2012-10-09, 17:50
Medlem
TablettMaskins avatar
86 400 sekunder p ett dygn, 24 vrdefulla timmar samt ett liv.
Allt detta jvla snack om att leva i nuet, nr man lser hur folk resonerar kring det s r det ju som vilket uttryck som helst. MAN kan inte leva i nuet, man skulle gra det man mr allra bst av sina vakna timmar. Men nej man tnker framt och har moral. Leva som denna var ens sista, jo d skulle jag d fan inte sitta och tnka att jag har jobb imorgon fr att spara till en resa. Jag skulle kpa droger dra ver en brud och maximera/massera varenda cell ut till det ultimata. Hela uttrycket r s betydelselst och folk som pstr att de lever efter detta motto r lika paja dem.
Man vill grna tro att man lever i nuet eller har mjligheten till det, men det gr fan inte. Fr 96% av ditt liv bestr utav att steppa framt.

Ngon som kan frklara innebrden av uttrycket? Man fr ju tolka det hur man vill. Vad betyder det fr just DIG?.
Citera
2012-10-09, 17:54
Medlem
kunglighetens avatar
Det r vl ungefr som fnga dagen, att man inte bara ska lnkta efter ngot annat, utan njuta fr stunden
Citera
2012-10-09, 18:20
Medlem
sannkunskaps avatar
Det handlar om att vara medveten i dig sjlv. Vad knner du just nu? Vad tnker du just nu? Det r genom att acceptera av vi har alla dessa obehagliga tankar och knslor som vi kan brja slppa dom. Inte som nu nr vi flyr frn dom.

Jag rekommenderar dig att lsa Eckhart Tolles Power of Now eller Lev livet fullt ut.
Citera
2012-10-09, 18:37
Medlem
TablettMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungligheten
Det r vl ungefr som fnga dagen, att man inte bara ska lnkta efter ngot annat, utan njuta fr stunden
Haha ja men hur ska man njuta utav en stund man inte njuter av? Ska man uppskatta minsta lilla detalj i livet.
"h jvlar bara 7h tills jag slutar, tnk p stackars Adam som r handikappad han hade lskat att jobba hr". Drar det jvligt hrt men ni frstr vart jag vill komma.
Citera
2012-10-09, 18:40
Medlem
TablettMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Det handlar om att vara medveten i dig sjlv. Vad knner du just nu? Vad tnker du just nu? Det r genom att acceptera av vi har alla dessa obehagliga tankar och knslor som vi kan brja slppa dom. Inte som nu nr vi flyr frn dom.

Jag rekommenderar dig att lsa Eckhart Tolles Power of Now eller Lev livet fullt ut.

r vldigt medveten om mina tankar och resonemang med mig sjlv( om man kan kalla det s?).
Citera
2012-10-09, 18:45
Medlem
egon02362s avatar
Den pong uttryck som "lev i nuet", "fnga dagen" och dylikt har i mitt tycke r att vra (tminstone mina) tankebanor ltt cementeras i att bara planera infr morgondagen (en extrem) och dessa uttryck agerar i sin kontrast som pminnelser om den lsningen. Uttrycken i sig r i min tolkning iofs. en slags hedonistisk extrem och likt mina cementerade tankegngar om morgondagen lika destruktiva. En aristotelisk medelvgslra tycks enligt mig vara en smart vg att g.
Citera
2012-10-10, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungligheten

Menar du "lngta efter" ngot annat, eller menar du "lnka till" ngot annat?

Jag ska nedan anta att du menar "lngta efter".
"utan njuta fr stunden"?
Om man njuter fr stunden lngtar man inte till ngot annat.
Om man lngtar till ngot annat, gr man det drfr att man lider fr stunden (lider av, om inte annat, njutandets frnvaro).

"Grip dagen" br allts tolkas som att man br lida fr stunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in