• 1
  • 2
2012-10-09, 17:04
Medlem
http://www.blocket.se/goteborg/Intel...3.htm?ca=2&w=3`

På den länken följer en annons från en person (mailadressen är: b129@telia.com och namnet Eva Karlsson) som alltså säljer datorkomponenter.

Jag tycker annonsen verkar väldigt seriös och vettig och mailkontakten på det stora hela likadan. Det som får mig att ana otyg är att personen är mycket angelägen om sina personuppgifter och sin "integritet". Något telefonnummer går inte att få och ej heller några mer utförliga uppgifter än dom som jag skrivit ovan.

Betalningsmetoden är förskottsbetalning till hennes Nordea-konto och ingenting annat. Hon skickar paketen med Schenker och envisas med att det är bästa lösningen.

Hon(?) bifogar bilder på printscreens från tidigare kunder som tydligen varit väldigt nöjda.

Vad fan ska jag tro? Är i behov av ett liknande paket och tycker priserna ser väldigt bra ut med tanke på att grejerna påstås vara nya och att det dessutom finns en påstådd funktionsgaranti.

Bilderna som hon bifogat avhandlar ärenden som i vissa fall är upp till ett år gamla vilket ger mig känslan av att hon hållit på ett tag med denna försäljning om det nu är så att den verkligen försigår.

Såååå.... hjälp mig! Hur ska jag tänka? Ska jag våga göra en överföring på så mycket som 3000 kronor och hoppas på att allt slutar lyckligt?

Tacksam för hjälp i allmänhet och snabb hjälp i synnerhet!
Citera
2012-10-09, 17:06
Medlem
Sätt aldrig in pengar i förskott till någon du inte känner eller är helt säker på

Att aldrig folk lär sig!!
Citera
2012-10-09, 17:19
Medlem
zipzap68s avatar
I annonsen står det att man kan hämta grejerna, så du kan väl fråga var hon bor.
Citera
2012-10-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zipzap68
I annonsen står det att man kan hämta grejerna, så du kan väl fråga var hon bor.

Scamming 101: Motverka skenet av att du scammar.
Ex: Föreslå alltid avhämtning. Om köpare vill avhämta så avbryt bara kontakten eller skriv "den är såld".
Citera
2012-10-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av five.
Scamming 101: Motverka skenet av att du scammar.
Ex: Föreslå alltid avhämtning. Om köpare vill avhämta så avbryt bara kontakten eller skriv "den är såld".

Precis, det är just detta jag själv befarar... Försöker testa just detta i detta nu. Skrev att jag har en bekant som bor en bit utanför Göteborg (där annonsinnehaverskan huserar) som kan hämta grejerna ikväll alternativt imorgon eftermiddag. Väntar spänt på svar/tystnad.

Den främsta anledningen till att jag startade tråden var nog för att jag ville se om någon annan jävel eventuellt beställt från henne eller känner någon annan som beställt.
Citera
2012-10-09, 17:57
Medlem
watcher1970s avatar
Borde inte den här lösningen vara okay??
https://www.blocket.se/blocketpakete...ketpaketet.htm
Citera
2012-10-09, 21:51
Moderator
Protons avatar
"Om något låter för bra för att vara sant är det troligen det" är ju annars en bra tumregel i dessa fall.
Citera
2012-10-10, 18:19
Medlem
Maackans avatar
Nå hur har det gått?
Citera
2012-10-11, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Nå hur har det gått?

Ja, kommer egentligen ingenstans. Har noterat att personen har sex/sju annonser som hon/han har uppe på Blocket. Alla annonser hänvisar till att hon/han huserar i Göteborg och alla innehåller diverse datorkomponenter. Den tidigaste annonsen är upplagd 4:e oktober och den senaste 9:e.

Har under kvällen kontaktat Blocket angående alla dessa annonser och frågat om dom fått något klagomål överhuvudtaget.

Hon fortsätter dock att insistera på att det går att hämta produkterna om man vill det (så länge man möts upp på öppen plats). Dessutom är hon märkligt "osäljande" i sin stil. Har frågat om råd när det gäller vissa paket och ibland har svaret varit något i stil med "Många har värre grejer än vad dom behöver, jag tycker inte du behöver ta något av dom dyrare moderkorten jag säljer, de är främst till för redigerare och liknande".

Min teori är att personen i fråga är smart nog för att följa exakt dom punkter man bör följa för att verka trovärdig och ärlig. Även spåret med integritetsvikten lyckas personen bra med då många förmodligen sväljer personens vilja att inte pumpa ut en massa personlig information.

Jag spekulerar vidare i att han eller hon har som plan att starta ett gäng annonser inom en kort tidsperiod och lurar så många som möjligt att skicka pengar medan annonserna får vara kvar. När första personen sedan anmäler (som kan vara upp till ett par/tre veckor efter annonsernas start då man gärna väntar någon dag extra på sitt paket innan man anmäler) så stängs annonserna ner och "brottsverkaren" avslutar den sekvensen bedrägerier för att förmodligen fortsätta med samma taktik men eventuellt i en annan bransch inom en viss framtid.

Detta är förstås rena spekulationer men för stunden anser jag risken att dom stämmer som alldeles för stor för att våga överföra några pengar.
Citera
2012-10-14, 14:07
Medlem
Det är fortfarande ingen som har haft någon kontakt med den här människan? Nu har personen förnyat annonserna...
Citera
2012-10-14, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lindiero
Det är fortfarande ingen som har haft någon kontakt med den här människan? Nu har personen förnyat annonserna...
Men för helvetet där kan du ju inte handla det stinker ju scam på långa vägar, handlar du så blir du allt präktigt blåst var så säker.
Citera
2012-10-14, 15:08
Medlem
Under-kovers avatar
Be henne ta en bild på prylarna när hon står brevid dom, för att verifiera att de verkligen är hon måste hon ju såklart hålla upp en skylt där de står något roligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in