• 1
  • 2
2012-10-08, 16:16
Medlem
Varfr finns vi?
Varfr lever du/jag?
Varfr lever vi livet?
Varfr ldras vi och livet tar slut?

Alla lever vi vra egna liv och bara lever p, livet flytter p. Alla gr vi samma saker. Vi bara gr det utan att frst varfr vi gr det.

Jag vill bara veta era sikter om dessa frgor, livet knns typ meningslst, alla r vi djur som bara lever p, knns s efterblivet, utan att tnka p varfr, vi bara gr det. Vi lever efter reptilhjrnan om man sger s.
Citera
2012-10-08, 17:10
Medlem
Googla - meaning of life universe and evrything

Svaret r 42.
Citera
2012-10-08, 17:16
Medlem
Bellees avatar
Skulle tippa p att det r fr att lra sig stava.
Citera
2012-10-08, 17:19
Medlem
fnurgles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Varfr finns vi?
Varfr lever du/jag?
Varfr lever vi livet?

Alla lever vi vra egna liv och bara lever p, livet flytter p. Alla gr vi samma saker. Vi bara gr det utan att frst varfr vi gr det.

Jag vill bara veta era sikter om dessa frgor, livet knns typ meningslst, alla r vi djur som bara lever p, knns s efterblivet, utan att tnka p varfr, vi bara gr det. Vi lever efter reptilhjrnan om man sger s.

Att frga sig varfr innebr att du frutstter att det finns en anledning.
Du kan lika grna frga varfr det regnade idag eller varfr stenen du sparkade p p hemvgen inte trffade lyktstolpen som du siktade mot.

Det bara r s. Du kan komma fram till en vetenskaplig anledning till vad som orsakade regnet eller en matematisk berkning som visar att du helt enkelt inte kan sikta med en liten sten men i slutndan finns det inget svar p varfr.

Vi lever fr att vi lever, flest prylar nr han dr vinner.
Citera
2012-10-08, 17:36
Medlem
Nej
Citera
2012-10-08, 17:41
Medlem
FrankBooths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboriginal
Googla - meaning of life universe and evrything

Svaret r 42.

Lgger du ihop 42 (dvs 4+2=6) s fr du vad livet bestr utav.
Citera
2012-10-08, 19:29
Medlem
Ogdens avatar
R&S -> Filosofi

/mod
Citera
2012-10-09, 10:27
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Varfr finns vi?
Varfr lever du/jag?
Varfr lever vi livet?

Du har svaren i dig och dom kan endast ge mening fr dig.

Fr att kunna stlla dom frgorna behver du frst vara medveten om att du existerar.
Dr har du ocks samtidigt svaret p frsta och andra och tredje frgan.

ldrandet och dden r en illusion fr att vi ska kunna uppleva dualiteten.

Inget r meningslst om du inte vljer det. Tnk att du r fullstndigt lycklig. Allt som r du r lycksalighet. I denna lycka finns inget annat, inget att strva efter, inga ml att n. Allt bara r. Om du drifrn vill frst lycksaligheten behver du f ett perspektiv, du behver stlla dig utanfr lyckan fr att kunna se och frst dig sjlv. Du skapar motsatsen till lycka. Du skapar en dualitet fr att kunna frst vem du r. Dr r du nu precis som alla mnniskor. Vi befinner oss ei en verklighet dr vi upplever allt som inte r lycka. Det har vi valt fr att kunna hitta tillbaks och frst oss sjlva.
Citera
2012-10-09, 14:57
Medlem
MrAtomics avatar
Det r ltt att knna att livet r meningslst och till stor del r det vl s ocks. Vi har ndliga liv, vi tillbringar en stor del av vr tid p att bara gra det vi ska i samhllet, jobba osv och i det stora perspektivet bde fysiskt och tidsmssigt r vi s betydelselsa att vr existens kunde lika vl vara vteatomer.

Men det finns ngot positivt i den meningslsheten ocks, kraven snks en aning ;-) Du r inte epicentrum i universum, ven om det knns s fr oss eftersom vi inte har ngot annat att referera till.

Det gr att finna en egen mening med livet, men till och med fr religisa har det svrt att ta bort meningslshetsknslan, s den kommer nog alltid att vara nrvarande p ett eller annat stt. Mycket hrleds tror jag till att vi kommer att d.

