2012-10-08, 09:42
Medlem
Hejsan, jag undrar om det är möjligt att bygga in en våg i en spisplatta eller om man måste ha vågen separat vi sidan om plattan. Tacksam för svar
Citera
2012-10-08, 10:55
Medlem
Aakes avatar
Finns ingen våg som klarar värmen i en spisplatta
Citera
2012-10-08, 10:55
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja rent praktiskt kan man säkert konstruera en spisplatta som vilar eller är upphängd i en våg.
Det finns mängder av utrustning inom industrin som vilar på en våg.
Om det är ekonomiskt försvarbart och praktiskt är en annan sak.

Rent praktiskt om jag hade fått ett sådant uppdrag, så hade jag nog utgått från en enda platta och kanske en glas-keramik. Sedan monterat den på en våg som var till någon förpacknings band/maskin.
Den hade fått stå fritt så att inte kanterna hade gått emot något skåp eller liknande.

Men det blir väldigt industri liknande uppfinningar.

Rullkragen
Citera
2012-10-08, 11:17
Medlem
DartFrogs avatar
Jag har lekt med en "spis" som kunde väga, induktionsvärme, inbyggd våg o röntgen.
Den klarade upp till 2800 grader o det lär ju räcka för o koka snabbmakaroner...

Men allvarligt, så svårt ere inte o bygga in en våg som känner av vikten på kastrullen + innehållet.
Skulle gärna ha en själv, kommer väl nån gång i framtiden.

En polare byggde iaf en spis med IR sensorer som höll koll på temp,
man kunde tala om för spisen att man vill ha stekpannan 135 grader eller såsen 82 grader,
ballt som fan men lite overkill....

Med både vikt o temp under kontroll skulle reducera ner 4L rödvinssås bli en barnlek.
Citera
2012-10-08, 12:45
Medlem
Cantorass avatar
Borde inte det vara jätteenkelt?
Fäst en fjädervåg i taket (eller fläkten), häng kastrullen i den och använd gasspisen.
Citera
2012-10-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Borde inte det vara jätteenkelt?
Fäst en fjädervåg i taket (eller fläkten), häng kastrullen i den och använd gasspisen.
Meningen är liksom att vågen ska vara i eller i alla fall i kontakt med spisplattan så att man ska kunna väga t.ex. kastrullen på plattan, inte väga den i en häng-anordning. Därför undrar jag om det ens är möjligt och i så fall hur man ska gå tillväga. Jag har ju fått rätt så olika svar, Aake påstår att vågen inte kommer klara värmen, Rullkragen pratar om något industrirelaterat som jag inte fattar ett smack av :P Dartfrog påstår däremot att det borde gå utan problem så som sagt vet jag inte riktigt vad jag ska tro :S
Citera
2012-10-09, 09:30
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggethealmighty
Meningen är liksom att vågen ska vara i eller i alla fall i kontakt med spisplattan så att man ska kunna väga t.ex. kastrullen på plattan, inte väga den i en häng-anordning. Därför undrar jag om det ens är möjligt och i så fall hur man ska gå tillväga. Jag har ju fått rätt så olika svar, Aake påstår att vågen inte kommer klara värmen, Rullkragen pratar om något industrirelaterat som jag inte fattar ett smack av :P Dartfrog påstår däremot att det borde gå utan problem så som sagt vet jag inte riktigt vad jag ska tro :S

Tjenis!

När det gäller industri vågar så klarar dom allt, värme, kyla, vatten, olja, osv.
Där är modeller som är digitala, analoga, ja vad du önskar dig.
Du hittar bord i den storleken som är samma storlek som plattan eller hela hällen.
Ja det finns massor av fabrikat och prisklasser.

Något sådant här:

http://www.witre.se/industrivag-100-kg_MOD47123.html
http://www.witre.se/industrivag_263442001102442333.html

Spisen som du monterar ovanpå typ en vanlig häll eller kokplatta för exempelvis proffs-kök

Något sådant här:

http://butik.krogklippet.nu/sv/varme...n-rostfri.html

Vill du inte ha den lös på vågen så truck lite Sickaflex under benen på hällen så står den orubblig,
men går att skära loss med en kniv.
Sedan kalibrerar du vågen med plattans vikt till 0 eller när du även har grytan på till 0.

