• 1
  • 2
2012-10-07, 22:27
Medlem
Hej! Jag har under ett längre tag haft mycket starka rädslor för schizofreni, jag tankar om att tänk så skulle allt vara overkligt tänk så är allt en dröm osv. Var rädd att dom tankarna skulle gärna mig sjuk, men sen ställde jag en fråga till en mycket duktig psykolog och frågade om de var Farligt med sånna tankar och de var det inte sa han. Och efter det släppte den tanken helt, mådde bra några dagar tills en ny schizo tanke kom upp, nu har jag tankar om djävulen är typ rädd för djävulen. De här kommer låta helt sjukt och roligt men i dag var jag på en djurpark, såg en get kollade på den la märke till hornen och fick en tanke om att djävulen har sånna horn, vart helt liv rädd! Fast ingen märkte något på mig, jag vill inte bli schizofren !! Vad ska jag göra ?
Citera
2012-10-07, 22:45
Medlem
Charlatanens avatar
Låter som tvångstankar. Ganska vanligt att personer med den problematiken har en extrem rädsla för schizofreni/psykossjukdomar eller att "tappa kontrollen". Har du någon diagnos inom ångestspektrumet sen tidigare?

Finns en del matnyttigt att läsa här: http://www.anxietycare.org.uk/docs/f...izophrenia.asp

"Many people fearing psychotic illness involve extremely tortured logic to maintain the disorder. One person used his knowledge that he wasn't schizophrenic to prove that he was. That is, having been diagnosed as free of psychosis, he viewed his overpowering belief that he was schizophrenic, as delusional: which can be a schizophrenic symptom. Then, as a delusional person, this proved to him that he was schizophrenic."
Senast redigerad av Charlatanen 2012-10-07 kl. 22:49.
Citera
2012-10-07, 23:30
Medlem
Hej! Tack för länken jätte bra! Ja jo en psykolog sa att jag hade tvångstankar, men de måste vara desamma som hypokondri?,
Citera
2012-10-08, 19:24
Medlem
Charlatanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D92e
Hej! Tack för länken jätte bra! Ja jo en psykolog sa att jag hade tvångstankar, men de måste vara desamma som hypokondri?,

Ja typ samma grej, men det som skiljer är kanske att en hypokondriker är säker på att denne lider av en viss sjukdom medan du kanske mer oroar dig för att du kommer att drabbas inom kort? Oavsett detta så kan du släppa tanken på att du kan forcera fram en psykos genom att tänka "fel" saker - det fungerar inte så. Dessutom ligger det i psykossjukdomens natur att man inte har sjukdomsinsikt vilket du uppenbarligen då skulle haft om du nu var på väg "in i dimman" så chill the fuck out.

Försök istället undvika att läsa en massa på nätet som kan trigga din oro och sök fortsatt hjälp hos din psykolog, alternativt på vårdcentralen, om du inte blir av med tankarna.
Citera
2012-10-08, 20:14
Medlem
Jag har gått runt med samma rädsla för psykos under en lång tid. En psykiater har förklarat för mig ungefär samma sak som Charlatanen sa. Och det är sjukt ovärt att gå runt och noja sig, så försök tänka ut strategier för hur du kan tänka på annat än din ångest och rädsla.
Citera
2012-10-09, 21:12
Medlem
Tack för era svar! Jo visst är de Ovärt de är en jävla oro! Vill koppla bort de men de är inte lätt!
Citera
2012-10-10, 19:45
Medlem
Hejsan, lider själv av samma problem. Eller först var jag rädd för psykoser och nu är det schizofreni som jag är rädd för. Träffat väldigt många läkare och psykologer och alla försäkrar mig om att jag inte är schizofren och att jag troligtvis inte kommer bli heller.
Självklart hjälper det inte ett dugg, man fortsätter oroa sig.

Det du måste göra är att aktivera dig, Få lite distans till den här rädslan.
Du måste avleda orostankarna så försvinner dom gradvis, du kommer lära dig att inte reagera på dom.

