka bra för de allra flesta. Äter man vanliga Lithionit som är en depotablett kan man komma undan med att ta hela dosen till kvällen men det brukar inte vara rekommenderat ändå.

Man är snällare mot sina njurar om man sprider ut dosen, men eftersom Lithionit är en depåberedning som redan nämnt så utsöndras det långsammare och jämnare än licensalternativen.
Har man litium förskrivet på licens (litarex eller litiumkarbonat) är dosering morgon och kväll ett måste dock och helst gärna utspritt på 3-4 dostillfällen totalt. Dessa preparat tas upp fort och kan ge för höga litiumtoppar i blodet om hela dygnsdosen tas vid ett tillfälle. Det skadar njurarna på sikt.
De utsöndras fortare också vilket kan ge svängigare humör för känsliga personer om de inte sprider ut dosen.

Blodproverna som tas med jämna mellanrum ska alltid tas ca 12 timmar (plusminus 30 min) efter senaste dosen, vilket lämpligen blir efter kvällsdosen men innan morgondosen. Detta är inget nytt påfund alls utan sättet man gjort på sålänge teknik funnits.

Och sederande är inget jag heller hört talas om eller upplevt. På sikt kan litium ge förbättrad sömnkvalité men inte märkbart direkt vid dostillfället.
Citera
2012-10-17, 23:25
Medlem
Descends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Reporter
Morgon och kväll är det vanligaste (dosen brukar skrivas ut 1+0+2 tex) och brukar räcka bra för de allra flesta. Äter man vanliga Lithionit som är en depotablett kan man komma undan med att ta hela dosen till kvällen men det brukar inte vara rekommenderat ändå.

Man är snällare mot sina njurar om man sprider ut dosen, men eftersom Lithionit är en depåberedning som redan nämnt så utsöndras det långsammare och jämnare än licensalternativen.
Har man litium förskrivet på licens (litarex eller litiumkarbonat) är dosering morgon och kväll ett måste dock och helst gärna utspritt på 3-4 dostillfällen totalt. Dessa preparat tas upp fort och kan ge för höga litiumtoppar i blodet om hela dygnsdosen tas vid ett tillfälle. Det skadar njurarna på sikt.
De utsöndras fortare också vilket kan ge svängigare humör för känsliga personer om de inte sprider ut dosen.

Blodproverna som tas med jämna mellanrum ska alltid tas ca 12 timmar (plusminus 30 min) efter senaste dosen, vilket lämpligen blir efter kvällsdosen men innan morgondosen. Detta är inget nytt påfund alls utan sättet man gjort på sålänge teknik funnits.

Och sederande är inget jag heller hört talas om eller upplevt. På sikt kan litium ge förbättrad sömnkvalité men inte märkbart direkt vid dostillfället.

Tack för ett bra och uttömmande svar! Märkligt att ingen tidigare ordinerat dosintag två gånger per dag om det är optimalt. Well, nu vet jag.
Citera
2012-10-25, 21:17
Medlem
Hur många tabletter tar du? Hur ligger ditt värde?

Jag har 6 tabletter om dagen, skulle jag ta alla på en gång så skulle mitt värde skjuta i höjden. Det finns risk för förgiftning av för höga värden. Låter väldigt konstigt att ingen läkare har sagt eller skrivit i ordnationen att du ska ta dosen 2 ggr om dagen. Känns tom som ett tjänstefel.
Citera
2012-10-25, 22:59
Medlem
Descends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feilong
Hur många tabletter tar du? Hur ligger ditt värde?

Jag har 6 tabletter om dagen, skulle jag ta alla på en gång så skulle mitt värde skjuta i höjden. Det finns risk för förgiftning av för höga värden. Låter väldigt konstigt att ingen läkare har sagt eller skrivit i ordnationen att du ska ta dosen 2 ggr om dagen. Känns tom som ett tjänstefel.

Jag är just höjd till 4, dvs 2+2. Värdet är under förändring därför.

Innan har jag ju tagit 4 pang bom, har haft flera läkare som okej'at. De jag har nu reagerade dock och är rätt undrande om huruvida det kommer sig..
Citera
2012-10-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Descend
Jag är just höjd till 4, dvs 2+2. Värdet är under förändring därför.

Innan har jag ju tagit 4 pang bom, har haft flera läkare som okej'at. De jag har nu reagerade dock och är rätt undrande om huruvida det kommer sig..

Rätt lustigt att ingen har reagerat. Tycker det är tjänstefel. Har svårt att tro att flera läkare inte skulle veta att Litium har tas två ggr dagen.

Du borde ha haft högre värde är vad du skulle ha haft om du tog dem två ggr om dagen.
Citera
2012-10-26, 00:46
Medlem
Descends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feilong
Rätt lustigt att ingen har reagerat. Tycker det är tjänstefel. Har svårt att tro att flera läkare inte skulle veta att Litium har tas två ggr dagen.

Du borde ha haft högre värde är vad du skulle ha haft om du tog dem två ggr om dagen.

Det intressant är att de som nu tycker att det är konstigt att jag inte haft det uppdelat förr, är samma avdelning som jag varit knuten till i 1½ år. Som inte reagerat på en dagsdos, varken när jag sagt det eller vid blodprov (som visst varit bra..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in