2012-10-09, 17:50
Medlem
TablettMaskins avatar
86 400 sekunder på ett dygn, 24 värdefulla timmar samt ett liv.
Allt detta jävla snack om att leva i nuet, när man läser hur folk resonerar kring det så är det ju som vilket uttryck som helst. MAN kan inte leva i nuet, man skulle göra det man mår allra bäst av sina vakna timmar. Men nej man tänker framåt och har moral. Leva som denna var ens sista, jo då skulle jag då fan inte sitta och tänka att jag har jobb imorgon för att spara till en resa. Jag skulle köpa droger dra över en brud och maximera/massera varenda cell ut till det ultimata. Hela uttrycket är så betydelselöst och folk som påstår att de lever efter detta motto är lika paja dem.
Man vill gärna tro att man lever i nuet eller har möjligheten till det, men det går fan inte. För 96% av ditt liv består utav att steppa framåt.

Någon som kan förklara innebörden av uttrycket? Man får ju tolka det hur man vill. Vad betyder det för just DIG?.
Citera
2012-10-09, 17:54
Medlem
kunglighetens avatar
Det är väl ungefär som fånga dagen, att man inte bara ska länkta efter något annat, utan njuta för stunden
Citera
2012-10-09, 18:20
Medlem
sannkunskaps avatar
Det handlar om att vara medveten i dig själv. Vad känner du just nu? Vad tänker du just nu? Det är genom att acceptera av vi har alla dessa obehagliga tankar och känslor som vi kan börja släppa dom. Inte som nu när vi flyr från dom.

Jag rekommenderar dig att läsa Eckhart Tolles Power of Now eller Lev livet fullt ut.
Citera
2012-10-09, 18:37
Medlem
TablettMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungligheten
Det är väl ungefär som fånga dagen, att man inte bara ska länkta efter något annat, utan njuta för stunden
Haha ja men hur ska man njuta utav en stund man inte njuter av? Ska man uppskatta minsta lilla detalj i livet.
"åh jävlar bara 7h tills jag slutar, tänk på stackars Adam som är handikappad han hade älskat att jobba här". Drar det jävligt hårt men ni förstår vart jag vill komma.
Citera
2012-10-09, 18:40
Medlem
TablettMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Det handlar om att vara medveten i dig själv. Vad känner du just nu? Vad tänker du just nu? Det är genom att acceptera av vi har alla dessa obehagliga tankar och känslor som vi kan börja släppa dom. Inte som nu när vi flyr från dom.

Jag rekommenderar dig att läsa Eckhart Tolles Power of Now eller Lev livet fullt ut.

Är väldigt medveten om mina tankar och resonemang med mig själv( om man kan kalla det så?).
Citera
2012-10-09, 18:45
Medlem
egon02362s avatar
Den poäng uttryck som "lev i nuet", "fånga dagen" och dylikt har i mitt tycke är att våra (åtminstone mina) tankebanor lätt cementeras i att bara planera inför morgondagen (en extrem) och dessa uttryck agerar i sin kontrast som påminnelser om den låsningen. Uttrycken i sig är i min tolkning iofs. en slags hedonistisk extrem och likt mina cementerade tankegångar om morgondagen lika destruktiva. En aristotelisk medelvägslära tycks enligt mig vara en smart väg att gå.
Citera
2012-10-10, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungligheten

Menar du "längta efter" något annat, eller menar du "länka till" något annat?

Jag ska nedan anta att du menar "längta efter".
"utan njuta för stunden"?
Om man njuter för stunden längtar man inte till något annat.
Om man längtar till något annat, gör man det därför att man lider för stunden (lider av, om inte annat, njutandets frånvaro).

"Grip dagen" bör alltså tolkas som att man bör lida för stunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in