Nästa gång den här rädslan kommer, Tänk såhär: ja jag kanske blir schizofren men då vet jag med största sannolikhet inte om det så vad gör det?
När rädslan kommer så låt det bara vara en tanke och försök att inte reagera på den.

Antar att du lyssnat efter röster, fått overklighetskänslor, rädd för visuella hallucinationer och hela paketet? Det är bara din ångest som svarar på din rädsla, Och när du får ångest så skärps dina sinnen rejält. Det är helt normalt och absolut inget att oroa dig över.

Berätta gärna mer om dina "symptom" så ska jag försöka förklara för dig för tro mig. Jag har haft dem alla.

Och det med geten, Det är ingen vanföreställning/hallucination för då måste du tro på den. En schizofren person funderar inte på om denna hallucinerar/har vanföreställningar. Han tror på dem till 100%!
Citera
2012-10-10, 22:00
Medlem
Tvångstankar betyder inte att du har schitzofreni..OCD är mkt vanligt.
Citera
2012-10-11, 20:57
Medlem
För mig hjälper de i några dagar när någon säger att de är lugnt. Det har blivit lite som du säger att jag inte blir lika orolig nå mer! När ångesten spelar in kan de vara riktigt äckligt haha man inbillar sig massa saker osv. Tror du de finns någon chans att man går på sina tankar till slut?
Citera
2012-10-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D92e
För mig hjälper de i några dagar när någon säger att de är lugnt. Det har blivit lite som du säger att jag inte blir lika orolig nå mer! När ångesten spelar in kan de vara riktigt äckligt haha man inbillar sig massa saker osv. Tror du de finns någon chans att man går på sina tankar till slut?

Ja du blir mer lugn för stunden men nästa gång när det kommer tillbaka så blir det värre. Du måste ta tankarna för va dom är, bara tankar utan att gå in i dom. Och inte leta efter lugnande svar.

Vad menar du med går på sina tankar?
Citera
2012-10-28, 19:28
EXAKT samma problem i flera år. Började när jag var 17 och är nu 25.
DET KOMMER GÅ ÖVER... efter ett par år mådde jag mycket bättre.
Man är inte schizo eller har psykos. Diagnoserna är Deprission, Panik ångest och mild OCD. Allt går att arbeta bort och panik ångesten är den största boven som gör att du konstant går runt och är självmedveten och nojjar över tankar och overklighetskännslor, Den försvinner/ blir lättare att hantera med tiden av sig själv.
Ge fan i psykadeliska droger för det KOMMER göra saken värre, inte så att du blir schizo men så att din rädsla för att bli schizo blir värre.
Att få diagnoserna deprission och panikångest kan va skrämmande i sig, det gav mig sjuk ångest.
Som sagt så kommer det gå över med tiden. Testa antidepressiva kanske.
Citera
2012-10-31, 00:49
Medlem
1945s avatar
Har själv haft dessa problem i snart trettio års tid. Ibland är det helt enkelt förjävligt. Min diagnos är panikångest, depression samt postraumatiskt stresssyndrom och depersonalisation. Är just nu inne i en period där jag mår åt helvete rent ut sagt.

Det värsta är att jag mår förhållandevis bra mellan varven och se störtdyker jag rakt ner i dessa tankar. Allt bara maler och skräcken för psykoser, schizofreni mm. bara maler. Har dessutom en enorm skräck för knivar under dessa perioder då jag är livrädd för att tappa kontrollen och skada min familj.

Detta elände brukar pågå under 2-4 dagar och hur jag än försöker tänka rationellt så hamnar jag där ändå. Förr hanterade jag detta med alkohol, droger och tabletter. Problemet är att man mår bra för stunden men sen blir det sju resor värre i efterhand. Har gått i terapi men upplever inte att det hjälpt mig speciellt mycket.

Dock hjälper det att som nu skriva om eländet, att få ner detta i text, skumt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in