2012-10-08, 17:56
Medlem
Tog mitt truckkort via yrkesvux.. Bor du i skåne kan du med största sannolikhet få det via kommunen alltså, helt gratis.

lönen varierar.. jag jobbar i en byggbutik och har 110 kr/h.

Det är enkelt att ta truckkort.. antingen via ditt jobb eller på egen hand (som jag gjorde)
Jag gick en 8 veckors utbildning där jag fick logistik A, ADR (farligt gods), samt truckkort för både skjutstativare, motviktare och ledstaplare.

Åldern styr inte hur tungt du får lyfta med en truck utan det beror helt och hållet vilken truck du kör. Kör du en containerlastare tillexempel så kan du räkna med att du måste ha andra licenser oxå.

Innan jag bestämde mig för att ta trucklicens skrev jag till dessa: http://www.truckutbildarna.se/?gclid...FcJ4cAodCCIAPQ gör dte du med!
//Tc13
Citera
2012-10-08, 18:44
Medlem
calimmacils avatar
I början är det såklart kul, men efter ett tag blir det lätt småtrist(i alla fall om man inte kör på ackord), men såklart beror det helt på vad för typ av arbetsmiljö och kollegor man har. Ont i röven får man efter 8 timmar i en hjullastare hursomhelst .
Citera
2012-10-08, 19:01
Bannlyst
Det är roligt i början, men som med allting så tröttnar man till slut. Jag har kört truck på ett stort varuhus dom sista fyra somrarna och det funkar som sommarjobb men skulle aldrig palla att ha det som heltidsjobb. När jag kört truck en hel dag och sätter mig i bilen så tycker man det är rena befrielsen för då kan man äntligen köra snabbt.
Citera
2012-10-08, 20:00
Medlem
Auf_gurres avatar
Jag tog mitt truckkort privat, kostade min älskade släkting 2500kr och mig själv 2 dagar skolk från plugget. Ska du jobba på lager och aldrig har kört truck så tar du bara själva kortet för att kunna få jobbet. Sen lär du dig efter hand. Såhär var det för mig den vändan jag jobbade på lager iafl.

Jag körde skjutstativtruck på ett av de ledande företagen i branschen (inte så svårt att gissa vilket företag). Det var väll en rolig arbetsvända, dagarna gick fort men själva arbetet i sig var vääääldigt enformigt och tyvärr väldigt stressigt. Säkerhet var prio 0 medan effektivitet var det enda man tänkte på. Våran "teamleader" som höll koll på vad vi gjorde om dagarna gick runt o snokade i lagret och gav en arga blickar om du hade fastnat vid en kollega och snackade gårdagens el classico. Stressen man kände av resulterade i att man tappade X antal pallar från cirkus 10-15m höjd, varav skiten du tappade vägde 500-1000kg beroende på om det var en eller två pallar du hade på gafflarna. På min avdelning så körde "plockarna" för det mesta i de gångar där du som skjutstativförare inte höll till, vilket var bra, annars hade jag nog varit massmördare vid det här laget.

Detta var dock inget konstigt på det lagret jag jobbade på, folket garvade, kastade en kvast åt dig och det var bara o soppa upp skiten o kalla på städnissen som fick göra "resten".

Lönen var bra, som någon tidigare nämnde så låg den ungefär på mellan 23-25tusen INNAN skatt. Självklart kunde det bli skapligt mycket bättre med ett par helgers arbetande. Att jag tycker lönen är bra, om inte jävligt bra, är för att man som ung ska vara tacksam över att ens ha ett jobb, och att tjäna 23-25tusen innan skatt utan att ha ett skuldberg i form av studielån i ryggsäcken tycker jag är bekvämt.

Där har du mina 50 cent, vill du veta mer så får du kasta iväg ett PM.
Citera
2012-10-08, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeachParty
Ja, det är verkligen magiskt att köra truck!
Sitter i en motviktstruck i detta nu, har fällt sättet och lyssnar på musik och surfar lite med mobilen.
Det är som ett eget litet kontor man far runt med hela dagarna och gör folk glada.

Extra mysigt är det när man börjar tidiga vintermornar med kupévärmen på full fart och lite skön Charlie Parker som strömmar ur högtalarna.
Medan folk halkar omkring utanför i snöslasket och huttrar så sitter jag i min hytt och dricker lite kaffe från en medhavd termos.
Eller när det spöregnar och lastbilschaufförerna står på släpet för att dirigera gafflarna så sitter jag torrt och bekvämt och hör dropparna smattra mot trucktaket.

Bästa jobbet i världen och skulle inte byta bort det mot något annat.
Exakt sådär ska jag också ha det!! Låter ju hur skönt som helst! Har som sagt kört gräsklippare hela sommaren och gillade det faktiskt och det är ju väldigt monotont åka fram och tillbaka men man får någon slags tillfredsställelse och se hur man har klippt och hur gräset blir så fräscht och fint. Tror det är samma med truck och se hur pallarna försvinner en efter en

Tack för svaren allihopa!! Ska ta ett truckkort och sen åka till Norge och jobba där så har man lite pengar att röra sig med iallafall. Kommer nog inte vara ett heltidsjobb

Citat:
Ursprungligen postat av -IamTheWalrus-
Haha

Jobbar i Oslo men åker "hem" till VÄRMLAND över helgerna. Vem sjutton är så efterbliven att den väljer att vara i Värmland över helgerna. Epa-raggare månne?
Suck... Vet du ens hur dyrt det är att gå på klubbar och festa i Oslo? Klart man åker några mil hem och festar billigare samtidigt som man träffar sina kompisar. Men du kanske inte har några?

Och nej alla i Värmland är inte epa-raggare din inskränkta idiot.
Citera
2012-10-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Ha! vilken liten skit. Själv brummade man runt i en truck som vägde 50ton och lyfte runt 30 tror jag. Dessutom gick den i 28 när man maxade den.