Men ett stt att tnka p vr egen ddlighet och den menlshet den sknker livet r att vi r den enda varelse p jorden som troligtvis reflekterar ver vr egen existens. Under evolutionens frlopp r detta med all sannolikhet ett extremt ovanligt fenomen. Ngot som dock r frekommande hos alla existenser p vr planet r viljan att verleva, vr sjlvbevarelsedrift.

Sjlvbevarelse driften fr hos oss en verdriven betydelse i vra tankar fr vi vet att vi kommer att d. Allt som r skrmmande med att d r till stor del kopplat till denna verlevnadsmekanism, att det rent reellt skulle finnas ngot sorgligt att vi dr (frutom fr anhriga och andra som srjer ens dd) stller jag mig tveksam till. En del av vr hjrna (sjlvbevarelsedriften) finns dr fr att se till att vi lever s lnge som mjligt och kan frka oss (och anledning till det r helt enkelt fr att det anlaget gynnar att vi existerar).

Men sjlvbevarelsedriften har ingen funktion nr det gller funderingar och vetskap ver vr egen dd, det r tyvrr ett stt som den hr viktiga evolutionsutvecklingen slr fel fr oss mnniskor eftersom vi har frmgan till komplicerade abstrakta tankar. Det finns en trst i detta att det hr rr sig om en evolutionr miss som plgar oss sjlva.
Citera
2012-10-19, 10:18
Medlem
Gromorions avatar
Citat:
Varfr finns vi?
Varfr lever du/jag?
Varfr lever vi livet?

Varfr vi finns r komplex frga... 'gud' skapade oss som folk sger. Vi 'utvecklades' som folk sger. Jag sger med full rlighet om att vi bara kom till fr att vi r vackra varelser men under senaste ren vittnar vi oss mer och mer.

Varfr vi lever tillsammans r fr att vi vill inte slnga bort chansen med att har det bra. Inom min sikt s kommer nsta liv om man nu s kommer och har s kommer det vara mycket bttre eller mycket smre... det r inte vrt med att frska men om man har nog positiva tankar om livet s ja det r drfr vi lever annars.

Varfr vi ldras och livet tar slut kan vara p grund av att du eller jag r som en bok. Du/jag r boken och boken har alltid slut och ja sagan slutar fr jag eller du.

Min sikt om dina frgor, OP, r magnifika. Dom var inte s ltta och svara p men det var dom som jag kom p. Frmodligen nsta dag, nsta mnad eller nsta r s kommer jag fram med mer bttre svar men ja vi mnniskor r lyckade med att vara mnniskor. Det finns folk som inte accepterar de det som man har ftt men vi r lyckade annars. Tnkt dig om du fddes som en annan som till exempel hund, katt eller s... man har det inte trevligt om hur lget ser ut.

Jag beklagar om att svaren som jag har skrivit inte lter s elegant men jag frskte.... rligt!

/Gromorion
Citera
2012-10-19, 10:22
Medlem
Polyklorfenols avatar
Ls "The Selfish Gene" av Richard Dawkins s har du en bit av svaret. Det r termodynamiskt frdelaktigt.

"Mening" r vad du vljer att det ska vara fr just dig. Det finns ingen universell "mening", som ngon annan har bestmt.
Citera
2012-10-22, 15:06
Medlem
Geniets avatar
Meningen med livet r att skapa ett strre vlmende fr vriga universum, detta uppns bst genom att hitta ren, varaktig lycka i ditt eget medvetande.
Hr r bsta sttet att uppn detta, vilket sledes ocks r meningen med livet:

Om du lter din automatiska, konstanta, omedvetna tankestrm tystna, reagerar kroppen, hjrnan, sjlen, hela din person med att direkt ge dig en varaktig fantastisk lyckoknsla, en knsla av lugn, trygghet, samhrighet och en djup insikt i vem du egentligen r.
D kan du anvnda hjrnan som det verktyg den egentligen r, istllet fr att hjrnans oljud (tankar) stndigt kontrollerar dig genom dina knslor/reaktioner.

Bortom vra tankar uppenbarar sig ven ett klart medvetande, dr vad som egentligen r rtt och fel blir instinktivt sjlvklart. Alla sinnen frstrks och fungerar klanderfritt. (Det finns nrap en ondlig mngd positiva effekter som automatiskt uppkommer i detta tillstnd.)

Detta uppstr hos alla mnniskor som avidentifierar sig med sina tankar (egot), det r inte ngot "mirakel", ingen religion, det r inte "flummigt", inget som man mste tro p.
Det r helt enkelt ett rent, naturligt och logiskt resultat.
Senast redigerad av Geniet 2012-10-22 kl. 15:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in