2012-10-07, 14:39
Medlem
Har fastnat p en uppgift. Du har 8dm^2 plt och ska tillverka en cylinder utan vare sig lock eller botten. Vilken r den maximala volymen du kan f fram?
Jag vet ju varken hjden eller radien och det r det som jag fastnar p, antar att man ska f fram tv ekvationer eller dylikt. Om ni har tid fr ni grna ha med era berkningar i svaren!
Citera
2012-10-07, 15:16
Medlem
Stll upp ett uttryck fr volymen innehllandes radien och hjden som obekanta. Gr sedan samma sak arean och ls ut en av de obekanta och stoppa in i uttrycket fr volymen.

Derivera uttrycket fr volymen (som nu bara innehller en obekant) och sett derivatan lika med noll.
Citera
2012-10-07, 17:07
Medlem
Jag fastnar i deriveringen, r det ngon som har ftt fram rtt svar som kan visa? :/
Citera
2012-10-07, 17:59
Medlem
Vad har du ftt fram som du ska derivera d?
Citera
2012-10-07, 18:09
Medlem
A = 2πrh
V = πr2h
8dm^2 = 2πrh bryter ut h.
h = 8/2πr fr d volymen.
V= π*r^2*(8/(2π*r))
Det hr kan vara helt galet, men jag r fan stuck allts, kanske har "mlat in mig i ett hrn" med mitt tankestt..
Citera
2012-10-07, 20:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Utan varken lock eller botten r problemet mycket enkelt. D blir volymen per given mantelarea strre i det ondliga ju mer du kar diametern och minskar hjden. Du behver allts inte derivera ngonting, bara ka diametern s mycket du orkar. Ska man stta upp en verklig praktisk grns utanfr matematikens idealvrld s kan cylindern knappast bli lgre n ungefr en ngstrm (110^−10 m) d den i alla fall mste vara ngon eller ngra atomer hg.

Hade den haft lock och botten blir optimeringsproblemet knepigare men nu skulle den ju inte ha det.
Citera
2012-10-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Utan varken lock eller botten r problemet mycket enkelt. D blir volymen per given mantelarea strre i det ondliga ju mer du kar diametern och minskar hjden. Du behver allts inte derivera ngonting, bara ka diametern s mycket du orkar. Ska man stta upp en verklig praktisk grns utanfr matematikens idealvrld s kan cylindern knappast bli lgre n ungefr en ngstrm (110^−10 m) d den i alla fall mste vara ngon eller ngra atomer hg.

Hade den haft lock och botten blir optimeringsproblemet knepigare men nu skulle den ju inte ha det.

Wow, det visste jag inte, men hur kan det bli s egentligen? Knns som att vi r p olika niver inom vr matematiska kunskap!
Citera
2012-10-07, 21:22
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Exakt. Vill man nd bevisa detta med derivering fs
V (r) = π*r^2*(8/(2π*r)) = 4r
V'(r) = 4

Derivatan r allts positiv , oberoende av varken r eller h, och funktionen r drmed konstant vxande.
Senast redigerad av negerbarn 2012-10-07 kl. 21:24.
Citera
2012-10-07, 21:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistonheaded
Wow, det visste jag inte, men hur kan det bli s egentligen? Knns som att vi r p olika niver inom vr matematiska kunskap!
sch, det var s mnga r sedan jag lste matte s jag har glmt det mesta av det mer avancerade slaget. De flesta studerande skulle nog kl mig idag men en del kommer jag ju ihg.

Man kan hr tnka p att nr en cylinder frdubblas i diameter (vi rr inte hjden nu till att brja med) s blir cirkelytan fyra gnger strre (A=π*D) men omkretsen och drmed mantelarean bara frdubblas (O=π*D). D ser vi att det r god pltekonomi att gra knubbiga cylindrar s lnge vi inte behver bry oss om lock och botten.

Ska vi nrma oss den krngliga verkligheten s tillkommer problem som att plttjockleken p stora tankar mste varieras bde beroende p hjd och diameter fr att det ska bli optimalt bde ekonomiskt och hllfasthetsmssigt.

Detta gjorde en tankleverantr mig uppmrksam p inom jobbet nr vi skulle ha en tank p mnga tusen m. Han byggde bara plttanken och sket i bottenplattan som skulle gras av betong (tankvggen ttas mot betongen s botten r inte pltkldd) s han tyckte vi skulle gra den jttebred men lg fr att det skulle bli billigast. (Kan man tycka verkar kontraproduktivt fr honom om han vill tjna pengar men s ville han frsts kl sina konkurrenter.) Fr egen del var jag frsts tvungen att se till totalkostnade och en m bottenplatta kostar ver 1000 kr s d var inte optimeringsproblemet lika enkelt lngre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in