Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-09, 11:03
  #1
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Hej!

Det var tydligen här man skulle anmäla problem med moderatorer om det inte gick att lösa annanledes. Jag har PM:at Admin men inte fått svar på över en vecka och är därför nödgad till att posta här, i enlighet med instruktionerna enligt punkt 3:

https://www.flashback.org/t951568


Situationen är att jag (och förmodligen en hel del andra) haft stora problem med en moderator i skvallerforumet, Schleisen, som missuppfattat sin roll och leker diktator genom att ägna sig åt åsiktsmoderering. I princip kan man bli varnad för vartenda inlägg man gör som "OT" utan motivering oavsett hur relevant det är. Jag har frågat honom om detta I PM men han är arrogant och oseriös i svaren. Bland annat säger han bl.a att man ska "nyktra till", trots att man inte
druckit en droppe och uttryckt sig klart och tydligt. Som skäl till en varning fick jag en gång att jag hade skrivit ett utropstecken(!!) Och det menade han var OT för att jag "skrek och rapade" i forumet. Helt barockt!!! Han har även uppfattningar på vilka synpunkter man ska få
argumentera för att han inte ska radera inlägget och varna trots att yttrandefrihet ska råda här. Tro inte att han är konsekvent heller, inlägg som verkligen är OT och bara rena personangrepp låter han vara kvar trots att de rapporterats. Har frågat honom om detta men då
svarar han fegt nog inte. I stället hämnades han genom att leta upp ett ett gammalt inlägg och varna OT för detta trots att inlägget inte var det och dessutom funnits uppe en längre tid utan att någon annan tyckt att det varit OT. I ett annat fall fick jag en varning för att en annan användare beskyllt mig för att otillbörligen tagit åt mig äran för ett skvaller. Jag förklarade att anklagelsen var felgrundad. Jag blev varnad av Schleisen och fick inlägget raderat omgående. Den andre användaren klarade sig utan åtgärd och fick ha sitt inlägg med beskyllningen kvar. Mao. Ska vi inte ens få diskutera topic på detta forum i Schleisens uppfattning. Vid ett tillfälle blev jag i tråden om Claes Elfsberg beskylld av en annan användare för att inte anväbnda egna efterforskningsmaterial i det jag spårat upp. När jag förklarade för användare med sakliga argument att så inte var fallet så gick Schleisen in och raderade mitt inlägg (men inte den andre debattörens inlägg med beskyllningen) och gav mig en varning för detta. När jag frågade honom om detta stängde han bara av mig med hänvisning till "ohörsamhet". Detta trots att jag INTE fått nämnvärt många varningar, och dels för att jag vid tillfället inte gjort några inlägg utan bara skickat PM. Han hittade därför på att jag skulle stängas av där och då med hänvisning till diffusa tidigare varningar. Finns flera andra märkliga exempel som tar för lång tid att räkna upp. Jag vet dock att han tagit bort inlägg om kändisar och varnat för dessa på det enda grundvalet att han själv inte råkar känna till dessa (eller påstår sig att inte göra det).

Observera att han även beter sig som om han äger forumet då han svarar för ca 99,99999% av alla varningar trots att det finns flera moderatorer.

Jag tycker inte att det är ok att bete sig som han gör och vill därför uppmärksamma detta tilltagande problem. Jag hoppas därför att detta kan tas itu med innan det blir värre.

/Sonny Crockett
Citera
2012-10-09, 11:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
När jag frågade honom om detta stängde han bara av mig med hänvisning till "ohörsamhet". Detta trots att jag INTE fått nämnvärt många varningar, och dels för att jag vid tillfället inte gjort några inlägg utan bara skickat PM. Han hittade därför på att jag skulle stängas av där och då med hänvisning till diffusa tidigare varningar. Finns flera andra märkliga exempel som tar för lång tid att räkna upp. Jag vet dock att han tagit bort inlägg om kändisar och varnat för dessa på det enda grundvalet att han själv inte råkar känna till dessa (eller påstår sig att inte göra det).

Observera att han även beter sig som om han äger forumet då han svarar för ca 99,99999% av alla varningar trots att det finns flera moderatorer.

Jag tycker inte att det är ok att bete sig som han gör och vill därför uppmärksamma detta tilltagande problem. Jag hoppas därför att detta kan tas itu med innan det blir värre.

/Sonny Crockett

Han kan inte ensam stänga av dig utan att flera andra moderatorer samtycker.
Citera
2012-10-09, 11:25
  #3
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tom.jones
Han kan inte ensam stänga av dig utan att flera andra moderatorer samtycker.
Men han kan "varna" för hundra skitsaker och sedan peka och säga "Hå hå, kolla, där har vi en som är ohörsam!" Vilket är precis vad han gjort. Alternativt kan han varna för skitsaker ett par gånger och sedan ta upp det direkt för omröstning i förtid och då vet inte de andra moderatorerna om vad som hänt utan tror bara att det är en i mängden som man röstar på utan att vidare granska inläggen i fråga.
Citera
2012-10-09, 11:28
  #4
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Men han kan "varna" för hundra skitsaker och sedan peka och säga "Hå hå, kolla, där har vi en som är ohörsam!" Vilket är precis vad han gjort. Alternativt kan han varna för skitsaker ett par gånger och sedan ta upp det direkt för omröstning i förtid och då vet inte de andra moderatorerna om vad som hänt utan tror bara att det är en i mängden som man röstar på utan att vidare granska inläggen i fråga.

När vi tar ställning till eventuella ohörsamhetsbrott granskas varningarna.
Citera
2012-10-09, 19:09
  #5
Medlem
teflonpannan69s avatar
Ni andra som har klagomål mot Schlesien, vad gäller det? Beskriv istället för att bara nicka och hålla med!
Citera
2012-10-09, 20:45
  #6
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Hej!

