• 1
  • 2
2012-10-08, 16:16
Bannlyst
Så det hela börjar med att jag köpte ett iTunes- presentkort med värdet 150kr på Ica. Någon dag senare när jag kollade på mitt kontoutdrag så såg jag att dem istället för 150kr hade debiterat mig hela 350:-! Eftersom kortet redan var slängt så går det inte att få tillbaka pengarna, något som gör mig jävligt sur. Jag har relativt dåligt med pengar just nu, och även fast 200kr kanske inte är så mycket så hade jag mycket hellre köpt något roligare för dem pengarna.

Jag funderar därför på att snatta "tillbaka" saker för ett värde utav 200kr. Anser ni att detta skulle vara moraliskt rätt eller fel?
Citera
2012-10-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawtayee
Så det hela börjar med att jag köpte ett iTunes- presentkort med värdet 150kr på Ica. Någon dag senare när jag kollade på mitt kontoutdrag så såg jag att dem istället för 150kr hade debiterat mig hela 350:-! Eftersom kortet redan var slängt så går det inte att få tillbaka pengarna, något som gör mig jävligt sur. Jag har relativt dåligt med pengar just nu, och även fast 200kr kanske inte är så mycket så hade jag mycket hellre köpt något roligare för dem pengarna.

Jag funderar därför på att snatta "tillbaka" saker för ett värde utav 200kr. Anser ni att detta skulle vara moraliskt rätt eller fel?

Försök få dom o gå tillbaka o kolla i databas eller något o visa att de blivit ett fel?

Annars, kör hårt. Rätt ska va rätt.
Citera
2012-10-08, 21:17
Medlem
SwemZs avatar
Nja, vore ändå fel att stjäla, prova att lösa det ändå genom att ta kontakt eller så?
Citera
2012-10-08, 23:47
Medlem
Benefits avatar
Tycker helt klart att du har rätten på din sida. De tog ju från dig. Ett öga för ett öga..
Citera
2012-10-09, 00:16
Medlem
Muppers avatar
Det här går att lösa utan kvitto.

Gå till butiken, är det en större butik så be om att få tala med driftchefen.
Säg till vilket datum det var du va där och handlade och vilket klockslag.

Chefen kollar videoövervakningen och vilken kassa du handlade från.

Chefen kollar upp ditt kvitto (allt sparas digitalt), matchat med vilken tidpunkt det skrevs ut.
Om du betalade med kort (det måste du ha gjort, du ger väl inte för mycket pengar från näven?) så har antagligen kassörskan/kassören slagit in att du vill ha mer än "på beloppet" som alltid sägs, dvs att du vill ta ut pengar.
Kassörskan/kassören skall då ha givit dig 200kr tillbaka men verkar ha glömt det.

Chefen kollar videoövervakningen för att se om du fått tillbaka några pengar eller inte.
Fick du inte tillbaka några pengar enligt videoövervakningen så vart den kassan den dagen ungefär 200+ vid räkning, det diffar nästan alltid +/- men ungefär där.

Visar det sig att det var ett överskott på 200kr den dagen från den kassan så får du dom direkt i näven och allt du behöver göra är att skriva under en lapp.
Citera
2012-10-09, 03:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Det här går att lösa utan kvitto.

Gå till butiken, är det en större butik så be om att få tala med driftchefen.
Säg till vilket datum det var du va där och handlade och vilket klockslag.

Chefen kollar videoövervakningen och vilken kassa du handlade från.

Chefen kollar upp ditt kvitto (allt sparas digitalt), matchat med vilken tidpunkt det skrevs ut.
Om du betalade med kort (det måste du ha gjort, du ger väl inte för mycket pengar från näven?) så har antagligen kassörskan/kassören slagit in att du vill ha mer än "på beloppet" som alltid sägs, dvs att du vill ta ut pengar.
Kassörskan/kassören skall då ha givit dig 200kr tillbaka men verkar ha glömt det.

Chefen kollar videoövervakningen för att se om du fått tillbaka några pengar eller inte.
Fick du inte tillbaka några pengar enligt videoövervakningen så vart den kassan den dagen ungefär 200+ vid räkning, det diffar nästan alltid +/- men ungefär där.

Visar det sig att det var ett överskott på 200kr den dagen från den kassan så får du dom direkt i näven och allt du behöver göra är att skriva under en lapp.

Tack! Ska gå dit i morgon igen.
Citera
2012-10-09, 15:14
Medlem
Speytos avatar
Om jag får "låna" din tråd lite så upplevde jag en liknande sak för några år sedan under min gymnasietid.

Det var ett lunchställe som jag och mina kompisar brukade äta på (vi fick matkort att äta för) som var riktigt dåliga på service. Dock så hade du möjligheten att inte betala för maten då man skulle fram till disken vid köket och beställa sin mat för att sedan ta den till kassan och betala, några av mina vänner valde oftast att inte göra detta men jag betalade eftersom jag inte ville vara en del av det.

Men en dag så hade jag ett läkarbesök, och vi skulle käka på lunchstället innan det och dom var riktigt sega med min beställning. På något sätt så glömde dom bort den så jag fick sitta där i nästan 1h innan jag gick fram och frågade vart min mat var och då sa de att de glömde bort den. Blev sen till läkarbesöket till slut och fick debiteras på 150 kronor pga detta.

Blev självklart vansinning och till slut så valde jag att "snattade" maten med mina vänner ca 3-4 gånger till ett värde av 150 kronor ungefär.

Och ja, det kändes ju bra faktiskt. Lite rätt åt dom, eller att dom förtjänade denna behandling. Men rent moraliskt så är det väl egentligen fel att göra så. Men jag var nöjd och det är väl det som räknas egentligen.

