2012-10-09, 11:48
Medlem
Herrpalms avatar
Hej,

Jag letar bostad i sthlm just nu. Prio ett är hyreskontrakt men som ni vet är det en jävla pissdjungel att härva runt i.
Därför överväger jag köpalternativet.

Problemet är att under mina tonår misskötte jag min ekonomi och drog på mig ett gäng anmärkningar som ligger kvar idag.
Alla är inte betalda men enligt min budget är allt betalt i vår (mars/april).
jag är mellan 22-27 år gammal.
snittinkomst senaste 12mån på ca 35-40 000kr/mån brutto

Till min fråga:
Om jag har runt 200 000kr kontant och ger mig iväg till banken för att prata lån, vad är mina möjligheter?
Kommer de blankt säga nej? Borde jag vänta tills skulderna är betalda för att påvisa en ”ansvarsvilja”?

Ni med erfarenhet av läget eller har bra koll. Jag tackar er för svar!
Citera
2012-10-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrpalm
Hej,

Jag letar bostad i sthlm just nu. Prio ett är hyreskontrakt men som ni vet är det en jävla pissdjungel att härva runt i.
Därför överväger jag köpalternativet.

Problemet är att under mina tonår misskötte jag min ekonomi och drog på mig ett gäng anmärkningar som ligger kvar idag.
Alla är inte betalda men enligt min budget är allt betalt i vår (mars/april).
jag är mellan 22-27 år gammal.
snittinkomst senaste 12mån på ca 35-40 000kr/mån brutto

Till min fråga:
Om jag har runt 200 000kr kontant och ger mig iväg till banken för att prata lån, vad är mina möjligheter?
Kommer de blankt säga nej? Borde jag vänta tills skulderna är betalda för att påvisa en ”ansvarsvilja”?

Ni med erfarenhet av läget eller har bra koll. Jag tackar er för svar!

dina möjligheter är noll.

använd dina 200.000 kr ( som du har? ) till att betala dina skulder nu istället för att dra på dem ännu längre vilket kostar ränta = bortkastade pengar...
Citera
2012-10-09, 11:56
Medlem
Snösparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach

använd dina 200.000 kr ( som du har? ) till att betala dina skulder nu istället för att dra på dem ännu längre vilket kostar ränta = bortkastade pengar...

+1
DU måste lösa dina skulder hos fogden innan du ens funderar på något annat. När du löst skulderna kan du ju ringa BlueStep.
Citera
2012-10-09, 12:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Amortera av dina dyra lån först... din histora låter inte speciellt sannolik. Du tjänar enormt bra och har fortfarande skulder kvar?
Citera
2012-10-09, 14:16
Medlem
Herrpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach

har bundit en avbetalning utan ränta. Men sätter in extra varje månad och just därför är allting klart i mars/april. De 200 000kr kommer vara mig tillhanda ungefär samma period.
Citera
2012-10-09, 14:18
Medlem
Herrpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
+1
DU måste lösa dina skulder hos fogden innan du ens funderar på något annat. När du löst skulderna kan du ju ringa BlueStep.

Ja det är jag med på, men räcker det med att betala av dom för att ha en liten möjlighet, eller måste de försvinna ur registret också?
För isf sätter jag ju in mina pengar på ett bra konto under preskriberingstiden(?) och låter dessa växa om mina möjligheter ändå är noll under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in