Edit: För att svara på TS:
1. Man lär sig fort, det svåraste är väl att lära sig se gafflarna i vissa höjder när stativet döljer sikten.
2. Själv tjänade jag 125/h så det blev väl runt 22-23 innan skatt. Brosan har börjat på nytt med 28k i ingångslön så det varierar lite.
3. Bättre än här antar jag.
4. Lätt är det alltid tror jag men det finns lite olika sätt att få det på. Min chef har tillstånd att skriva ut truckkort så jag behövde inte göra något prov lr liknande. Fick åka med en annan gubbe tills jag kunna trucken och arbetsuppgifterna bara.

vad var det för truck ??
Citera
2012-10-08, 22:48
Medlem
ordbaronens avatar
Jobbar på ett fruktlager och kör där truck hela dagarna. Jag hatar att säga det till dig ts, men det slutar vara kul efter typ första arbetspasset!

Ang. lönen så satt jag på 22k ut förra lönen, vilket är rätt nice Det varierar ju så klart från företag till företag.
Citera
2012-10-08, 23:15
Medlem
1. Undrar nu hur är det att köra en truck? Är det lätt? Kollade in i hytten det fanns rätt många knappar och någon skärm. Är det kul att köra en truck?
Det är väldigt lätt, speciellt om du har körkort och kan köra bil. Tyckte som du vid första glans, nu känns det som att det är några knappar bara.
Det var "kul" i början. Jag menar, jag slapp arbeta tungt fysiskt och kunde dra på P3 i trucken och bara gasa runt i solen och hämta / lämna grejer. Efter ett tag blev det lite "meh". Skönt att sitta ner men inte mer än så.

Skulle aldrig kunna tänka mig jobba med truck 24/7. Är fortfarande halvdålig på att beräkna vart jag har gafflarna när jag lyfter saker(det som sticker ut).
Samt skulle jag nog somna :X
Tur var så kör jag truck varje dag, dock vid korta tillfällen när jag ska hämta fat/ibc'er till min arbetsuppgift.

2. Hur brukar lönen ligga på att köra dessa? Och hur ser arbetsuppgifterna ut? Ska man bara lyfta lastpallar och fräsa runt där i lagerlokalerna med full fart och lyfta fram olika paket?
Osäker om lönerna, då jag inte är anställd som "truckförare".
Arbetsuppgifterna? Beror på vart du jobbar men hos oss är det lasta lastbilar / lasta ur lastbilar och lagerföra Fat och IBC'er.
Samt lite div.
Full fart? Njaa... Man får tänka på att man har gafflar som lätt penetrerar det mesta.

4. Är det lätt att ta truckkort? Och finns det någon åldersgräns att framföra dessa maskiner som kan lyfta flera ton? Att ta lastbilskort måste man väl vara 21 för

Väldigt lätt.
Citera
2012-10-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
vad var det för truck ??

Motviktstruck på industriområde så det krävdes rediga grejer
Citera
2012-10-08, 23:54
Medlem
Wiijkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tartbit
Hej var på en industri i Fredags och hjälpte till lite och fick se några truckar åka och hämta lastpallarna blev helt förtrollad hur man såg när dom vände på en enkrona och åkte så snabbt med sina elmotorer.

Har nu suttit och fått en konstig känsla.. Har det verkligen inträffat? Truckarna känns så magiska på något vis.

1. Undrar nu hur är det att köra en truck? Är det lätt? Kollade in i hytten det fanns rätt många knappar och någon skärm. Är det kul att köra en truck?

2. Hur brukar lönen ligga på att köra dessa? Och hur ser arbetsuppgifterna ut? Ska man bara lyfta lastpallar och fräsa runt där i lagerlokalerna med full fart och lyfta fram olika paket?

3. Bor rätt nära gränsen och tänkte fara över och köra lite där också. Hur ser lönen ut?

4. Är det lätt att ta truckkort? Och finns det någon åldersgräns att framföra dessa maskiner som kan lyfta flera ton? Att ta lastbilskort måste man väl vara 21 för

Mvh
Jobbar som truckförare,
1 det är efter ett tag väldigt lätt att köra, som att lära sig köra bil, svårare i början dö lätt sen! Samma sak med rolighetskänslan, kul ett tag sen blir de standard,
2. Jag har 25.000 före skatt, jag kör livsmedel varor så blir bara köra köra köra, ju fortare ju bättre!
3. Lönen är bättre i Norge och framförallt finns jobb där!
4. Det är buslätt att ta truckkort tror vem som helst klarar det! 18 års gräns skulle jag tro, (var 18 iallafall)
Citera
2012-10-09, 00:08
Medlem
bratemos avatar
Det är kul i början och första veckorna, sedan blir det alldagligt.

Lönen är grym, jämför med tex lärare och diverse "Lågstatus"-yrken, fick som mest 23500 efter skatt, då, när jag kom direkt från gymnasiet var det grymt.

Skiftarbetare och "konsult" via bemanningsföretag. 23500 exkl semesterersättning.

Kör på, det är ett bra jobb men det sliter på kroppen, har f.ö ont i ryggen varje dag numera, så letar nytt yrke. Iofs är jag inte så jättevältränad i ryggen, men jag är långt ifrån fet.
Citera
2012-10-09, 02:11
Medlem
Om du kör plocktruck så kommer du blir rik, där är lönen grym. Dock så sliter det som fan på ryggen och är inte direkt kul. Skjutstativ är betydligt roligare & skönare att köra men lite lägre lön, dock fortfarande helt ok. Men där finns alltid risken att man tappar en pall och amputerar någons ben/arm/huvud, så man får vara lite alert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in