Och i ditt fall så går det kanske att lösa, men annars så kan du då göra som jag gjorde och återfå denna summa på annat sätt. Dock så är väl risken ganska stor med att du åker fast för att snatta i en butik och då får man tänka om konsekvenserna är värda det?

Mitt tips är att du tänker efter det hela och gör det som du kommer känna dig nöjd med.
Citera
2012-10-09, 16:22
Bannlyst
Citat:

Enligt samhället skall du nu ödsla din tid med en massa klagomål och lång väntan i telefonköer med kostnader för dig själv och för naturen ( i form av helt onödigt resursslöseri ). Detta är vad som förväntas av dig. Och det som förväntas av dig är det rätta. Det är rätt enligt systemet att du genom dessa handlingar befäster systemet.

Du är sund då du tänker som du gör. Men jag är lessen, jag gör dig besviken. Jag har själv suttit i fängelse i Sverige, delvis på basis av samma inre resonemang som jag tycker mig upptäcka hos dig - och vad upptäckte jag. Jo att dom mest institutionaliserade, dom mest konformativa varelserna det är fängelseklienterna. Fängelset är bara en reflektion av samhället i övrigt.

Du kan inte protestera på det sättet - men du kan göra det genom att göra som jag. Gå till banken, avsluta ditt konto, säga upp lägenhet, vägra äta ur annans hand ( i restauranger ). Ha alla pengarna i cash, och lyckans ost om du inte har några för då slipper du upptäcka att nästa allt dom säljer är skit. Och så ger du dig av med ryggsäcken och lever livet. Du kan börja med en phytagoreisk ( jag skämtar inte vattenfasta på 40 dagar ( själv klarade jag 28 ) för att rena dig från allt skit. Rent vatten...så tar du avstånd från allt deras skit, alla deras horor, all deras media, all deras förbannade lögn...och så där är du människan...och då är vi en mer. Då har du lärt dig KÄNNA, och när du känner då är du på väg att börja fatta.

All teknik bör minimeras till minimum. Processen tar år. Så är du en ung man hinner du långt...du hinner kanske t o m känna lyckan en dag. Du kanske får uppleva dagen när inga pengar längre finns, inga kungar, inga judar, bara ett fritt kännande verkligt folk i harmoni med sig själva och den lilla natur som finns kvar.

Vägen är där, det är bara att gå in på den...sen finns det ingen återvändo längre. Än dag kommer dom att upptäcka oss...men då är det försent.
Senast redigerad av Tinman 2012-10-09 kl. 16:27.
Citera
2012-10-11, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Enligt samhället skall du nu ödsla din tid med en massa klagomål och lång väntan i telefonköer med kostnader för dig själv och för naturen ( i form av helt onödigt resursslöseri ). Detta är vad som förväntas av dig. Och det som förväntas av dig är det rätta. Det är rätt enligt systemet att du genom dessa handlingar befäster systemet.

Du är sund då du tänker som du gör. Men jag är lessen, jag gör dig besviken. Jag har själv suttit i fängelse i Sverige, delvis på basis av samma inre resonemang som jag tycker mig upptäcka hos dig - och vad upptäckte jag. Jo att dom mest institutionaliserade, dom mest konformativa varelserna det är fängelseklienterna. Fängelset är bara en reflektion av samhället i övrigt.

Du kan inte protestera på det sättet - men du kan göra det genom att göra som jag. Gå till banken, avsluta ditt konto, säga upp lägenhet, vägra äta ur annans hand ( i restauranger ). Ha alla pengarna i cash, och lyckans ost om du inte har några för då slipper du upptäcka att nästa allt dom säljer är skit. Och så ger du dig av med ryggsäcken och lever livet. Du kan börja med en phytagoreisk ( jag skämtar inte vattenfasta på 40 dagar ( själv klarade jag 28 ) för att rena dig från allt skit. Rent vatten...så tar du avstånd från allt deras skit, alla deras horor, all deras media, all deras förbannade lögn...och så där är du människan...och då är vi en mer. Då har du lärt dig KÄNNA, och när du känner då är du på väg att börja fatta.

All teknik bör minimeras till minimum. Processen tar år. Så är du en ung man hinner du långt...du hinner kanske t o m känna lyckan en dag. Du kanske får uppleva dagen när inga pengar längre finns, inga kungar, inga judar, bara ett fritt kännande verkligt folk i harmoni med sig själva och den lilla natur som finns kvar.

Vägen är där, det är bara att gå in på den...sen finns det ingen återvändo längre. Än dag kommer dom att upptäcka oss...men då är det försent.

Wow, intresant. Funderar bara på om man verkligen skulle klara sig utan utbildning, pengar och hus nuförtiden? Och sen, vad har judarna med det hela att göra? Är dem onda?
Citera
2012-10-11, 23:42
Det finns ett Seinfeld-avsnitt som avhandlar detta. Se och lär, dig. Spoiler, stjäla är farligt och onödigt men nyttigt och kul. Och ingen stor grej, om du har den dolda objektiva sanningen som backar upp dig.
Citera
2012-10-11, 23:48
Bannlyst
Finns det någon här som vågar erkänna vad de (som mest) har snattat för på en gång?
Citera
2012-10-11, 23:56
Citat:
Finns det någon här som vågar erkänna vad de (som mest) har snattat för på en gång?

Detta känns sjukt offtopic, men jag svarar ändå.. Jag snattade konstant för att hävda mig, i slutet på högstadiet. Jag vart väldans bra på det, och snattade mest snusdosor. Annars tog jag lite drycker och godis mest. Ölkorv etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in