Citat:
Ursprungligen postat av Pistonheaded
Wow, det visste jag inte, men hur kan det bli s egentligen? Knns som att vi r p olika niver inom vr matematiska kunskap!

sch, det var s mnga r sedan jag lste matte s jag har glmt det mesta av det mer avancerade slaget. De flesta studerande skulle nog kl mig idag men en del kommer jag ju ihg.
Man kan hr tnka p att nr en cylinder frdubblas i diameter (vi rr inte hjden nu till att brja med) s blir cirkelytan fyra gnger strre (A=π*D) men omkretsen och drmed mantelarean bara frdubblas (O=π*D). D ser vi att det r god pltekonomi att gra knubbiga cylindrar s lnge vi inte behver bry oss om lock och botten.
Ska vi nrma oss den krngliga verkligheten s tillkommer problem som att plttjockleken p stora tankar mste varieras bde beroende p hjd och diameter fr att det ska bli optimalt bde ekonomiskt och hllfasthetsmssigt.
Detta gjorde en tankleverantr mig uppmrksam p inom jobbet nr vi skulle ha en tank p mnga tusen m. Han byggde bara plttanken och sket i bottenplattan som skulle gras av betong (tankvggen ttas mot betongen s botten r inte pltkldd) s han tyckte vi skulle gra den jttebred men lg fr att det skulle bli billigast. (Kan man tycka verkar kontraproduktivt fr honom om han vill tjna pengar men s ville han frsts kl sina konkurrenter.) Fr egen del var jag frsts tvungen att se till totalkostnade och en m bottenplatta kostar ver 1000 kr s d var inte optimeringsproblemet lika enkelt lngre.