...

/Sonny Crockett

mm, fast allvarligt? Jag hade hoppats få gå in med lite kritik mot Schleisen här för att kunna visa att vi inte är ryggdunkande svin, men efter att ha kollat igenom dina varningar så finner jag ju bara idel trams.

Är du verkligen helt ärligt oförstående inför dessa varningar?
Citera
2012-10-09, 21:47
  #7
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
I princip kan man bli varnad för vartenda inlägg man gör som "OT" utan motivering oavsett hur relevant det är.

Så du tycker att det är fel att du ska bli varnad när du går OT..?
Låter det rimligt tycker du?

Har du inget vettigt att tillföra, men skriv då inte i tråden?!
Citera
2012-10-09, 22:43
  #8
Moderator
skunkensunes avatar
Om man tittar på de inlägg du har fått är de solklara. Försöker du bara ta ett försök till att tramsa loss ytterligare här eller fattas det på riktigt några kopplingar uppe i hjärnan på dig?
Citera
2012-10-09, 23:13
  #9
Medlem
Suck, alltid samma tröttsamma historia. En moderator som tar sig vatten över huvudetoch missbrukar sin ställning går till sist för långt och en användare beslutar sig för att ta bladet från munnen och vad händer då? Jo, "kavallieriet" i form av ett gäng mods som ägnar sig åt dylika beteenden kommer till undsättning och börjar villkorslöst och förbehållslöst försvara sin "kollega", ofta med att förska börja med att säga att de inte alls ägnar sig åt ryggdunkningar men sedan fortsätter inlägget med att göra just det, samtidigt som andra försöker ägna sig åt att försöka misskreditera TS som person istället för att diskutera problemet sakligt. Tyckte faktiskt att TS hade formulerat sittt inlägg väl och lyft fram flera frågor som moderatorn i fråga bör stå till svars för och beviset ligger i att det är flera användare i tråden som upplever sig ha fått uppleveva samma sak från samma mod. Det rör sig således inte om något undantag som är ute efter att trolla. Diskutera problemen och lös dem istället för att bara konstant vifta bort dem! Jag tror man vinner så oändligt mycket mer på det!
Citera
2012-10-09, 23:17
  #10
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Majoriteten av dina varningar beror på att du inte orkar låta bli att gå OT i trådarna om kändisar som har dött eller ligger för döden. Jag hade också delat ut varningar för detta, eftersom du inte lär dig utan fortsätter i samma upptrampade spår. Du har nu två valmöjligheter:
  • Håll dig OnT i trådarna.

eller

  • Fortsätt samla på dig varningar och en längre semester från Flashback.

/Moderator i Kändisskvaller
Citera
2012-10-09, 23:37
  #11
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Suck, alltid samma tröttsamma historia. En moderator som tar sig vatten över huvudetoch missbrukar sin ställning går till sist för långt och en användare beslutar sig för att ta bladet från munnen och vad händer då? Jo, "kavallieriet" i form av ett gäng mods som ägnar sig åt dylika beteenden kommer till undsättning och börjar villkorslöst och förbehållslöst försvara sin "kollega", ofta med att förska börja med att säga att de inte alls ägnar sig åt ryggdunkningar men sedan fortsätter inlägget med att göra just det, samtidigt som andra försöker ägna sig åt att försöka misskreditera TS som person istället för att diskutera problemet sakligt. Tyckte faktiskt att TS hade formulerat sittt inlägg väl och lyft fram flera frågor som moderatorn i fråga bör stå till svars för och beviset ligger i att det är flera användare i tråden som upplever sig ha fått uppleveva samma sak från samma mod. Det rör sig således inte om något undantag som är ute efter att trolla. Diskutera problemen och lös dem istället för att bara konstant vifta bort dem! Jag tror man vinner så oändligt mycket mer på det!

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik1976
Ytterligare en moderator med bra argument. Personangrepp direkt. Så jävla lågt!
Du är en skam för flashback, kan inte ens grundskolesvenska. Tvi!

TS, stå på dig. Ypperlig trådstart, även om jag aldrig bidragit i skvallerforumet så förstår jag din frustration. Själv läser jag främst i AoB som är riktigt bra modererat.

Ibland kan varningar (tidigare tillsägelser) vara tveksamma eller på gränsen. Då säger jag det. Men i detta fall är de gällande varningarna snarare skolboksexempel på OT och trams samt sådant som i många fall resulterar i just varningar. Då de raderade inläggen är så uppenbara brott mot 0.03 kan jag därför inte annat än att tolka den här tråden som trams den med. Därav bemötandet. Om TS nu verkligen menar allvar med den så föreslår jag att TS läser igenom regelverket noggrant ett antal gånger och tar det till sig.
Citera
2012-10-09, 23:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Ibland kan varningar (tidigare tillsägelser) vara tveksamma eller på gränsen. Då säger jag det. Men i detta fall är de gällande varningarna snarare skolboksexempel på OT och trams samt sådant som i många fall resulterar i just varningar. Då de raderade inläggen är så uppenbara brott mot 0.03 kan jag därför inte annat än att tolka den här tråden som trams den med. Därav bemötandet. Om TS nu verkligen menar allvar med den så föreslår jag att TS läser igenom regelverket noggrant ett antal gånger och tar det till sig.
Fast nu har Schleisen drabbat många andra användare än enbart TS. Är inte det ett problem, eller har alla drabbade fel och har Schleisen alltid rätt bara för att han är moderator och har därmed rätt att kalla folk "fulla" etc. och skita i att motivera sina varningar? Tycker det är bättre att lyfta fram sakfrågan istället för att hela tiden gå till ad hominem mot TS som så ofta sker i dylika trådar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback