• 1
  • 2
2012-10-07, 22:57
Bannlyst
Hej var på en industri i Fredags och hjälpte till lite och fick se några truckar åka och hämta lastpallarna blev helt förtrollad hur man såg när dom vände på en enkrona och åkte så snabbt med sina elmotorer.

Har nu suttit och fått en konstig känsla.. Har det verkligen inträffat? Truckarna känns så magiska på något vis.

1. Undrar nu hur är det att köra en truck? Är det lätt? Kollade in i hytten det fanns rätt många knappar och någon skärm. Är det kul att köra en truck?

2. Hur brukar lönen ligga på att köra dessa? Och hur ser arbetsuppgifterna ut? Ska man bara lyfta lastpallar och fräsa runt där i lagerlokalerna med full fart och lyfta fram olika paket?

3. Bor rätt nära gränsen och tänkte fara över och köra lite där också. Hur ser lönen ut?

4. Är det lätt att ta truckkort? Och finns det någon åldersgräns att framföra dessa maskiner som kan lyfta flera ton? Att ta lastbilskort måste man väl vara 21 för

Mvh
Citera
2012-10-07, 23:02
Medlem
Odd3lishs avatar
Enkelt. Kul i typ två veckor. Ingen vidare lön, beror givetvis företag osv. Inte speciellt svårt att ta truckkort nej. Jag hade googlat om jag var du, för snabbare svar.
Citera
2012-10-07, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Odd3lish
Enkelt. Kul i typ två veckor. Ingen vidare lön, beror givetvis företag osv. Inte speciellt svårt att ta truckkort nej. Jag hade googlat om jag var du, för snabbare svar.
Har googlat, men hittar inget som matchar på mina frågor. Hur skulle det se ut ifall alla googlade fram svaren. Alla tjänar på att man ställer frågor. Flashback för trafik,jag får svar på mina frågor, och någon kanske har samma funderingar som mig.
Citera
2012-10-07, 23:20
Medlem
Sabors avatar
Har du kollat något på http://truckforarutbildning.nu/ ?
Besvarande en hel del frågor för mig.
Citera
2012-10-07, 23:21
Medlem
Haubits77Bs avatar
I Sverige ligger nog lönen på sisådär 23-25 lax i månaden före skatt.

Och ja, det är kul att köra truck!

Sedan kan jag ju undra vilken "gräns" du bor nära. Är Svaret Norge så kan du nog få dig en riktigt bra månadslön!
Citera
2012-10-07, 23:22
Medlem
Ja det är pisslätt att ta truckkort om man inte är helt efterbliven, av hela min "klass" var det 2 som inte klarade (äldre blattar).

Kul? jorå men som sagt är väl första månaden sen är det same old same old

Lönen i norge är betydligt bättre, har du chansen ta den

lönen är väl inge speciellt här i sverige, beror iofs helt på företagen osv
Citera
2012-10-07, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
I Sverige ligger nog lönen på sisådär 23-25 lax i månaden före skatt.

Och ja, det är kul att köra truck!

Sedan kan jag ju undra vilken "gräns" du bor nära. Är Svaret Norge så kan du nog få dig en riktigt bra månadslön!
Bor i Värmland så har väl ca 20 mil eller nåt sånt till Oslo! Vet ett par stycken som bor i Oslo och sen åker hem på Torsdag och sen dit på Söndag
Citat:
Ursprungligen postat av Sneakhugger
Ja det är pisslätt att ta truckkort om man inte är helt efterbliven, av hela min "klass" var det 2 som inte klarade (äldre blattar).

Kul? jorå men som sagt är väl första månaden sen är det same old same old

Lönen i norge är betydligt bättre, har du chansen ta den

lönen är väl inge speciellt här i sverige, beror iofs helt på företagen osv
Okej låter fint! Har kört gräsklippare hela sommaren och gillade faktiskt. Sitta och lyssna på musik/radio samtidigt som man är ute och får luft. Riktigt härligt
Citat:
Ursprungligen postat av Sabor
Har du kollat något på http://truckforarutbildning.nu/ ?
Besvarande en hel del frågor för mig.
Nej har inte kollat! Tack så mycket

edit: Den trucken jag vill köra sitter man alltså i som en liten maskin. Vill inte ha en sån vagn!
Citera
2012-10-07, 23:37
Medlem
Köra truck är enkelt och kul. Men det är inget som du kommer särskilt långt med i arbetslivet. Att säga "Jag har truckkort" är lite som att gå till ett bibliotek och säga "Jag kan läsa".

Men jag kan ju inte förutse vad exakt vad det skulle innebära. Truckkörning ser ju givetvis olika ut från arbetsplats till arbetsplats. Men du bör nog prova på och se om det är något som passar.

Att lära dig köra och manövrera trucken tar inte mer än någon timme, give or take. Utbildningen är väl ett par dagar och kortet kostar vad 3000-4000 spänn?

Det är alltså ingen raketforskning.
Citera
2012-10-07, 23:45
Medlem
kleijons avatar
Beror ju på oxå vilken sorts arbetsplats man hamnar på, va på ett truckjobb en gång å där kanske man körde 30 min av en hel arbetsdag. Andra satt man i trucken 6-7 timmar om dagen.
Men det är kul att köra, älskade det. Men kanske inget som man skulle vilja göra resten av livet. Kan vara tungt för nacke å axlar oxå. Beroende på vilken sorts truck det är, på vissa så sitter man snett, och får vrida nacken för att kunna se i körriktningen. Medans andra (motviktstruck) så sitter man rakt och har gafflarna framför sig.
Citera
2012-10-08, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kleijon
Beror ju på oxå vilken sorts arbetsplats man hamnar på, va på ett truckjobb en gång å där kanske man körde 30 min av en hel arbetsdag. Andra satt man i trucken 6-7 timmar om dagen.
Men det är kul att köra, älskade det. Men kanske inget som man skulle vilja göra resten av livet. Kan vara tungt för nacke å axlar oxå. Beroende på vilken sorts truck det är, på vissa så sitter man snett, och får vrida nacken för att kunna se i körriktningen. Medans andra (motviktstruck) så sitter man rakt och har gafflarna framför sig.
Jo det är ju klart men där jag var och kikade körde dom truck hela tiden verkade jätteskoj. Dom truckarna satt man i som en maskin den hade tre hjul gick på el och var från Linde. Man hade även en dörr tror jag så man sitte inuti en liten kupé såg jättehäftigt ut!

Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Köra truck är enkelt och kul. Men det är inget som du kommer särskilt långt med i arbetslivet. Att säga "Jag har truckkort" är lite som att gå till ett bibliotek och säga "Jag kan läsa".

Men jag kan ju inte förutse vad exakt vad det skulle innebära. Truckkörning ser ju givetvis olika ut från arbetsplats till arbetsplats. Men du bör nog prova på och se om det är något som passar.

Att lära dig köra och manövrera trucken tar inte mer än någon timme, give or take. Utbildningen är väl ett par dagar och kortet kostar vad 3000-4000 spänn?

Det är alltså ingen raketforskning.
Hehe ja det är väl ungefär så, tror inte ens man måste ha truckkort det bestämmer väl arbetsgivaren.
Sen kanske arbetsförmedlingen kan betala lite också? Ska dit någon gång till veckan och fråga
Citera
2012-10-08, 03:27
Medlem
pongos avatar
Truckkörning kan ju vara så mycket.
Lossa och lasta pall på lastbilar etc.
Byta pallar till de som står på löpande band av något slag.
Lasta lossa containrar på lastbilar i typ hamnar etc.
osv.

Själv kör jag på "snedden" som någon skrev, skjutstativtruck i fabrik.
Alla jobb blir väl trista efter ett tag men jag trivs jättebra med detta jobb även om det är "samma" slags körning dag efter dag så att säga.
Citera
2012-10-08, 04:45
Medlem
När jag var med farsan i lastbilen förr så var vi på mycket terminaler och de truckarna, tror det var B-truck är sjukt roliga att köra, speciellt på terminaler när man lastar och lossar mycket pall eller bara organiserar inne på terminalen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in