2012-10-07, 13:12
Medlem
Skulle vilja rikta in mig enbart på testdelen inom IT-utveckling, finns det någon i branchen som kan svara på om det kan göra stor skillnad om man går en längre 3-årig systemvetarlinje mot att läsa en kort yrkesutbildning till just testare.

Då tänker jag ur lönesynpunkt och hur bra man blir på sitt jobb.
Citera
2012-10-07, 13:57
Medlem
John-Pauls avatar
Olika arbetsgivare har olika grunder och modeller för lönesättning men generellt är utbildning lönegrundande. En systemvetare har troligen bredare kunskap och troligen högre lön.
Varför inte välja systemvetare och sedan kan du komplettera detta med en specialinriktning senare om du nu då har fastnat för en viss inriktning.
Citera
2012-10-07, 18:49
Medlem
Ska man bli en bra testare så måste man ha mycket goda programmeringskunskaper, iaf om man tänkt syssla med testning på lägre nivå. En rejäl utbildning på universitetet är rätta vägen att gå. Det finns tyvärr inga genvägar. Läser man en kortare utbildning med inriktning mot endast testning så tror jag man kommer få ägna sig åt testning på högre nivå och då har jag svårt att tänka mig att lönen skenar iväg.
Citera
2012-10-07, 21:32
Medlem
tack för bra svar, låter som jag är helt blind på att tjäna så mkt som möjligt men vill mest bara veta vad man har för valmöjligheter.
Citera
2012-10-25, 20:07
Medlem
Hej!

Jag heter Henke Hagman och jobbar på House of Test i Lund. HouseOfTest.se

Jag ska direkt att det som påstås ovan är helt fel. Du tjänar ingenting på att lägga tid på en systemvetarutbildning eller liknande. Det finns yrkeshögskolekurser, iallafall ett par tre stycken, och de sträcker sig i regel över två år, och där får du erfarenheten du behöver.

Att man behöver vara bra på programmering är ännu en av alla myter om detta jobbet. Jag kodar som en jävla kratta men det hindrar ingenting. Det är inte dåligt på något vis att vara en duktig kodare, men absolut ingen nödvändighet. Men man ska ha en viss kunskap, absolut. En grundkurs i C, och ett valfritt scriptspråk kommer du att klara dig långt med.

Det som avgör om du är en duktig testare eller inte handlar om ditt intresse, engagemang och din vilja att gå vidare och förkovra dig. Tekniken är en bisak som man lär sig när det behövs. Du kommer att få jobba med så pass olika produkter så man kan inte lära sig allt i förväg. Det man kan lära sig är hur man använder vissa testverktyg, men det är sånt som kommer under resans gång. This ain't rocket science, som jag brukar säga.

Ett av de få grundkrav som jag ställer på en kollega är att de har tillgång till ISTQB's ordlista, http://www.istqb.org/downloads/finish/20/14.html. Jag stödjer inte ISTQB-certifierningar på något sätt, men ordlistan garanterar att vi har samma definition på systemtest, teststrategi, testnivå, whitebox osv. Därvid slutar nyttan med officiella certifieringar. Sen handlar resten om hur intresserad personen är, kreativitet, påhittighet, uthållighet (ibland blir man sittande med lååånga listor med testfall på kundens begäran), och en hel rad andra egenskaper som inte alls har med teknik att göra. Förmågan att skriva en bra buggrapport är betydligt mer värd än att kunna programmera verktyget som rapporten skrivs i.

Vi som jobbar och är framgångsrika inom detta yrket kommer från de allra mest skiftande bakgrunder, en del från mjukvaruutveckling, en del från verkstäder, några hemmafruar, ett par Dj's, t om ett och annat pothead. Gemensamt för oss alla är att vi tycker att det är galet roligt, och att vi är beroende av endorfin-kicken man får när man hittar en showstopper.

För att få en mer nyanserad bild av yrket, kika runt på lite bloggar och liknande. Testzonen.se kan vara ett bra ställe att börja.
Citera
2017-06-30, 08:57
Medlem
Vad finns det för företag i Stockholms regionen med omnejd som jobbar med testning? Eller är det en del på ett företag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in