Du ställer uppfinningen på en bänk där sluthöjden blir mellan 90 och 100 cm så har du perfekt arbetshöjd.
Skulle nog gå att fälla in i en bänkskiva också.
Räcker inte en så ställ flera paltor i bredd, alla behöver kanske inte ha våg, så det är bara att palla upp dom andra med någon hård skiva eller frostfri så sluthöjden blir samma.

Skulle kunna tänka mig en köks-ö som bestod av 4 plattor, där man placerade 2 i bredd och i två rader så det blir som en vanlig häll. Och sedan arbetsyta vid sidorna.
Hela skapelsen i rostfritt stål, enkelt att svetsa i hop med Tig-svets.
Säkert riktigt tufft också.

Rullkragen
Citera
2012-10-10, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

När det gäller industri vågar så klarar dom allt, värme, kyla, vatten, olja, osv.
Där är modeller som är digitala, analoga, ja vad du önskar dig.
Du hittar bord i den storleken som är samma storlek som plattan eller hela hällen.
Ja det finns massor av fabrikat och prisklasser.

Något sådant här:

http://www.witre.se/industrivag-100-kg_MOD47123.html
http://www.witre.se/industrivag_263442001102442333.html

Spisen som du monterar ovanpå typ en vanlig häll eller kokplatta för exempelvis proffs-kök

Något sådant här:

Vill du inte ha den lös på vågen så truck lite Sickaflex under benen på hällen så står den orubblig,
men går att skära loss med en kniv.
Sedan kalibrerar du vågen med plattans vikt till 0 eller när du även har grytan på till 0.

Du ställer uppfinningen på en bänk där sluthöjden blir mellan 90 och 100 cm så har du perfekt arbetshöjd.
Skulle nog gå att fälla in i en bänkskiva också.
Räcker inte en så ställ flera paltor i bredd, alla behöver kanske inte ha våg, så det är bara att palla upp dom andra med någon hård skiva eller frostfri så sluthöjden blir samma.

Skulle kunna tänka mig en köks-ö som bestod av 4 plattor, där man placerade 2 i bredd och i två rader så det blir som en vanlig häll. Och sedan arbetsyta vid sidorna.
Hela skapelsen i rostfritt stål, enkelt att svetsa i hop med Tig-svets.
Säkert riktigt tufft också.

Rullkragen

Men alltså, jag går i gymnasiet och får inget ekonomiskt stöd av skolan i detta projektet där vi ska komma på och göra en prototyp av en förbättring på en produkt som finns i hemmet. I mitt fall en våg i en spisplatta. Vågen behöver inte klara kyla, värme, olja o.s.v. den ska endast väg saker som står på pisplattan. Därför är en industrivåg ganska overkill och dessutom väldigt dyr för detta som vi håller på med :P
Citera
2012-10-10, 11:05
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja du att uppfinna något gratis är nog svårt.
Att använda saker som inte tål värme och vätska och dessutom är elektrisk så är riskerna stora för brand och kortslutning, osv.
Eftersom det är varmt när du lagar mat så går inget plast skräp med risk att det smälter.

En vanlig traditionell kokplatt på någon "skräp" affär typ Jula, Biltema, osv går på drygt en hundring.
En rostfri våg går väl att hitta på Blocket eller Tradera för ungefär samma pris.
En tub silikon några tior och en liten rostfri plåt att ställa det på hittar du på skroten.
Men helt gratis är väl omöjligt att åstadkomma något.

din ålder har man kanske ingen svets som klarar rostfritt och annat som behövs för att bygga något från början, men har man en riktig verkstad och kunskap så meckar man lätt i hop något som dessutom blir snyggt och tilltalande. Och vem vet kanske det finns en marknad för denna produkt.

Rullkragen
Citera
2012-10-10, 12:05
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggethealmighty

Då är det väl bara att ställa hela spisen på en våg (som förstås måste klara tyngden) och nollställa den med en tom kastrull på plattan. Vips så kan du se exakt vad kastrullens innehåll väger.
Citera
2012-10-10, 13:25
Medlem
02-02-2012s avatar
Köp en värmeplatta som kemister använder, de har vågar och en magnet motor i sig så du kan ha en liten puck som rör om i såsen medan du runkar. De kostar en hel del men det är det väl värt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in